Avatar billede varmeskud Praktikant
26. marts 2003 - 17:52 Der er 25 kommentarer og
2 løsninger

hjælp til yamaha jog

hej...

jeg har haft følgene spm omkring dette emme.

http://www.eksperten.dk/spm/332800

http://www.eksperten.dk/spm/333353

jeg har sat en 47mm cyl. og stempel og topstyk på og ny udstødning (orginal) og powerfilter og str. 76 dyse på

men nu kan jeg kun få den til at køre i tomgang.

en der har noget viden?

eller måske en der bor omkring varde der kunne lave det for penge for mig?

med venlig hilsen kim
Avatar billede Slettet bruger
26. marts 2003 - 18:08 #1
Det er jeg da ked af, at høre at den ikke kører endnu! Er du sikker på at den får benzin. Har du tjekket benzinfilte?? Der sidder også et inden i tanken. Prøv at hive benzinslangen af ved kaburatoren, så skal benzinen kunne løbe fint af sig selv. -Pas på med åben ild og smøger!!
Avatar billede Slettet bruger
26. marts 2003 - 18:11 #2
Du er sikker på at diverse pakninger er nye og tætte ik'? Professionelt skal der nye pakninger på hvergang man skiller cylinder og topstyk fra motorblokken.
Avatar billede varmeskud Praktikant
26. marts 2003 - 18:13 #3
ja det er ikke så fedt igen....

så lige en slange...

den slange :

fra tanken går der en slange ned til et filter hvor der går en nu en ned til kaburatoren. fra det filter hvor salngen kommer fra tanken og går ned til kaburatoren går der en til sange ned hvor at den ikke sidder på noget... er det bare overløb?
Avatar billede varmeskud Praktikant
26. marts 2003 - 18:14 #4
de er tætte MEN mellem tostykket og cylinderen er der kun en gummi ring så der er fræset en rille til hvor den ligger i...
Avatar billede Slettet bruger
26. marts 2003 - 18:19 #5
du kan også tjekke din kaburator. Inden i sidder et "spjæld" ligner lidt et stempel. Der i sidder en ring som holder "pinden", som er enden af dit gaskabel. Måske er den knækket eller noget. Du skal skruge toppen af kaburatoren, der hvor dit gaskabel går ind, for at komme til.
Avatar billede Slettet bruger
26. marts 2003 - 18:21 #6
Ja, eller luftslange. Din tank skal kunne tage luft ind så den ikke danner vacum, for så kan benzinen jo ikke rende ud.
Avatar billede Slettet bruger
26. marts 2003 - 18:22 #7
Går den fint og stabilt i tomgang??
Avatar billede varmeskud Praktikant
26. marts 2003 - 18:24 #8
ja til dels går den fint og stabilt i tomgang
Avatar billede varmeskud Praktikant
26. marts 2003 - 18:31 #9
jeg prøver at gå ud og tjekke
Avatar billede varmeskud Praktikant
26. marts 2003 - 19:04 #10
hey igen...

skulle lige spise...

slangen fra tanken ned til filteret hvor der så går en slange ned til kaburatoren har jeg taget af... den drypper kun meget lidt. så sadte jeg den på igen og tog den slange af fra tankjen og der pisser det ud af...

så det må jo være filteret der er stoppet...

men pis... jeg kan ikke tåle olie og hårdt "stoffer" som benzin og så vider og jeg fik det ud over min hånd... øv øv...

men jeg prøver at rense det filter
Avatar billede varmeskud Praktikant
26. marts 2003 - 19:18 #11
sådan skal det ikke være vel???

ville lige være 110% sikker... *Ss*
Avatar billede Slettet bruger
26. marts 2003 - 19:28 #12
Ja, det er jo klart et problem hvis filteret er tilstoppet!!
Du kan jo prøve at tage det ud/af og se om det hjælper på det. Man kan godt kører en lille tur uden filte. Bare du får det på igen bagefter.
Avatar billede varmeskud Praktikant
26. marts 2003 - 19:34 #13
vi har taget det filter af... der var ikke noget møg i det...

vi har sadt det på igen...

slangen fra kaburatoren som går hen til filteret har vi tagert af igen... men der løber ingen benzin ud af filteret...

den slange fra tanken ned til filteret har vi taget af og der løber der benzin ud af det...

hvis vi tager filteret helt af og køre slangen fra tanken direkte ned til kaburatoren... kan der ske noget med det?

ville du have et billed af hvordan filteret ser ud for så kan jeg ligfe tage et og smide op på ftp://
Avatar billede Slettet bruger
26. marts 2003 - 19:41 #14
Nej, prøv bare lige først at fjerne filteret helt og tjek. Der sker ikke noget ved det!!
Avatar billede varmeskud Praktikant
26. marts 2003 - 20:05 #15
vi fik den startet med filteret men den sagde en meget mærkelig lyd når man gav lidt gas...

