Avatar billede 2ny Nybegynder
27. marts 2003 - 20:45 Der er 18 kommentarer og
2 løsninger

Formatering ikke mulig!!!

Er igang med at installere win 98 på en ny maskine kan ikke formatere c: den skriver: kontrollerer det eksisterende diskformat. ugyldige enhedsparametre fra enhedsdriver. hvad skal jeg så gøre????

m.v.h

2ny
Avatar billede c-holst Novice
27. marts 2003 - 20:47 #1
det er vist noget med at du først skal køre programmet fdisk, ikke sandt
Avatar billede fromsej Praktikant
27. marts 2003 - 20:47 #2
Gør du det fra en bootdiskette?
Avatar billede aovergaard Nybegynder
27. marts 2003 - 20:47 #3
Prøv af fdiske først og derefter formatere.
Avatar billede kenp Novice
27. marts 2003 - 20:48 #4
jooo der skal jo oprettes en partion før du kan indstallere win98 (og den skal formaters først)
Avatar billede c-holst Novice
27. marts 2003 - 20:49 #5
skulle i hvert fald på min for et år siden. installationen startede op, men så kom en besked om, at jeg skulle gøre et eller andet før jeg kunne komme videre. tror programmet er på din bootdisk???
Avatar billede aovergaard Nybegynder
27. marts 2003 - 20:49 #6
Her er lidt hjælp til fdisk http://www.wintip.dk/guides/fdisk/
Avatar billede 2ny Nybegynder
27. marts 2003 - 20:49 #7
hvis jeg skal partionere så skriver jeg fdisk men så kommer den op med forskellige muligheder hvilken vælger jeg???
Avatar billede c-holst Novice
27. marts 2003 - 20:50 #8
mener bare jeg fulgt anbefalingerne ved hvert punkt, og så virkede det bare.
Avatar billede aovergaard Nybegynder
27. marts 2003 - 20:50 #9
Kør lige mit link så får du en fuld forklaring på fdisk
Avatar billede 2ny Nybegynder
27. marts 2003 - 20:50 #10
checker lige sioden ud.... prøver det af og vender så tilbage... foreløbig tak!!!!
Avatar billede fromsej Praktikant
27. marts 2003 - 20:50 #11
Læs denne omhyggeligt og følg den nøje!
Print den evt. ud , det er nemmere fra et stykke papir.

Klargøring (partitionering) af harddisk  med programmet Fdisk:
( husk at have en opstartsdiskette / boot-diskette klar -
har du ingen, så hent evt. en på www.detmåjegikkesige.her)

Opsummering:

Hvis man vil have harddisken delt i flere dele,  deler man den  først op i 2 dele  ( 2 partitioner):
en primær (c-drevet) og
en udvidet
Den udvidede partition deles derefter op i de ønskede "portioner"
( D: , E:  osv. )

Hvis det er en brugt harddisk, der skal slettes, startes her ved pkt. A:  (ellers startes ved pkt. C)

A. start maskinen i DOS-tilstand  ( fx:  i Windows vælges Luk og Genstart i MS-DOS-tilstand )
- så er der "sort skærm" og teksten C:\Windows>

      - indtast  fdisk
- så spørges der sandsynligvis vedr. understøttelse af stor harddisk:
  svar normalt Ja

- der fremkommer nu en menu som følger:

Opret DOS-partition eller logisk DOS-drev
Angiv aktiv partition
Slet partition eller logisk DOS-drev
Vis partitionsoplysninger

- vælg pkt. 3

B.  nu fremkommer følgende menu:

Slet primær DOS-partition
Slet udvidet DOS-partition
Slet logisk(e) DOS-drev på den udvidede DOS-partition
Slet ikke-DOS-partition

Nu starter man bagfra og gør følgende 3 ting:

- vælg pkt. 3: Slet logisk(e) DOS-drev på den
                    udvidede DOS-partition

- vælg pkt. 2: Slet udvidet DOS-partition

- vælg pkt. 1: Slet primær DOS-partition

C. Så er man klar til at starte som ved en ny harddisk
( hvis den er ny, skal man først have den "auto-detected" i BIOS-opsætningen.
Lige efter, at maskinen er startet, står der næsten altid noget med at trykke på DEL  -  gør dette, og så havner du i BIOS-opsætningen. Vær forsigtig her. Vælg det punkt, der hedder noget i retning af "Auto-detect harddisk", lad maskinen finde harddisken(e) og vælg "Save and exit" )

- man starter igen i første menu (A)

- vælg pkt. 1: Opret DOS-partition eller logisk DOS-drev

D. Så kommer en ny menu frem:

Opret primær DOS-partition
Opret udvidet DOS-partition
Opret logisk(e) drev på den udvidede DOS-partition

