Avatar billede arppra Nybegynder
27. marts 2003 - 13:22 Der er 29 kommentarer

Forsvundet harddisk!

jeg købte for 4 måneder siden en ny harddisk på 64 gb af mærket maxtor. Harddisken har fungeret fuldstændig uden problemer ind til i går, hvor den pludselig var væk.
De to drev jeg havde den opdelt i var fuldstændig forsvundet. Når jeg starter computeren op, står der at harddisken er primary slave, så en eller anden form for forbindelse er der da, men når jeg kommer lidt længere hen i opstarten, hvor den burde stå i sådan nogen rammer foroven er den forsvundet.
Jeg har formateret min computeren for at se om det var styresystemet der lavede fejl, men problemet er der stadig!
Jeg er fuldstændig på bar bund med hvad jeg skal gøre, for at få harddisken til at du, og beholde dataen der var på, som er uerstatteligt!
Er der nogen der kan hjælpe mig please?

Hilsen Arppra
Avatar billede mafio Nybegynder
27. marts 2003 - 13:24 #1
Ked af at sige det, men jeg stor din maxtor er gået død...
Avatar billede sukos Juniormester
27. marts 2003 - 13:24 #2
Lyder som om den er færdig!
Men hvad siger en fdisk
Avatar billede sukos Juniormester
27. marts 2003 - 13:25 #3
altså, kan du se drevene i fdsik
Avatar billede svarrenabe Nybegynder
27. marts 2003 - 13:29 #4
Jeg er også bange for disken er færdig, men prøv lige at se om der ude i biosen står autodetekt ved alle IDE enheder, hvis der ikke gør, så slå det til
Avatar billede arppra Nybegynder
27. marts 2003 - 13:37 #5
I fdisk skriver den følgende cdr101: Not ready ved læsning af drev H
drev H som er et af de to dreve på harddisken.

i bios står alt til auto på nær secondary slave hvor der står none. Når jeg går ind i secondary master sætter computeren sig fast?
Avatar billede svarrenabe Nybegynder
27. marts 2003 - 13:43 #6
hmm, mit bud er stadig at disken er færdig så, hvis de data du har på den er vigtige for dig, så prøv lige at sætte den i en anden PC inden du opgiver fuldstændigt, men det vil nok ikke hjælpe noget :-(
M.h.t. disken, så burde du kunne få en ny hvor du har købt den hvis den kun er 4 måneder
Avatar billede sukos Juniormester
27. marts 2003 - 13:51 #7
Disken er så sat som secondary master?

Der er et års garanti!
evt. mere hvis producenten selv lover det

Det med dine data, der er jeg desværre på bar bund, kender ikke en gang et link til en side som laver "restore"-programmer (har heldigvis ikke selv haft brug for det!)
Avatar billede arppra Nybegynder
27. marts 2003 - 14:22 #8
Jeg er også sikker på at jeg kan få erstattet harddisken, men som sagt er det mere dataen jeg er træt af at miste!
Så hvis der er nogen der ved om det kan lade sig gøre at beholde dataen, så er jeg lutter øre?!
Avatar billede arppra Nybegynder
27. marts 2003 - 15:35 #9
Ja disken står som secondary master.
Avatar billede arppra Nybegynder
27. marts 2003 - 15:50 #10
jeg ved ikke om det kan hjælpe, men lagde mærke til der i fdisk står følgende:

Drive H: Driver MSCD001 Unit 0
Drive I: Driver MSCD001 Unit 1

Er der nogen der ved hvad det betyder?
Avatar billede mafio Nybegynder
27. marts 2003 - 16:00 #11
Drive H: Driver MSCD001 Unit 0

Det betyder at den er død, tro mig har selv haft mange problemer med maxtor.. Men det du skal gøre er at gå ned til din forhandler undfylde noget paprir, og så skal du vente på at høre fra dem.. du skulle meget gerne få en ny, når der ikke er gået 6mdr endnu...
så skynd dig ned i butikken!!
Avatar billede arppra Nybegynder
27. marts 2003 - 17:36 #12
Jeg kan bare ikke forstå hvordan den kan være død, når den står der, når jeg starter computeren op, og den også står inde i BIOS som primary slave!?
Avatar billede sukos Juniormester
27. marts 2003 - 17:38 #13
Fordi bios kan finde den, er det ikke det samme som at den er fejlfri
Avatar billede arppra Nybegynder
27. marts 2003 - 17:40 #14
Så du ser slet ingen mulighed for at dataen derpå kan reddes?
Avatar billede sukos Juniormester
27. marts 2003 - 17:43 #15
nej, ikke medmindre der er findes et program som kan hente/gendanne filer på en død disk.
Avatar billede svarrenabe Nybegynder
27. marts 2003 - 19:07 #16
Jeg ville nu stadig lige prøve den i en anden PC inden jeg gav op, det tager ikke lang tid, og kunne måske rede de uerstattelige data
Avatar billede arppra Nybegynder
27. marts 2003 - 19:15 #17
Det har jeg også tænkt mig at gøre, ved bare ikke hvordan man gør det, så jeg må vente til weekenden hvor jeg kan få hjælp.
Håber det vil du!
Avatar billede amd Nybegynder
27. marts 2003 - 21:57 #18
=>mafio

