Avatar billede henrikravn.com Nybegynder
31. marts 2003 - 14:10 Der er 20 kommentarer

IP Telefoni???

Jeg mangler info om IP telefoni.
Hvad er fordelene, hvem er go' til det, og hvor ligger prisen?
Håber i kan og vil hjælpe..
Avatar billede Slettet bruger
31. marts 2003 - 14:23 #1
Vi har lige fået IP-telefoni.
Fordelene er hvis man har en netværkforbindelse til en anden afd., kan man spare telefon abo, og samtale pris.
Vi har IBM-server, og cisco telefoner (7960 & 7910), samt ATA-boxe til analog telefoner.
mener vi giver omkring 1800 for 7910, og 2500 for 7960.
Avatar billede Slettet bruger
31. marts 2003 - 14:25 #2
ATA-boxe også fra cisco
Avatar billede henrikravn.com Nybegynder
31. marts 2003 - 22:40 #3
hvad koster anlæget?
Avatar billede Slettet bruger
01. april 2003 - 08:04 #4
Serverne kostede vel 25-30.000 stk.
Voice-gate aner jeg ikke hvad der koster (en slags router mellem vores normale telefon-anlæg og serverne), men nok lige så meget som serverne.
Avatar billede samsung Nybegynder
07. april 2003 - 21:47 #5
Cisco er desværre nok noget af det ringeste IP telefoni der kan fås, der er ikke mulighed for at integrere DECT, advanceret indringningsgrupper eksisterer ikke, det er ikke muligt at trække et omstillet kald tilbage, ja jeg kunne blive ved.

Generelt har rene IP switche/servere langt færre faciliteter end kombinerede, spørg mig ikke hvorfor, der er ingen tvivl om at netværksdelen i Cisco Call Mannager er i top, men den væsentlige telefoni har stadig meget store mangler, bl.a de omtalte ATA-bokse fordyrer alt analogt telefoni (fax, indringnings-klokke,analoge modem, alm telefoner)væsentligt.

Det stiller samtidig store krav til dit netværk, også med hensyn til alt aktivt netværksudstyr, fordi da voice nu er blevet konverteret til pakkekoblet trafik skal der ske en prioritering der gør at Voice kommer før Data, dette gøres med QoS (Quality of Service), men mrtux vil nok også erkende at telefoni-en i deres firma endnu ikke er så stabilt som tidligere (nu ved jeg jo ikke hvad de skiftede ud)da dette gør sig gældende for en hel del af de der har skiftet til ren VoIP.

VoIP imellem lokationer (afdelinger) derimod, hvor det kun er den pakke-koblet voice der skal transporteres og ingen faciliter som staus oversigt, dnd osv har indtil videre vist noget mere nyttigt, da denne transport ikke kræver properitær VoIP-protocol, men kan benytte nogle af standard-protokollerne, H323, SIP, Megaco oosv. .
Det er iøvrigt også den trafik besparelse ligger på.
Avatar billede samsung Nybegynder
07. april 2003 - 21:50 #6
En cisco VoIP-løsning vil formentlig ligge et godt stykke over prisen for et digital telefon central, næsten uanset mærke..

Og husk nu at lægge optimeringen af dit netværk til VoIPmed i prisen.
Avatar billede Slettet bruger
08. april 2003 - 14:59 #7
samsung> Hvilket mærke ville du så anbefale til VoIP ? :o)
Avatar billede samsung Nybegynder
08. april 2003 - 19:56 #8
Hvis det er til ren IP, formentlig en Siemens HiPath 5000, hvor langt flere telefon-mæssige faciliteter fremfor netværksfaciliteter er integreret, ingen tvivl om at Cisco netværksmæssigt er utroligt dygtige, men Call Manageren mangler trods alt mange væsentlige tele-funktioner. Og så det faktum at mange IP sites endnu ikke kører optimalt, ikke at sige jeres ikke gør, men hvis mrtux skulle være helt ærlig, er der så slet ikke noget han savner efter overgangen til IP telefoni..

Så med de minut-priser der på danmarkstakster i dag, skal der være et betydeligt samtale-niveau, før en investering betaler sig selv, og med et Cisco system som ligger i den tunge tunge ende af pris-skalaen, bliver TOC over en kort årrække i hvert fald meget fordyrende..

Men spørger spurgte jo til IP telefoni, og du nævnte Cisco, derfor var det vel ikke mere end rimeligt at sætte spørger ind i de detaljer han efterlyste.

Hvis jeg skulle virke prædikerende uden at blive misforstået omkring mine hensigter havde jeg jo nok meget bekvemt skrevet med et nyt handle , måske Cisco.

Men Mrtux, du har jo endnu ikke besvaret mine spørgsmål..

Nu har jeg besvaret dine
Avatar billede Slettet bruger
08. april 2003 - 22:27 #9
Hovsa, havde slet ik' set du havde spurgt mig om noget, sorry.
Jeg var bare nysgerrig, for at høre hvilke du synes er go' :o)

Jeg vil faktisk ik' giver dig ret i at det er ustabilt, men på den anden side, vi er næsten lige begyndt på VoIP, så måske det kommer :o)

Tror ik' der er noget jeg savner, efter vi så småt er startet på VoIP, hvad kunne det være?

Vi valgte at starte på VoIP, da mange af afdelingerne's telefon system ik' længer kunne skaffes dele til, så deres telefon-central skulle udskiftes alligevel.