- vælg 1 og giv partitionen en passende størrelse (evt. det hele, hvis man ikke vil have harddisken delt i flere afdelinger)

Hvis man vil have harddisken delt i flere afdelinger, skal man lade noget være tilbage til en udvidet DOS-partition, som derefter oprettes således:

Vælg 2 og lad denne partition fylde resten !!
Det, der ikke kommer med her, kan ikke bruges til noget

Programmet vil så selv meddele, at der ikke er oprettet nogle logiske drev på den udvidede partition, og give mulighed for at gøre dette (svarer til at vælge pkt. 3)

Lav en passende fordeling af pladsen på den udvidede partition

E. Inden man forlader Fdisk, skal der angives en aktiv partition (dvs. den som der "bootes" / startes fra), normalt C:

Maskinen skal nu genstartes ved hjælp af en boot-diskette eller start-diskette.
Vælg at starte med cd-understøttelse, men start ikke installation fra cd-rom.

Derefter skal de forskellige drev formatteres:
( Bemærk, at format-kommandoen IKKE ligger på en normal boot-diskette til Windows 95/98, men derimod på Windows-cd'en.)

Indtast bogstavet for dit cd-drev efterfulgt af kolon, f.eks. F:  (hvis du har delt harddisken i 3 drev), og tryk på Enter-tasten
indtast (når der er skiftet til fx f-drev):  cd Win98  og tryk Enter  (evt. Win95 i stedet for Win98))
nu skulle du gerne "være i" den mappe, der hedder Win98 (95) på cd-en
indtast:  format c:  og tryk Enter og bekræft, at du vil slette alt
så går formatteringen i gang
du kan evt. få meldingen "Warning, Windows is going to modify bootsector" eller lignende. Svar Y (Yes) for at acceptere (det skyldes, at den indbyggede virus-advarsel er slået til i BIOS). Samme melding kan komme ved installation af Windows (95).
når den er færdig, indtaster du:  format d:  og trykker Enter (osv. indtil alle drev er formatteret)
så er du klar til at installere styresystemet
Avatar billede aovergaard Nybegynder
27. marts 2003 - 20:55 #12
Hvis du vil have opdelt i 2 harddiske.
Vælg 1 (Opret dos-part.)-> Vælg 1 (Opret primær dos-part.) skriv xx(hvor stor)
Vælg 1 (Opret dos-part.)-> Vælg 2 (Opret udvidet dos-part.) vælg resten
Tryk ESC
Vælg 1 (Opret dos-part.)-> Vælg 3 (Opret logiske drev) Vælg det hele
Tryk på ESC indtil du er ude i hovedmenuen
Vælg 2 (Angiv aktiv partition) og vælg Primær partition
Tryk på ESC indtil du er ude i A:
Genstart Pc'en med start-disketten i drevet
Vælg start med cd-rom osv.
Skriv format X: (Det drev-bogstav som den får tildelt)
Gå til dit cd-rom drev og skriv install eller boot på Win-CD'en
Avatar billede 2ny Nybegynder
27. marts 2003 - 21:35 #13
nu har jeg så partioneret og tastet 4 i fdisk menuen og der skriver den: aktuelt harddiskdrev: 1
partition c: 1
status er A
type pri dos
enhedsnavn
mb 58643
system fat32
forbrug 100%
Avatar billede 2ny Nybegynder
27. marts 2003 - 21:35 #14
men kan stadig ikke format c
Avatar billede kenp Novice
27. marts 2003 - 21:57 #15
du skal genstarte igen, inden du kan lave format c: (de fleste gange skal man genstarte)
Avatar billede aovergaard Nybegynder
27. marts 2003 - 22:11 #16
Husk lige denne bemærkning som du har fået af fromsej
"Maskinen skal nu genstartes ved hjælp af en boot-diskette eller start-diskette.
Vælg at starte med cd-understøttelse, men start ikke installation fra cd-rom."
Avatar billede aovergaard Nybegynder
27. marts 2003 - 22:14 #17
Ja og forøvrigt også af mig selv :)
Vælg start med cd-rom support.
Skriv format X: (Det drev-bogstav som den får tildelt)
Gå til dit cd-rom drev og skriv install eller boot på Win-CD'en

HUSK at der skal være : bag dit drevbogstav eller kan du ikke få lov til at formatere.
Avatar billede 2ny Nybegynder
27. marts 2003 - 22:18 #18
juuuuhuuuu den formaterer tusind tak for hjælpen!!!! deler pointene mellem jer!!! hvis fromsej lige laver et svar så er den fikset!!!!
og igen tak for hjælpen :-)))
Avatar billede fromsej Praktikant
28. marts 2003 - 11:48 #19
Godt du fik det klaret.*S*
Avatar billede aovergaard Nybegynder
28. marts 2003 - 18:16 #20
Puh ha´ hvor dejligt. Takker for point :)