så gik den ud og nu kan vi ikke starte den
Avatar billede Slettet bruger
26. marts 2003 - 20:11 #16
??????
Avatar billede varmeskud Praktikant
26. marts 2003 - 20:12 #17
hvor bor du henne ad i landet?
Avatar billede varmeskud Praktikant
26. marts 2003 - 20:54 #18
jeg for en ven til at kigge på den i morgen og så skriver jeg tilbage hvad vi finder ud af..

med venlig hilsen kim
Avatar billede Slettet bruger
26. marts 2003 - 21:42 #19
Kolding
Ja tak, det er blevet helt spændene! Den skal nu nok komme igang før eller siden.
Elementert: Får den nok at leve af (benzin)?
            Er der kompresion (motorvacum/tryk)?
            Er der gnist (tændrør/tænding/strøm)
Avatar billede varmeskud Praktikant
27. marts 2003 - 20:06 #20
vi har rodet med den hele dagen...

den gamle dyse var str. 76 hvor den var boret op...

ved den nye dyse str. 76 ville den ikke tage hele gasen og fik for lidt benzin.

så vi satte den gamle i igen.

vi tog det ud af det filter der sidder på slangen fra tanken af ud og det er ude nu...

den køre meget fin... ind til den bliver varm... så sætter den ud og går i stå...

vi tror det er CDI tændingen det er galt med så den ville vi prøve at skifte...

men jeg skal til sjælland i morgen... så jeg for den først skiftet på søndag hvor jeg kommer tilbage her hjem igen...

med venlig hilsen kim
Avatar billede morten-munksgaard Nybegynder
08. april 2003 - 10:15 #21
En nem ting du kan gøre er at smide en 21 mm Amal eller Dell'Orto karburator på med #92-95 dyse, så skal den nok køre fint!

Men, hvis du ikke lige vil smide alt for mange penge i projektet, kan du finde den rigtige dyse! Prøv lige at montere det originale luftfilter og se hvad der sker.

Du kan også prøve at tage luftfilteret helt af, og holde en hånd for karburatoren, og så se om den kan køre!
Avatar billede varmeskud Praktikant
08. april 2003 - 10:20 #22
jeg har ikke noget orginal luftfilter. jeg købte jo et powerfilter da jeg bare stod og skulle havde et da der kun sad en klud i...

den kan godt køre...

den køre fint... men den har lige sat sig igen... så problemmet er bare hvorfor den sætter sig... og det siger forhandleren at det er på grund af at den varmesætter sig og det skyldes at forrøret er for lille eller noget i den stil!?!
Avatar billede morten-munksgaard Nybegynder
08. april 2003 - 10:25 #23
Som sagt tidligere har udstødningen i dette tilfælde intet at gøre med om den sætter sig eller ej.

Hvilken farve havde elektroden på dit tændrør efter den havde sat sig?.....grå, hvid, brun eller sort?!

Jeg syntes helt klart du skulle købe enten et originalt luftfilter eller en 21 mm karburator.

Ved du om din motor bruger olie....altså om den overhovedet får olie?Har du husket at sætte den lille olieslange på karburatoren?

En vigtig ting, er at du IKKE hælder ekstra olie i benzinen, dette skaber nemlig større varme i cylinderen, og hjælper slet ikke!
Avatar billede varmeskud Praktikant
08. april 2003 - 10:30 #24
den skal jeg lige tygge på...

ja den bruger olie....

tændrøret gnister blåligt.

må jeg IKKE hælde olie i benzinen?

det lyder lidt mærkeligt. hvor der er flere motorcykelsmekanikker og forhandler der har sagt at jeg SKAL hælde olie i benzinen når det er helt nyt cylinder og stempel jeg køre med
Avatar billede morten-munksgaard Nybegynder
08. april 2003 - 10:49 #25
Som sagt, så er det sjældent at mekanikerne overhovedet sætter sig ind i baggrundsviden omkring 2-takts motorer. Grunden til du ikke må hælde olie i benzinen, er at oliepumpen på scooteren i forvejen blander 2-3% olie i benzinen, hvilket er rigeligt. Hvis du hælder mere olie i benzinen, vil stempel, cylinder og tændrør sode til og du mister herved ydelse!

Hvis vi siger du hælder en sjat olie mere i benzinen, vil blandingen være således:

Olie: 7%
Benzin: 93%

Som du måske ved køler benzinen cylinderkittet ned, og hvis der kommer mere olie i, er der ikke så meget benzin til at køle.....Argh det er svært at forklare, men jeg håber du forstår :o)

Bemærk: Luft er ikke med i beregningen!
Avatar billede varmeskud Praktikant
08. april 2003 - 12:09 #26
morten - jeg forstår fuldt ud hvad du mener. nej jeg har aldrigt vist at benzinen køler den ned.

takker en nu engang for din viden
Avatar billede morten-munksgaard Nybegynder
08. april 2003 - 12:14 #27
No problem! Altid rart at kunne hjælpe!