Avatar billede 1416 Nybegynder
14. november 2000 - 14:54 Der er 13 kommentarer og
2 løsninger

Bill Gates og ram

Hejsa!
Hvad var det nu den gode Bill sagde om, hvor meget ram vi fik brug for de næste ?? år? Jeg skal bruge originalt citat på engelsk :-)
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
14. november 2000 - 15:05 #1
16 k
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
14. november 2000 - 15:09 #2
\"640k ought to be enough for anyone.\"

-Bill Gates, 1981
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
14. november 2000 - 15:16 #3
Her er link til søgning på google.com, med 68 efterfølgende hits.
Avatar billede Slettet bruger
14. november 2000 - 15:58 #4
Når udviklingen af systemer skal gå så hurtigt som de gør i dag, så skal der ganske klart mere ram til, da man ikke har tid til at komprimere systemet, og bruge de samme rutiner flere steder, eller blot prøve på det. Hvis man som før i tiden brugte den tid der skulle til, så var der nok heller ikke så mange fejl i systemerne ved frigivelsen. Men det har sin hage, nemlig dyere systemer.
Avatar billede 1416 Nybegynder
14. november 2000 - 17:32 #5
ved du hvilken sammenhæng han sagde det?
Avatar billede hobbez Nybegynder
14. november 2000 - 20:15 #6
Den helt korrekte sætning er så vidt jeg har kunnet spore:

640K ought to be enough for anybody.

Microsoft Chairman Bill Gates, 1981

(Fundet flere steder på Nettet - jeg har også set den med \"anyone\" som nikolaidu skriver, men flertallet siger klart at sidste ord er \"anybody\", hvilket vel også er mere korrekt engelsk).

Udtalelsen kom i forbindelse med designet af DOS, der som bekendt \'indførte\' grænsen på de 640 K RAM (hukommelse over 640 K RAM kunne ikke adresseres direkte).

/Rob
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
14. november 2000 - 21:49 #7
SVIIIN
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
14. november 2000 - 21:51 #8
Jeg har sgu dat fundet 68 links til det citat og så går pointene til en der skriver.... \"er så vidt jeg har kunnet spore\"

og uden links duer helten ikke...

Kan sgu da ikke komme og sige er så vidt jeg har kunnet spore.. helt galt på den...
Avatar billede chruker Nybegynder
14. november 2000 - 23:20 #9
hobbez: Nu vil jeg ikke skylde skylden på DOS for den der 640 KB grænse, da det egentlig er BIOS\'ens skyld. Ældre udvidelseskort indeholder BIOS rutiner som skal bruge et adresseområde, dernæst er der et \"vindue\" som indeholder data til skærmbilledet og til sidst er der BIOS koden. Det tager alt sammen plads.
Avatar billede hobbez Nybegynder
15. november 2000 - 00:05 #10
nikolaidu >>

Sorry, jeg har lavet 4 søgninger på forskellige søgemaskiner, og besøgt link der taler om limits på både 640 k og mindre, samt en række variationer af citatet, herunder de to nævnte, samt et par variationer hvor ord som \"RAM\" indgik.

Der blev IKKE efterlyst links, hviket du jo heller ikke har givet ham, så kravl ned af din høje hest, OK?

/Rob

Men da FLERTALLET af de links jeg fulgte gav det citat jeg kom med, så valgte jeg formuleringen \"så vidt jeg har kunnet spore\", for ikke at give indtryk af at der ikke var en teoretisk sandsynlighed for at dit lidt anderledes svar kunne være rigtigt.
Avatar billede hobbez Nybegynder
15. november 2000 - 00:10 #11
chruker >>

I beg to differ:

Conventional Memory (also called User Ram or Base Memory) - This is the first 640 KB of memory from 00000hex to 9FFFFhex. This is the area of memory where in older DOS versions DOS loads itself and any device drivers installed by the CONFIG.SYS and AUTOEXEC.BAT files. This is also the area where DOS will load Application software. If the user loads resident programs (TSRs) such as keyboard enhancers, notepads etc, this is where they would have been put by older versions of DOS.

The Conventional Memory is crowded - This area is the most crowded in the computer. After configuring DOS and loading device drivers and resident programs, there may be about 400 to 600 KB of free space for applications. This may not be enough memory to run some applications, and those applications that do run may not be as efficient as they would be with more memory available.

Networks - Conventional memory is especially at a premium when the computer is running on a network, where the drivers can consume 100 KB or more of Ram memory.

Reserved Memory - This is the 384 KB of address space above 640 KB and is reserved for use by the system for the video ram, for the system BIOS Rom and any BIOS Extension Roms and for any Ram fitted to special interface cards like Network cards and SCSI interfaces. Normally, application programs cannot address this area.

og

The lowest 640 kilobytes of memory in an IBM PC-compatible computer running MS-DOS. Other PC operating systems can usually compensate and \"ignore\" the fact that there is a 640K limit to base memory. This was put in place because the original CPU - the Intel 8088 - could only access one megabyte of memory, and IBM wanted to reserve the upper 384KB for device drivers. The high memory area (HMA) lies above 640KB and can be accessed on MS-DOS computers that have an A20 handler.

/Rob
Avatar billede chruker Nybegynder
15. november 2000 - 01:21 #12
hobbez >>

Jeg læste lige dit oprindelige svar igen, og der skriver du at \"hukommelse over 640 K RAM kunne ikke adresseres direkte\", hvilket også er korrekt. Dog følger der med DOS forskellige \"programmer\" som kan få device drivere og lignende til at bruge hukommelsen i det øverste luftlag. Men når det er BIOS relaterede ting som primært placeres i området fra A0000h og op til FFFFFh er det vel ikke DOS som har indført den grænse. Hukommelses området fra A0000h og til BFFFFh bruges traditionelt af forskellige videosystemer (EGA, VGA).

Mht. HMA området så ligger det altså fra FFFFFh og til 1FFFFEh. Det vil sige fra 1 MB til 1 MB+64 KB.
Avatar billede nikolajdu. Nybegynder
28. november 2000 - 14:23 #13
S  S  S  S  S  S  S  S  S  S  S  S

V  V  V  V  V  V  V  V  V  V  V  V

  I  I  I  I  I  I  I  I  I  I  I  I

  N  N  N  N  N  N  N  N  N  N  N  N
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
28. november 2000 - 23:38 #14
hvad sker der her???
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
28. november 2000 - 23:51 #15