Avatar billede elektronikguruen Nybegynder
01. april 2003 - 17:30 Der er 37 kommentarer og
1 løsning

Fjernstyret racerbil

Kan det lade sig gøre med hjælp af en fjernstyret racerbil at tænde og slukke for stikkontakter?

Hvis jeg fjerner motoren fra racerbilen og sætter en transistor til i stedet (BC547). Kan det så åbnes når jeg trykker på senderen

-SCB
Avatar billede serverservice Praktikant
01. april 2003 - 17:32 #1
ja du laver bare en rampe der får bilen til at køre hen mod kontakten og aktiverer den, smart ikk?
Avatar billede elektronikguruen Nybegynder
01. april 2003 - 17:35 #2
??? dannyboyd ???

Men glemte lige relæet som skal åbnes af transistoren
Avatar billede fromsej Praktikant
01. april 2003 - 17:37 #3
dannyboyd>>Ser du ikke for mange Olsenbanden film? *G*
elektronikguruen>>det kan du sikkert, men husk lige at det er 230V du leger med, der gælder helt andre regler for indkapsling og berøringsbeskyttelse end i en batteridrevet racerbil.
Avatar billede amd Nybegynder
01. april 2003 - 17:39 #4
elektronikguruen == SCB ??
Det kunne det godt ligne...
Avatar billede scb Praktikant
01. april 2003 - 17:39 #5
Jeg ville sætte et lille relæ på i stedet for motoren, og lade kontaktsættet i relæet trykke på tasten i en af de billige lys fjernbetjeninger fra Harald Nyborg, så kommer du nemlig ikke i kontakt med 230 v
-SCB
Avatar billede scb Praktikant
01. april 2003 - 17:40 #6
Der vil jeg nu godtnok komme med en protest....
elektronikguruen er IKKE lig med SCB
-SCB
Avatar billede basic.smurf Nybegynder
01. april 2003 - 17:41 #7
du kan sikkert godt lave det. men det vil sikkert ikke fungere. du skal lave et relæ til 230 V og du vil sikkert også kunne slukke den: dertil skal du lave noget mere elektronik.

b.s
Avatar billede amd Nybegynder
01. april 2003 - 17:41 #8
SCB... prøv lige at forklare hvorfor elektronikguruen's signatur hedder - SCB....??
Avatar billede serverservice Praktikant
01. april 2003 - 17:42 #9
Hvis du aktiverer transistoren på basis kan du så ikke aktivere relæet forbundet til emittor. Når formodstande til transistoren er dimensioneret rigtigt?
Avatar billede scb Praktikant
01. april 2003 - 17:43 #10
amd  Ja det må du spørge elektronikguruen om, jeg ved det ikke.
Avatar billede mcnovy Nybegynder
01. april 2003 - 17:51 #11
elektronikguruen ---> fatter ikke dit navn, jeg har set flere spørgsmål fra dig om elektronik, er der ikke noget du kan selv???

men hvordan vil du have det skal virke????
du skal huske at du kan varierer hvor hurtigt bilen skal køre, dvs at spændingen er variabel efter hvor meget du trykker... hvornår vil du have at den skal begynde at lede????

den som scb siger er rigtig god, men problemet ville være hvis du ikke trykker hårdt nok op på remoten, det vil betyde at relæet vil komme i et forbudt område, og det vil resultere i at relæet vil klikke hele tiden, og husk nu også at der er meget pral i et relæ.
Avatar billede scb Praktikant
01. april 2003 - 17:55 #12
Jeg gik ud fra at det var en af de billige fjernbetjent biler hvor det er fuld power til motoren når man trykker på kør.
Ellers kunne man bruge en optokobler, som styrer en transistor som styrer relæet.
-SCB
Avatar billede mcnovy Nybegynder
01. april 2003 - 17:55 #13
og hvad ville du gøre med en bc547??? ville du sætte den direkte over til pæren eller hvad???

husk nu lige at en bc547 hedder noget med 60 V 0.1 A og 0.5 W, det ville nok ikke blive skide godt
Avatar billede mcnovy Nybegynder
01. april 2003 - 17:57 #14
nu er jeg heller ikke helt med i hvad han mener, skal den virke som en kontakt, det vil sige et tryk = tændt, og et til tryk = slukket eller hvad
Avatar billede mcnovy Nybegynder
01. april 2003 - 17:58 #15
og skal det  fungere på samme tast????
Avatar billede scb Praktikant
01. april 2003 - 18:01 #16
Hvis det nu er en fjernbetjent bil hvor der er fuld power på motoren ved on.
Så kunne man ved hjælp af 2 dioder og 2 relæer, lave det således at når man kører frem aktiveres det ene relæ, og når man bakker (Hvor polariteten vendes til motoren) aktiveres det andet relæ. (Tænd og sluk)

