Avatar billede tipsen Nybegynder
31. marts 2003 - 12:22 Der er 13 kommentarer og
3 løsninger

AMD Thoroughbred XP1900+ på et Asus A7V133-C - kompatibelt?

Hej eksperter

Er det muligt for mig, at opgradere min nuværende Athlon Thunderbird 1200 mhz til en Thoroughbred XP1900 på et Asus A7V133-C bundkort med VIA KT133A chipsæt?

-og er det korrekt, at den processor vil udvikle mindre varme end min nuværende?
Avatar billede tipsen Nybegynder
31. marts 2003 - 12:25 #1
"-og er det korrekt, at den nye processor vil udvikle mindre varme end min nuværende?" - skulle der have stået.
Avatar billede peet-49 Novice
31. marts 2003 - 12:32 #2
T-bird bliver generelt lidt varmere. Du får problemer med en XP processor, da chipsettet ikke understøtter XP-processorer, det kan køre, men det er også det hele, du kan ikke udnytte CPU helt ud.
Avatar billede grunken Nybegynder
31. marts 2003 - 12:40 #3
Jeps, du kan sagten opgradere, men ud fra asus's hjemmeside kræver det bare en bios ver. 1008, eller højere !

http://usa.asus.com/inside/Techref/athlonxp2100+.htm

og palmino'n (XP), bruger mindre watt en thunderfuglen, og udvikler derfor mindre varme :)

-grunken
Avatar billede peet-49 Novice
31. marts 2003 - 12:44 #4
grunken>ver.1008 er den ikke kun til A7M266??
Avatar billede tipsen Nybegynder
31. marts 2003 - 12:47 #5
Det vil sige, at når jeg kører bios v. 1009 burde det ikke være noget problem - det skulle fungere fint?

Hvad er det for noget med, at jeg ikke kan udnytte cpu'en 100% - betyder det, at det rent faktisk er spild at penge og jeg i stedet bør vente til der er råd til en opgradering af både bundkort og cpu?
Avatar billede grunken Nybegynder
31. marts 2003 - 12:48 #6
Peet kig på linken :)

der står at xp'n er supported på A7V133-C med en bios > 1008, og en pcb > 1.05
Avatar billede grunken Nybegynder
31. marts 2003 - 12:49 #7
Tipsen, den burde være fint supported, men det er jo altid bedst at vente til man har råd til både CPU, Bundbræt og DDR-ram, men i min verden kan man ligeså godt opdatere hen af vejen !
Avatar billede peet-49 Novice
31. marts 2003 - 12:58 #8
Jeg ved godt hvad asus skriver, men rigtig mange har problemer med XP på det board.
Avatar billede tipsen Nybegynder
31. marts 2003 - 13:47 #9
Hvis man kigger på:

http://www.asus.com.tw/support/cpusupport/cpusupport.aspx

Afhænger cpu-supporten for mit bundkort af hvorvidt processoren er en xp 1900 model 6 eller 8 - jeg går udfra der skelnes mellem palmino og thoroughbred, men betyder det så ikke, at thoroughbred *ikke* er understøttet?
Avatar billede tipsen Nybegynder
31. marts 2003 - 13:52 #10
Så er jeg måske tilbage ved en palmino xp i stedet - og den har vel en varmeudvikling på linie med thunderbird?
Avatar billede tubber Juniormester
31. marts 2003 - 14:55 #11
Jeg vil umidlbart ikke mene det er muligt...

Jeg har læst (kan desværrer ikke huske hvor) alle bundkort med 266 og nedefter i chipset ikke umidlbart har understøttelse af Thorughbred CPU'er, der er nogle 266 boards der har en hardwareændring så det kan tage model 8 CPU'er

http://www.amd.com/us-en/Processors/TechnicalResources/0,,30_182_869_4348^7925|109_2_3_7924_us-en,00.html <-- her er de asusboards AMD siger passer til Model8 CPU'er....

/Tubber
Avatar billede halifax Nybegynder
31. marts 2003 - 15:23 #12
For at køre Thoroughbred på A/V1333-C skal bundkortet være rev. 1.05.    Det er vigtigt med det sidste punktum!! *

*To find out your mainboard revision, have a look between the PCI slots. There is a printing with the name of your Mainboard, next to it is the revision number. Note that there might be a dot after the number - it is important! "1.05" is not the same as "1.05.", the latter is newer.

Se dukumentation og hvad, der kan bruges her
http://www.a7vtroubleshooting.com/info/cpu/index.htm
Avatar billede pine Nybegynder
01. april 2003 - 01:39 #13
Du kan godt køre med XP1900+ (læs lige Halifax' kommentar-vigtig).
Hvis du har XP-styresystem kan det være lidt hysterisk med RAM. Har du 2 ens blokke kan den godt køre med den ene, men lave blå skærme med den anden. Du skal også være lidt påpasselig med dine settings i starten. Det er ret sikkert at boardet ikke detekter CPU-hastigheden rigtigt. Ved første opstart sættes JEN-jumperen til 2-3 og alle 9 dipswitche (blå) off. (automatisk). Herefter går du i bios, hvor du manuelt sætter den rigtige hastighed. Dit board vil sandsynligvis skrive xp2000+ ved opstart, men lad være med at OC.
Avatar billede tubber Juniormester
01. april 2003 - 12:38 #14
halifax: Hvor finder man ud af om et Chaintech 7VJDA kan kører med Thoroughbred ? har nemlig sådan et bundkort der blev ristet af sådan en CPU...

CPU'en var blevet testet inden den kom i det mobo og der skulle ikke være fejl på.

/Tubber
Avatar billede tipsen Nybegynder
03. maj 2003 - 11:05 #15
Jeg siger tak for hjælpen - har ikke lige fået prøvet det endnu, men har fået blod på tanden!
Avatar billede peet-49 Novice
03. maj 2003 - 12:55 #16
Selv tak.