Avatar billede elektronikguruen Nybegynder
01. april 2003 - 17:00 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Speed (filmen)

Jeg så lige speed i søndags. Hvis man ved hvad den handler om ved man også der er meget med bomber!

Jeg undrede mig lige over hvordan det rent praktisk kan lade sig gøre at antende eller C4 krudt ved hjælp af strøm!

Og det kan lade sig gøre at lave gnisten ved hjælp af et relæ der vel slår fra eller til!
Avatar billede lrd Nybegynder
01. april 2003 - 17:04 #1
hvad skal du springe *GG*
Avatar billede Slettet bruger
01. april 2003 - 17:06 #2
Du kan få C¤ sprængstof som skal antændes med strøm, det samme kan man med sinalbomber
Avatar billede scb Praktikant
01. april 2003 - 17:16 #3
Tager du f.eks en 5-10 ohm's modstand 1/4 w og kobler på et 12 volt batteri vil modstanden blive rødglødende (Indtil den brænder over).
Det må kunne bruges til at tænde krudt.

Jeg lavede til en havefest, for en del år siden, en opstilling med nytårs raketter, hvor der var bundet en 10 ohm's modstand på lunten, så kunne jeg sidde med "fjernbetjening" og sætte 12 volt på, og sende raketter afsted.
-SCB
Avatar billede tm_helmer Nybegynder
01. april 2003 - 17:19 #4
Det var ikke et særligt elektronik-relateret spørgsmål, hva?

Mig bekendt kan plastiske sprængstoffer ikke antændes uden en form for detonator, der er en lille sprængladning. Det er typisk et primært eksplosiv som blyazid eller lignende, der igen antænder en lille mængde mindre følsomt sprængstof som f.eks. hexogen eller pentrit.

Krudt er en helt anden sag. Det eksploderer rent teknisk ikke, men deflagrerer (en meget hurtig forbrænding). Det er ret følsomt og en elektrisk gnist kan sagtens antænde det.

/* helmer */
Avatar billede elektronikguruen Nybegynder
01. april 2003 - 17:26 #5
-SCB

Gik der ikke lang tid før lunterne blev tændt? Det tager da en smule tid før de bliver rødglødende, medmindre det er et bilbatteri :-)
Avatar billede scb Praktikant
01. april 2003 - 17:37 #6
Det var et bilbatteri, og bare modstanden er lille nok kan det gå ret stærkt, men det er rigtigt der skal strøm (Ampere) til.
-SCB