Avatar billede pezkalnen Nybegynder
01. april 2003 - 21:45 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Køb af digitalt kamera??

Hej jeg søger et digitalt kamera, jeg har indtil videre set på Minoltas dimage X og Sonys nye Cybershot DSC-U20, jeg syntes begge er lækre men har svært ved at finde ulemper og fordele, derfor ville det være lækkert at høre andres meninger..
Avatar billede bredker Nybegynder
01. april 2003 - 21:51 #1
det du skal sikre dig er at det kan tage billeder med en god opløsning
min. 2 meg pix , gerne mere, hvis den er mindre vil du fortryde det den dag du vil have et billede i a4 format og ikke kan printe det ud i en ordentlig kvalitet
Avatar billede chili17 Nybegynder
01. april 2003 - 22:04 #2
Du oplyser ikke noget om hvilke krav du stiller, hvad du skal bruge det til og hvilket prisleje, men du kan chekke de her sider
http://www.megapixel.net  -  http://www.dpreview.com/gallery/
Avatar billede michael-k Nybegynder
01. april 2003 - 22:06 #3
Jeg købte et for et par måneder siden, og var fuldstændig på bar bund som du lyder til at være.
Jeg læse selvfølgelig en masse om digital kamera feks www.edbpriser.dk har en god guide til diigtal kamera.

Så gik jeg ned for at prøve forskellige i den lokale fotoforhandler.

Det jeg lå vægt på var følgende ting:

Hvordan ser det ud rent visuelt, det betyder meget for mig, måske ikke for dig, men lå vægt på det bare lignede et almindelig kamera.

Noget andet er hvordan det ligger i hånden.  Det havde jeg enlig ikke tænkt så meget over inden jeg kom ned til forhandleren. Men et digital kamera er meget tunger end normale kamera. Noget andet er skærmen, den sidder lidt uheldig ved nogle modeller syntes jeg. Så det er meget vigitg at få nogle i hånden for at se hvordan de virker på din hånd.

Så kommer alt det tekniske, det har jeg enlig ikke så meget forstand på, men vil nok give bredker lidt ret i at man skal passe på man ikke køber et kamera med for ligge pix. Dog skal du ikke lade dig snyde af det, et kamera med 2.11 mill pixel kan sagtens lave pænere billeder end et med højre antal pixel.

Jeg endte op med at købe et olympus c-300 zoom. Det var det mest ypperlige jeg kunne finde til min prisklasse.

Det har alle de fordele som beskrevet oven for, samt en masse flere.

Så undersøg market samt læs nogle guider, og så stil en masse dumme spørgsmål til sælgeren, men pas på, de kan normalt sælge sin gamle moder. Han var ved at pronge genopladelige batterier på os til 400 kr, men i supermarkeder kan man få dem til det halve :)
Avatar billede pezkalnen Nybegynder
01. april 2003 - 22:21 #4
Hej igen.. jeg har undersøgt facts'ne omkring de to kameraer jeg har nævnt, bl.a at de begge er til at smide væk i sin lomme og de ligger i en prisgruppe som jeg vil ofre (ca. 3000). Men jeg søger desuden også et kamera som jeg kan tage nogle billeder med, hvorefter hvis udfaldet bliver godt, kan gå ned hos fotohandleren og få billederne i alm. fotostr. på alm. papir. alternativet er som regel engangskameraer. Men jeg vil også gerne kunne udnytte den blitz der sidder i så man evt. kan have det med på bar/discotek
Avatar billede bredker Nybegynder
01. april 2003 - 22:26 #5
hvorfor vil du betale en fotohandler for at lave dine billeder på tryk
du kan selv printe dem ud på en almindelig injet printer i samme kvalitet med det rigtige papir , til den halve pris
Avatar billede chili17 Nybegynder
01. april 2003 - 23:05 #6
http://home19.inet.tele.dk/mathis/bregentved2017.JPG er taget med et hp812 - det er på 4 mill. i opløsning

http://home19.inet.tele.dk/mathis/kage2.jpg er taget med et olympus C-830L - det er på 1,3 mill. i opløsning

Så det er ikke til at sige noget ensidigt om opløsning, det kommer helt an på dine behov
Til skærmen er 1,3 mill. sikkert rigeligt - men hvis du skal ud og printe A4 bliver det i de fleste tilfælde for grovkornet.

Du fremhæver at de kameraer du har set på er lige til at putte i en lomme - pas på med at købe kamera ud fra de fordele det har når det ikke bliver brugt
Avatar billede michael-k Nybegynder
01. april 2003 - 23:07 #7
hmmm sådan en kage kunne jeg godt sætte til livs lige nu ;)
Avatar billede bredker Nybegynder
01. april 2003 - 23:12 #8
michael-k>> jeg tror at den er ved at være ret tør nu
Avatar billede chili17 Nybegynder
01. april 2003 - 23:12 #9
den var også dejlig
Avatar billede michael-k Nybegynder
01. april 2003 - 23:16 #10
hehe :)
Avatar billede jones_net Nybegynder
02. april 2003 - 11:53 #11
Hvis du vil gå lidt højere end de 3000,- (op til 4000,-) kan du se her hvilke kameraer jeg går og overvejer: www.jonesnet.dk/digicam
Der er endnu ikke tilføjet Ixus 400, men det er fordi jeg har slået mig fast på Pentax Optio 330RS, som jeg mener giver et dejligt lille kamera med god CCD (større end Ixus'), god optik, god zoom (fra 2x til 3x optisk fjerner du halvdelen i højden og breden), samt at det efter min mening tager bedre billeder end Ixus (Jeg har haft arrangeret et kamera-battle med mine venners kameraer...).

/J
Avatar billede pezkalnen Nybegynder
02. april 2003 - 16:57 #12
Ja det lyder alt sammen godt.. Men er der ingen der har nogle personlige erfaringer med nogle af de to kameraer?
Avatar billede kaalle Nybegynder
04. april 2003 - 13:32 #13
Tjeck www.dcresource.com , der kan du læse review af Cybershot DSC-U10 (med refferencer til U20) samt Minolta dimage X (og Xi). Det er en god side som jeg bruger meget.
Hvis du søger et meget småt kamera som stadig er godt, så skulle du måske købe et Pentax Optio S. Det fås ikke mindre, og det er 3MP samt 3X optisk zoom. Har set lidt på det -lækkert, hvis man er til små kameraer! Det koster dog også knap 4000kr.
Hvis det ikke behøver at være vildt småt, men stadig handy, får du ikke noget bedre for pengene end et Canon A70 for ca. 3200kr. Super kamera, rigtig gode billeder, spækket med features som man normalt først får på langt dyrere kameraer. Det er også 3,2MP og 3x zoom.
Avatar billede bredker Nybegynder
04. maj 2003 - 01:17 #14
lukketid