Avatar billede nogetfx Nybegynder
31. marts 2003 - 17:53 Der er 6 kommentarer og
3 løsninger

Kabler - hvad skal være hvad

Min delte forbindelse (straight) kommer fra en switch i en anden lejlighed, derpå skal jeg have 2 maskiner og siden jeg har nok netkort kan jeg lige så godt have 2 i den ene maskine, skal alligevel stå som alt mulig maskine..
Men hvilke kabler skal være hvad, altså krydset/straight..?
(Router -> switch -> comp 1 -> comp2)

Og hvordan ser man forskel på et færdig-købt kabel, om det er straight eller krydset..?

/Lars
Avatar billede bufferzone Praktikant
31. marts 2003 - 17:55 #1
Alle kabler skal være straight og det er normalt markeret på kablet på en eller anden måde. Kablerne kan selvfølgelig også laves hjenne
Avatar billede nisted Nybegynder
31. marts 2003 - 17:56 #2
imellem switch og comp1 skal det være straight.
imellem comp1 og comp2 skal det være krydset.

Med mindre det er skrevet på kablet kan man kun måle sig frem til om det er krydset eller straight.

Her er definitionen på et RJ-45 "Twisted Pair" kategori 4 eller 5 krydskabel:

Funktion    Pin#            Pin#  Funktion
--------------------------------------------------
TX+          1    <-------->  3        RX+
TX-          2    <-------->  6        RX-
RX+          3    <-------->  1        TX+
RX-          6    <-------->  2        TX-
--------------------------------------------------
Avatar billede nogetfx Nybegynder
31. marts 2003 - 17:56 #3
Kender kun de hjemmelavet, derfor aner jeg ikke det andet...

Cat5 osv er kabel-standard, så vidt jeg har fattet det. Men hvad er UTP..?
Avatar billede bufferzone Praktikant
31. marts 2003 - 17:57 #4
nisted har ret hvis det er sådan du gør det, men hvorfor ikke forbinde begge computere til switchen, det giver bedre udnyttelse af båndbredden
Avatar billede bufferzone Praktikant
31. marts 2003 - 17:58 #5
UTP er twisted pair kabler, stikkene ligner telefoin stik, men er lidt større
Avatar billede bufferzone Praktikant
31. marts 2003 - 17:58 #6
UTP=unshilted twistet pair
Avatar billede nogetfx Nybegynder
31. marts 2003 - 17:59 #7
Fordi switchen står 2 etager oppe...

Jeg sidder med et kabel nu og der står blandt andet UL og UTP, siger dt noget om hvad det er..?
Avatar billede sblar Nybegynder
31. marts 2003 - 18:09 #8
Brug den visuelle metode :) Kig på stikkene, trådene har hver sin farve. Hvis rækkefølgen er ens er det straight og ellers er det krydset.
Avatar billede nogetfx Nybegynder
31. marts 2003 - 18:12 #9
Tit er svarene så simple at de er umulige at gennmskue.. hehe

sblar>> Du får lidt for dit guldkorn.

Takker for hjælpen folkens...