Om Cisco ligger i den dyre ende, skal jeg ik' kunne sige. Jeg var ik' med til i starten-forhandlingene, og valg af system, men først kommet ind i projeket, da der skulle kables rundt i vores afdelinger.

samsung, ved du forresten om sådan en Siemens kan køre sammen med Cisco's Call Manager?
Avatar billede samsung Nybegynder
08. april 2003 - 23:22 #10
Mr Tux

Først svar, Det afhænger helt af den protokol der benyttes, formentlig vil Cisco havde benyttet deres egen proberitær protocol 'skinny' i så fald er man bundet til Cisco egen produkter.

Men benyttes der en standand protokol som de ovennævnte hvoraf at H323 er den mest benyttede vil en samtale-transport 2 centraler imellem ikke skulle udgøre noget problem, men i selve protokol overføres kun tale og ingen oplysninger, så som vidrestillet kald, a-nummmer, dnd, lokalnr. status osv., disse protokol kan typisk også konfigureres med en lavere båndbredde, alt afhængig hvilken audio codec der bruges, (G729a osv.).

Cisco mangler vil i sjældent berøre alm. telefon samtale opringning,omstilling osv, men er der ønske om forskellinge indringnings-grupper ACD, UCD, indringningstype som retfærdighedsprincip, rundsending osv. så falder Cisco fra, selvfølgelig vil muligvis foregå opgradering, men ønskes der DECT skal dette foregå ved extern dect-system, hvor nogen f.eks Samsung har access-point med trådløs netværk herunder en Dect telf. der benytte 802.11 altså trådløs IP-telefoni via Access point,der også ville benyttes til alm. trådløs netværk.
Der også stadig mangler i behandling af leverede kald, der ikke bliver taget,
alle ovennævnte ting som burde være implemteret, taget prisen i betragtning,
dette er ihvertfald min betragtning..

De priser du nævner, er verifeceret..?
Avatar billede samsung Nybegynder
08. april 2003 - 23:23 #11
De priser du nævner er de verificeret
Avatar billede samsung Nybegynder
08. april 2003 - 23:29 #12
Men Cisco har jo god indgangsvinkel da mange IT-folk jo lidt svæver for
total implementering, samt at Cisco jo i data verden står for noget sublimt,
og i dag afgøres meget vedr kommunikation i firmaer i dag af IT folk, så
IT folk, med en CCNA cert. vil jo se dette produkt som noget unikt, hvilket
det ikke er hvis funktionalitet og faciliteter tages op Central mod Call Manager, uanset om dette måtte være Alcatel.Ascom.Siemens,Phillips, EADS, Ericsson, Samsung,LG osv.. Disse old-fashion Pbx tilbyder alle bedre telefoni-strukture end Cisco gør pt.
Avatar billede Slettet bruger
16. april 2003 - 11:02 #13
Hvilke priser snakker du om?
Avatar billede samsung Nybegynder
16. april 2003 - 13:28 #14
Priserne på Ip-telefonerne, stemmer de ?
Avatar billede Slettet bruger
16. april 2003 - 14:20 #15
Ja, det er sådan ca. det vi giver for dem.
Avatar billede samsung Nybegynder
16. april 2003 - 14:29 #16
Tak for oplysningen MrTux
Avatar billede Slettet bruger
16. april 2003 - 14:33 #17
Det var så lidt :o)
Avatar billede g00fy Nybegynder
18. august 2003 - 11:29 #18
Hej Samsung,
Hvis du har 5-minutter vil jeg gerne snakke med dig ang. ip-telefoni.
Over mail,telefon - jeg er ligeglad:)
Mvh.
Morten KAllesøe
mka@cfi.dk
Avatar billede os123 Nybegynder
09. april 2004 - 13:10 #19
Lidt om IP-Telefoni :

Man hører en del om IP-Telefoni,
der findes forskellige betegnelser, her er en liste:

IP-TELEFONI : at ringe fra en Internet forbindelse i stedet for en Telefon-Net / Fastnet-Telefoni

VoIP: Voice over IP / tale over internet – som før

INTERNET-TELEFONI : som før

DATATELEFONI : telefoni via data vejen , dvs Internet el. IP

”BREDBÅND-TELEFONI ”: anvendelse af bredbånd for telefoni
bredbånd kan være DSL/ADSL , FWA , Fiber. men FWA er ikke egnet for telefoni og kun for data/internet acces

"Kablemodem-telefoni": heller ikke egnet til telefoni

VoDSL : Voice over DSL

ADSL-TELEFONI : andvend ADSL for telefoni

TRÅDLØS-TELEFONI: telefoni fra en Trådløst /WiFi/wLAN forbindelse
TRÅDLØS IP-TELEFONI: som før

*
IP-telefoni anvender enten protokollen H.323 el. SIP.
H.323 er kun egnet til voice og efterhånden erstattes af SIP.
SIP er den bedst egnet, da er en Multimedia protokol.

IP-Telefon : kobles på LAN, tildeles en IP adr. og kan ringe til en anden IP adr.
SIP-Telefon : kobles på Internet og kan ringe til andre IP el. SIP telefoner eller server.

Udover andre nuværende telefoni-net:
FASTNET-TELEFONI og GMS el. MOBIL-TELEFONI

vil vil høre mere til:
3G-TELEFONI el.UMTS som er den næste gen. af GSM mobil-telefoni

og
VIDEOTELEFONI : telefoni med billeder

Ref: http://www.adsl-telefoni.dk
Avatar billede os123 Nybegynder
14. maj 2004 - 14:18 #20
Til orientering, der er nu et nyt IP-Telefoni forum hvor alt vedr. dette kan debatteres:

http://www.datatelefoni.dk