Men det er vel lige før at den med rampen, og så ramme kontakten er det nemmeste.
-SCB
Avatar billede serverservice Praktikant
01. april 2003 - 18:03 #17
Ja der kan i bare se, jeg fik ret - igen.
Avatar billede fromsej Praktikant
01. april 2003 - 18:04 #18
Jeg tror faktisk Dannyboyds forslag*S* er det bedste.
Det er sikkert nemt nok at få et fjernbetjent relæ, men dette relæ skal så kunne bryde 13A 230V , det er alligevel en klat.
Avatar billede fromsej Praktikant
01. april 2003 - 18:04 #19
Avatar billede scb Praktikant
01. april 2003 - 18:05 #20
Med bilen kan man også have tænd og sluk af flere kontakter, det er kun et spørgsmål om ramper alle de steder der skal tændes og slukkes ;-)
-SCB
Avatar billede scb Praktikant
01. april 2003 - 18:06 #21
Men det skal være en bil med lys i lygterne ellers kan man ikke finde kontakten i mørke.
-SCB
Avatar billede mcnovy Nybegynder
01. april 2003 - 18:08 #22
scb.. ja et udmærket forslag, men jeg ville nu bruge en smith trigger for at den ikke vil lave for meget pral, for den ville jo være i det forbudte område på et tidspunkt.
men ja, hvis den kun hed fuld power frem/tilbage, så ville det kunne lade sig gøre
Avatar billede mcnovy Nybegynder
01. april 2003 - 18:10 #23
hmm, well..

men når elektronikguruen er så dårlig til elektronik, så er han vel ligeså ringe til at skulle ramme hans kontakter. så den ville heller ikke gå, vi må have en tos sikker idé
Avatar billede fromsej Praktikant
01. april 2003 - 18:11 #24
Måske en modeljernbane ville være bedre, så er det kun et spørgsmål om at lægge skinnerne rigtigt.*G*
Avatar billede mcnovy Nybegynder
01. april 2003 - 18:13 #25
fromsei, ikke en dum idé, men for at gøre det hele meget nemmere, så KØB den skide remote til lyset
Avatar billede elektronikguruen Nybegynder
01. april 2003 - 20:05 #26
mcnovy??? (Karlsmart der ingen venner har, men mcnovy gi aldrig op du skal bare glemme dit nederlag!)

Beklager jeg skrev -SCB

Grunden til at jeg skrev det var fordi jeg ville have hjælp fra -SCB og ikke en ammatør som mcnovy!

Deuden er det ikke noget problem det med relæet hvis du anvender et kiprelæ!
Avatar billede mcnovy Nybegynder
02. april 2003 - 18:16 #27
hmm, well i det mindste ved jeg hvordan vekselstrøm virker angående Hz
http://www.eksperten.dk/spm/330805
ell hans STORE viden om Signaler
http://www.eksperten.dk/spm/330842
hvor han også siger at han har MEGET forstand på ANALOG teknik, og lige er begyndt på Digital
på trods af at han ikke har forstand på trafo'er
http://www.eksperten.dk/spm/331953
og hans viden om fra ac til dc http://www.eksperten.dk/spm/331857
hvor vi vel alle ved at det præcise er Spænding -1,2(diode spændingen gange 2) * kvadratroden af 2 dvs 230 volt - 1,2 v = 228,8 *  kvadratrod 2 = 322 V
heller ikke det kan han selvom han jo har en STOR viden til ANALOG teknik
fromsei = jeg ved ikke hvor du har de 13A fra, for hvis relæet skal sættes til stikkontakten, og vi går ud fra at hans pærer er på ca 100 Watt som jo nok er rimelig højt sat. så må vi være enige om at watt divideret med Spænding = Strøm
hvilket vil ligge under en halv ampere.

