Avatar billede lars_munk Nybegynder
17. august 1999 - 17:29 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Startdiskette

Jeg vil lave en startdisk i win98, men pc'en vil ikke læse på f-drevet hvor win98 skiven er lagt i. Den vil kun læse på a og e. A er floppy og e alm. harddisk. E har tidligere været cd-rom drev.

Hvad skal jeg gøre for at få pc'en til at læse på f, så jeg kan lave min startdisk??
Avatar billede tigerdyr Nybegynder
17. august 1999 - 18:18 #1
Har du en cd-rom driver installeret ??
Og har du rettet drev betegnelsen til, så der i config.sys & autoexec.bat står at det er F: der er cd-rom og ikke E: ??
Avatar billede goulduck Nybegynder
17. august 1999 - 18:51 #2
Windows siger at du skal sætte CD'en i drevet?

Du skal så trykke OK og når den så kommer op og spørger hvor den skal hente det fra, så skriver du f:\win98. Jeg kan ikke huske om der er nogen undermapper på Windows 98 CD'en, men ellers kan du jo bare trykke "Gennemse" og finde frem til filerne.
Avatar billede lars_munk Nybegynder
17. august 1999 - 18:52 #3
nej ingen driver, men jeg kan sagtens høre musik og installere andre ting...vil bare ikke lave startdisk.

Det med config.sys og autoexec.bat kender jeg ikke så meget til, gider du at give mig en grundig instruks, tigerdyr??
Avatar billede lars_munk Nybegynder
17. august 1999 - 18:53 #4
prøver goulduck...
Avatar billede lars_munk Nybegynder
17. august 1999 - 18:55 #5
goulduck- kender du noget til config.sys og autoexec.bat, som tigerdyret nævner?
Avatar billede lars_munk Nybegynder
17. august 1999 - 18:57 #6
goulduck-der er ingen gennemse knap
Avatar billede lars_munk Nybegynder
17. august 1999 - 19:01 #7
all righty then...den har fundet drevet, men nu skriver den at disketten ikke kunne initialiseres korrekt og at enheden ikke er klar...any suggestions?
Avatar billede fnuggie Nybegynder
17. august 1999 - 19:16 #8
Når du skal til at lave en startdiskette. SÅ SKULLE WINDOWS MEGET GERNE KOMME AT sige at den ikke kan finde cd'en....Så skulle den også meget gerne komme med en textbox hvor man kan skrive stien hvor cden er...denne sti er: f:\win98.

\\Fnuggie

Mangler du udstyr til din PC???? Se http://go.to/HSN-Design
Avatar billede mit Nybegynder
17. august 1999 - 23:02 #9
hmm...er disketten formateret ? ;-)
Avatar billede lars_munk Nybegynder
17. august 1999 - 23:23 #10
mit-ja naturligvis
Avatar billede mit Nybegynder
17. august 1999 - 23:42 #11
nåja..ja tænkte bare ;-)..sorry

Læser den fra CD'en inden fejlen kommer ?
Be'r den om disketten inden fejlen kommer ?
Avatar billede lars_munk Nybegynder
18. august 1999 - 00:00 #12
ja den læser fra cdén
og ja den ber om en disk...har prøvet med flere forskellige disketter....samme resultat :(
Avatar billede jbc Nybegynder
18. august 1999 - 07:49 #13
Har du prøvet at geninstallere win 98 og så få win 98 til selv at lave en startdiskette???
Avatar billede goulduck Nybegynder
18. august 1999 - 08:23 #14
Okay... nu har jeg lige prøvet på min egen computer (jeg har UK så ocersættelserne er måske ikke korrekte):

1. Gå ind i kontrolpernelet -> Tilføj/fjern programm under fanen Start diskette.
2. Tryk "Lav diskette"
3. Så kommer den op og siger at du skal sætte Win98 Disketten (CD'en) i.
4. Du trykker OK
5. Så kommer der en "tilføj/fjern programmer egenskaber" frem, hvor du i bunden kan skrive i et felt som hedder "Kopiere fra". Her skriver du "F:\win98".

Så skulle det køre af sig selv!!
Avatar billede goulduck Nybegynder
18. august 1999 - 08:40 #15
Jeg glemte punkt 6 ... Tryk OK
Avatar billede jinxed Nybegynder
18. august 1999 - 09:50 #16
Hvis e var cdrom drevet du installeret fra og så derefter satte en ekstra hd i. Så gå ind i Start -> Kør. skriv "regedit", her finder du HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Setup og så dobbeltklikker du den entry der hedder Sourcepath og ændre drev bokstavet fra e til f.

Lad være med at pille for meget inde i regedit. Hvis du ikke ved hvad noget er lad det være!

Jinxed : )
Avatar billede elohim Nybegynder
18. august 1999 - 09:53 #17
Du har formegentlig fået en startdisk da du købte Win98 eller du ser her hvordan linierne skal se ud i autoexec.bat og config.sys
Kopier først CD-driveren ind på Disken og skriv linierne ind i filerne
Config.sys
DEVICE=CD-drivernavnet/D:OEMCD001
Autoexec.bat
MSCDEX.EXE  /D:OEMCD001 /L:D

Avatar billede chromatiq Nybegynder
18. august 1999 - 12:42 #18
Du kan også bare lave den 'start diskette' manuelt ved at lave en diskette med din 16 bit CDRom-driver (hvis drevet er et ATAPI compliant kan du som regel bruge andres ATAPI drivers - fx. TEACs fra http://www.teac.de/support/Treiber/AtapiDriver.zip).. så tricket er :

1. Find en diskette
2. Lav en dos prompt fra Win98 og 'sys a:' - gør den bootable...
3. Smid teac_cdi.sys fra AtapiDriver.zip på disken
4. Smid mscdex.exe fra dit c:\windows\command dir på disken
5. lav følgende config.sys på disken
device=a:\teac_cdi.sys /d:cd
6. lav følgende autoexec.bat på disken
mscdex /d:cd

Herefter skulle du bare kunne boote på den og skifte til CD-Rom drev (f: eller lign.) og køre setup/install fra Win98 diret..

./cq
Avatar billede lars_munk Nybegynder
28. august 1999 - 14:14 #19
Hmmm. Det virker sq stadig ikke...