Avatar billede kio_liex Nybegynder
29. marts 2003 - 11:15 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Linux fil-server, men uden "bruger"...

Jeg vil gerne lave en filserver, der fungere som Windoes 9x, og XP, dvs. at når en mappe er delt, så når andre skal ind og se indholdet, så skal man IKKE angive brugernavn og adgangskode...

...og så er det jeg er løbet ind i et problem, jeg kan lave det i Windows XP, men så bliver det ikke helt "lovligt", hvilket jeg gerne vil ha' at det er. Men jeg ved ikke lige hvordan jeg for Samba, eller andet fra Linux, til at gøre overstående...?

Jeg har tænkt mig at bruge Debian, men hvis der er en dist, der lige gør dette så bruger vi den...

please help...
Avatar billede dank Nybegynder
29. marts 2003 - 11:44 #1
debian+samba

der findes en masse samba how'to's på google - det burde være nemt at finde nogle eksempler der.
Avatar billede langbein Nybegynder
29. marts 2003 - 13:35 #2
Er det sikker på at det er en filserver du skal ha ? Hvis det skal kjøre over et lan da skal du bruke en filserver. Da kan du kjøre Samba i kombinasjon med Linux. Hvis man lager en "public share" i Samba så virker dette identisk identisk likt med en delt harddisk i Windows 98, altså bare å klikke seg rett inn.

Hvis det er noe som skal kjøre over internett, der altså de som skal laste ned dine filer befinner seg et sted der ute i den store verden så behøver du ikke en filserver men en ftp server som er langt bedre til å dele filer over internett.

Det finnes mange Linuxer. Noen av de enkleste å komme i gang med er Red Hat og Mandrake. Mener Red Hat er best som server, men Mandrake kan vel også gjøre jobben. Debian har mange tilhengere og det er mange som mener at debian er best men jeg tror ikke det er så mange som mener at Debian er enklest å komme i gang med.
Avatar billede kio_liex Nybegynder
29. marts 2003 - 15:09 #3
Det er til mit LAN, jeg skal bruge den...

Og jeg vælger Debian fordi, jeg ikke skal have et OS der fylder 1Gb+, en debian filserver fylder ca 200Mb...

Har du noget ekslepel på hvordan samba.conf skal se ud? altså hvis det der skal pruges public share...
Avatar billede langbein Nybegynder
29. marts 2003 - 16:29 #4
Jeg tok utgangspunkt i min default smb.conf fil og så føyde jeg til denne share:

[Samba]
    comment = Public Stuff
    path = /data
    read only = no
    public = yes

Denne synes da som en delt harddisk ved navn Sambaute på lan der alle
har tilgang. Ganske likt med Win 98 ingen passord eller pålogging, bare rett inn. Når man ikke skal ha kontoer og passord så er samba meget enkel å sette opp. Med kontoer og passord så er det litt mere vanskelig.
Avatar billede langbein Nybegynder
29. marts 2003 - 16:29 #5
..ved navn Samba ute på lan..
Avatar billede kio_liex Nybegynder
29. marts 2003 - 17:50 #6
det vil jeg prøve, takker...
Avatar billede langbein Nybegynder
29. marts 2003 - 18:39 #7
Takk selv. Du får legge en liten kommentar hvis problemer.