nu er det her ikke for at kritisere nogen (bortset fra elektronikguruen) så lad nu vær med at blive sur

scb= dit forslag med 2 relæ'er er god, bortset fra hvis du stadig holder dig til at sætte dem over kontaken på harald nyborgs fjernbetjening, da et relæ desværre har pral, men isteddet skulle man så sætte den direkte til stikkontakten, så ville det virke, hvis altså ikke at det er en variable forsyning til motoren, for så vil den komme i et forbudt område, plus at hvis den sættes direkte ind på kontaken, så vil lyset kun tænde når motoren for power, dvs en flip flop ville også blive nødvendig, plus en schmidt trigger så vores forbudte område forsvinder, og så vi undgår pral.
Avatar billede fromsej Praktikant
02. april 2003 - 18:26 #28
De 13 A er hvad du max må sikre en lysgruppe med.
Dette er du nødt til at tage højde for, da der ingen garanti er for hvad der kan blive tilsluttet en stikkontakt.
Derfor skal et evt Relæ kunne bryde maxlast, som i det her tilfælde er 13 A.
Ellers skal der sættes en sikring ind foran relæet, så der aldrig vil kunne løbe en strøm højere end hvad relæet er beregnet til.*S*
Jeg tager det skam ikke som kritik, jeg forklarer bare hvorfra jeg har det.
En anden mulighed er et automatisk motorværn, der kan købes med termosikring i den rette størrelse.*S*
Avatar billede scb Praktikant
02. april 2003 - 18:50 #29
Mht relæer, så er det rigtigt at kontaktsættet preller ved aktivering, det gør i øvrigt alle kontakter, men det har ingen betydning ved aktivering af f.eks en fjernbetjening eller lignende langsom elektronik, da prel ofte er overstået på under 100 mS, men var det et elektronisk kredsløb, med stor båndbredde ville det kunne gøre at der blev tændt og slukket flere 100 gange på kort tid.

I øvrigt har et relæ IKKE et forbudt område, et relæ er en mekanisk kontakt og er enten trukket eller sluppet, hvorimod logik kredse har et forbudt område hvor kredsen ikke ved om det er H eller L og derfor f.eks kan begynde at bruge strøm, eller gå i selvsving.
-SCB
Avatar billede mcnovy Nybegynder
02. april 2003 - 19:19 #30
jeg ved godt at et relæ ikke har noget desideret forbudt område, men med den helt korrekte spænding vil du kunne få relæ'et til at hoppe og danse som en gal.
Avatar billede mcnovy Nybegynder
02. april 2003 - 19:22 #31
og fremsei, fint så, så er der ingen misforståelser længere :)
Avatar billede scb Praktikant
02. april 2003 - 19:27 #32
NEJ mcnovy der er du godtnok gal på den, (og jeg går ud fra at det ikke er vekselspænding du sætter på), et relæ har mekanisk hysterese, dvs skruer du langsomt op for spændingen kommer du til et punkt hvor relæet trækker, det kan f.eks være ved 10,5 volt, skruer du så ned for spændingen slipper relæet f.eks først ved 4,8 volt, så det vil aldrig komme til at stå og klapre.
Og der er virkelig stor spændingsforskel på de fleste relæer, da der skal meget mindre magnetisme til at holde det trukket når først det er det.
-SCB
Avatar billede scb Praktikant
02. april 2003 - 19:30 #33
Og for god ordens skyld har jeg lige lavet et praktisk forsøg med et Omron relæ G5V-2 12 volt.
Trækker ved 6,2 volt
Slipper ved 2,1 volt !!!
Det vil ALDRIG kunne komme til at stå og klapre !
-SCB
Avatar billede mcnovy Nybegynder
02. april 2003 - 19:34 #34
ja, med de fleste relæ'er, men de billige (og nogen af dem jeg har brugt til prototyper) har jeg været ude for det, og vi snakker også om lavere spændninger i dette tilfælde, eller også huske jeg forkert, det kan godt være at det faktisk opstod pga at jeg ikke brugte en smidth trigger til gaten som styrede relæ'et, kan jeg ærlig talt ikke huske, så point til dig :)
men jeg kan huske noget med et relæ som ikke kunne bestemme sig, jaja men ok, i was wrong, eller ihvertfald har jeg bare en dårlig hukomelse
Avatar billede scb Praktikant
02. april 2003 - 19:36 #35
Se det lyder fornuftigt med en manglende smith trigger, så vil relæet kunne stå og "brumme" helt vildt, det samme som når man sætter vekselspænding på.
Avatar billede mcnovy Nybegynder
02. april 2003 - 19:39 #36
men alt i alt, så tror jeg det ville være for farligt for guruen at lade ham sætte et relæ til en stikkontakt, det kunne jo være at han kom til at sætte det parallelt :)
Avatar billede elektronikguruen Nybegynder
02. april 2003 - 21:26 #37
mcnovy du ved ikke hvad du siger! Ikke for at prale men du er temmelig "højtråbende" og siger man kan det og det med et relæ. Så er det bare trist for dig at -SCB så spørgsmålet og lige måtte kommaterer det!
Avatar billede mcnovy Nybegynder
02. april 2003 - 22:21 #38
hmm guru, kan ikke se hvad der er galt ved hvad jeg skriver, kan kun se noget galt med dit navn