Drive H: Driver MSCD001 Unit 0

Hvorfor er det du mener, at den er død af den grund

Har du prøvt at ompartitionere den ??
Eller evt smide den i en computer, hvor der i forrevejen er installeret OS og køre et program, der scanner disken for fejl...?
Avatar billede arppra Nybegynder
27. marts 2003 - 22:00 #19
Hvis jeg ompartionere vil jeg så ikke miste alt data på harddisken?
Avatar billede amd Nybegynder
27. marts 2003 - 22:18 #20
Jo... det vil du.. det vil dog stadigvæk være muligt at genskabe noget...
Men så ville jeg nok kyle den i en maskine med OS og hente fileinspekter eller et andet recovery program, og se hvad der er muligt at redde... derefter som sagt søge efter bad sectors etc.
Avatar billede henninga Novice
27. marts 2003 - 22:41 #21
Har du prøvet at åbne kabinettet på din PC og kigge efter at dine stik sidder ordentlig på plads.
Og så kan du jo i samme åndedrag se efter om den sidder på det samme kabel som din anden harddisk - så skal det nemlig være en primær slave.
HenningA
Avatar billede skrewz Nybegynder
28. marts 2003 - 06:34 #22
Inden du gør nogetn drastisk. Der findes firmaer som har specialiseret sig i datarecovery fra HD'er. De tager sig imidlertid godt betalt for det.

(Du skrev nemlig at data var uerstatteligt)
Avatar billede amd Nybegynder
28. marts 2003 - 07:33 #23
Yep... men det koster KASSEN
Avatar billede amd Nybegynder
28. marts 2003 - 07:33 #24
henninga

Han siger jo, at den finder harddisken...?
Avatar billede henninga Novice
28. marts 2003 - 22:53 #25
amd> Ja delvist. Han skriver "...står der at harddisken er primary slave" og "når den kommer længere hen hvor den burde stå er den væk...." og senere "...står som secundary slave"

cdr101: Not ready ved læsning af drev H (den mangler en CD i drev H, som er et CD-rom drev).
Drive H: Driver MSCD001 Unit 0 = (CD-Rom drev[1] er drev H)
Drive I: Driver MSCD001 Unit 1 = (CD-Rom drev[2] er drev I)
Disse meddelelser har da ikke noget med Fdisk at gøre - de kommer når du booter op på disketten hvor du sikkert har din Fdisk liggende.
MSCD er DOS-driver til CD-rom drev.

Det kan have noget med dårlig forbindelse at gøre. Check alle forbindelser til harddisken og kig efter om den er sat til Master eller Slave og hvilken IDE port den er tilsluttet - Primær eller Sekundær. Så ved du hvor du skal kigge efter den i bios og Fdisk.
Og så kan du jo prøve den på den anden IDE-kanal eller i en anden computer - husk Master/Slave opsætning hvis den hænger på et kabel med flere diske.
Hvis bios ikke kan finde den kan fdisk heller ikke.
HenningA
Avatar billede skrewz Nybegynder
29. marts 2003 - 04:51 #26
Det er der faktisk en pointe i. En af mine venner spurgte mig hvordan det at han havde sat nye ram i havde "fjernet" han CD-drev. Det første jeg sagde var at han skulle tjekke kablerne. ;)
Avatar billede phrame Nybegynder
29. marts 2003 - 05:41 #27
Noget af et problem at du har dig der...

Jeg havde nogle problemer med en (gætter det aldrig) IBM Deskstar HD.

Det første skridt er at pille alle andre drev fra og kun lade din maxtor disk sidde på dit IDE kabel, helst som primær master (husk at hd'en skal sidde for enden af IDE kablet, da denne er beregnet ifølge ATA133 standarden som master). Så prøv at bruge en bootdisk til at starte systemet op, husk at hvis det er ntfs-partioner du har skal du have fat i en xp/nt bootdisk. Hvis det hjælper på at få en kontakt til disken, så sørg for at have den sidden som master på ide-kablet.

Hvis du vil prøve noget fil-gendannelse, så skaf dig SuperERD cd'en (SuperERD 2002 (Super Emergency-Repair-CD) by Michael K.H. Au-Yeung ). På den ligger alle værktøjer som du har brug for.

Sidst men ikke mindst, så er det en god ide at prøve at bruge Maxtor's HD diagnotiserings værktøj PowerMAX (http://www.maxtor.com/en/support/downloads/powermax.htm og http://www.maxtor.com/en/documentation/manuals/powermax_guide_en.pdf). Det er det samme stykke software som Maxtor selv bruger til at undersøge hd's for fejl når man sender dem til reperation.

Men som de fleste siger her, hvis din disk ikke dukker op i status meldelelsen lige efter boot sekvensen, så er det nok fordi din disk er helt død... men for en sikkerheds skyld så prøv at smide den i en anden maskine.

Da jeg havde problemet med min f#ck¤ng IBM, lykkedes det mig faktisk at få den startet op en ENKELT gang og fik reddet mit data... heldigt heldigt heldigt...  Men det tog også nogle forsøg og forskellige konfiguration af ide-kablerne og slave/master settings før det virkede
Avatar billede phrame Nybegynder
29. marts 2003 - 05:44 #28
pøj pøj.... u need it.....
Avatar billede phrame Nybegynder
30. marts 2003 - 16:55 #29
hmmm... >arppra<... skal vi ikke snart have noget mere respons fra dig? og/eller nogle points.... eller ender dette spørgsmål i mellem alle de andre 47.471 åbne spørgsmål???? oprettede du bare din konto til at bruge alle point på én gang eller hvad?