Avatar billede dronten Nybegynder
26. marts 2003 - 09:55 Der er 15 kommentarer og
2 løsninger

hvilken type ram og cpu?

hvilken type ram og hvilken cpu kan linux bedst lide? og kan linux godt li' dual CPU?
Avatar billede arnvig Nybegynder
26. marts 2003 - 10:29 #1
Linux kan godt lide Intel x86 compatible processorer, det er nemlig det det er skrevet til. RAM'en er den nok ligeglad med, jo hurtigere desto bedre.
Avatar billede arnvig Nybegynder
26. marts 2003 - 10:30 #2
Man kan evt. stille det samme spørgsmål til Windoze.
Hvilken CPU / RAM kan den bedst lide ?
og man vil nøjagtig det samme svar.
Avatar billede impulze Nybegynder
26. marts 2003 - 10:31 #3
bare den er over de 900-1000 mhz så er det ganske fint........ bare ikke lige en 450 ;D Ram er det samme SD eller DDR, DDR er bare bedst.... Men det er op til dig selv hvor mange penge du vil af med.......

Her er en:
CPU: 800@824MHz
CPU type: AMD Duron
Ram: 128MB SD(PC133)
HD: 30GB IDE(7200)

Det er en ganske fin server til ftp eller web ;D
Avatar billede langbein Nybegynder
26. marts 2003 - 11:46 #4
Duron og socket A fungerer 100 % ingen problemer.
Kjører ellers også en hjemeserver basert på K6-2 450 m 256 M ram og den kjører faktisk også meget bra.
Har vært ute for at uorginale ram brikker i rimeligste prisklasse har gitt noen problemer, men det merker man da og da er detbare å skifte dem ut.
Avatar billede langbein Nybegynder
26. marts 2003 - 11:53 #5
K6-2/450 - Den kjører vel for eksempel betydelig raskere enn min internettlinje (adsl 1000/500) slik at et bytte til en raskere PC neppe vil merkes på noen måte som helst. En K6-2 PC bruker ennå mindre strøm en en Duron PC det er vel den hele praktiske forskjell. Effektforbruket på en Duron 1000 som kjører Linux er ellers også temmelig lavt. Har vel prosessortemperatur på 38 grader eller noe slikt. (Og strømregningen er jo en del av det hele, kan man spare 50 %, så hvorfor ikke ??)
Avatar billede mfalck Praktikant
26. marts 2003 - 11:54 #6
faktisk findes der udgaver af linux som er specielt skrevet til meget små processorer (8086) - de fleste distributioner kræver som minimum en 486 med 16 mb ram. (Til sammenligning med hvad de ovenstående postings skriver så kan jeg da oplyse at min første linux-installation var på en 486/33MHz med 8 mb ram og det kørte perfekt :-) ).
Avatar billede mfalck Praktikant
26. marts 2003 - 11:56 #7
Angående svagt strømforbrug så overvejede jeg da jeg skulle til at skifte indmaden på min server ud at skrifte til en VIA C3-processor - den bruger ikke særligt meget strøm ... men faldt aligevel for fristelsen og købte en 1700 Mhz P4 ... suk :-)
Avatar billede mfalck Praktikant
26. marts 2003 - 11:58 #8
Hov - bare lige for at fortsætte mit korstog, så kan linux jo også køre på andre processortyper end x86. Linux kan også køre på Alpha, Sparc, Mips, PPC, z390 og Itanium ... men de kan jo være lidt sværere at få fingrene i ...
Avatar billede dronten Nybegynder
26. marts 2003 - 13:03 #9
så det er altså stortset ligemeget hvad jeg smider i... linux æder det bare? det var da rart :)
Avatar billede langbein Nybegynder
26. marts 2003 - 15:16 #10
Linux kjører på alle av de vanlige kjente typer prosessorer. Har også tenkt en del på å teste C3 prosessoren. Men det har ikke blitt. Den skal trekke bare ca 20 W. Duron 1000 skal vel trekke ca 30 W maksimalt men ved normalt belastning en god del mindre vil jeg tro. En av de kraftigere prosessorene i dag vil mel kunne trekke overkant av 70 W maksimalt. PC'en som helhet vil vel trekke en del mere men det vil vel være en viss sammenheng mellom prosessorens forbruk og hele PC'ens forbruk.

Hvis det dreier seg om en server som skal stå å gå døgnet rundt så har det jo litt å si om man for eksempel havener ut med 80 W totalt med en C3 og andre ting optimalisert eller kanskje 300 vatt på en dyrere PC all den tid at det kanskje er internettlinjens kapasitet som begrenser det hele.

Andre faktorer som har noe å si for strømforbruket enn prosessoren det er vel slike ting som mengden av utstyr man har i PC'en eventuelt flere hd, mengden med minne, og ellers strømforsyningens effektivitet.
Avatar billede langbein Nybegynder
26. marts 2003 - 15:20 #11
Floppyfw skal vel faktisk kjøre på 386 m 12 mb minne (eller var det 486 ?)
men det er jo bare en Linux router.
http://www.zelow.no/floppyfw/download.html
Avatar billede arnvig Nybegynder
29. marts 2003 - 08:19 #12
dronten: Hvad synes du der var galt med mit svar (som var først og korrekt) ?
Avatar billede langbein Nybegynder
29. marts 2003 - 10:07 #13
Korekt og korekt. Hvis man stå i den situasjon at man skal begynne å bruke Linux så er vel ikke en hvilken som helst prosessor og et hvilket som helst minne noe svar som gir de opplysninger man søker ?

Svarene over konne også ha vært ennå litt mere utdypende synes jeg (for den praktiske bruk).

Dersom det dreier seg om å kjøre en noenlunde moderne og komplett Linux distribusjon med 2.4.x kjerne så er i praksis mistekravet til prosessor/ram pentium 166 med 64 mb RAM. Ytelsen er imidlertig ikke spesielt stor. I tekstmode så kjører det sånn rimelig bra. I x-win så kjører det seint. Øker man minnet til 128 Mb ram så kjører det betraktelig bedre. Har man for eksempel en K6-2 med 128 mb ram så kjører Linux meget bra på en slik maskin, og som server for eksempel så bruker den meget lite strøm. Bruker som sagt selv K6-2 m 256 mb ram som hjemmeserver og der er det absolutt ingen problemer med hurtighet eller prosessorbelastning. Den har heller ingen spesielt stor trafikk belastning.

Ellers så finnes det også spesialversjoner av Linux som kan kjøre helt ned til 386 men disse kan i praksis bare utføre meget begrensede funksjoner slik som for eksempel å fungere som firewall og/eller router.
Avatar billede mfalck Praktikant
29. marts 2003 - 11:35 #14
det kommer vel også an på hvad man ønsker af sin server - ønsker man en server som kan vise et par statiske websider unden det store fikumdik så er en 486 vel meget godt - ønsker man en webserver som ligger ovenpå en WebLogic Applikationsserver og sender requests frem og tilbage med JSP og database integration så skal man nok have fat i en pentium 4 med en masse ram.
Avatar billede langbein Nybegynder
29. marts 2003 - 14:17 #15
Tolket litt inn i spørsmålet ut fra hvordan det er stilt. Mon ikke den vanligste nybruker av Linux også er en Windows bruker, ofte med den forrige Windows PC til overs ?

"WebLogic Applikationsserver" Hva er det ?
http://www.sys-con.com/weblogic/article.cfm?id=227 Dette ?
Og brukes til hvilke aplikasjoner ?
Hvorfor skal man kjøre en web server på en applikasjonsserver ?

Med JSP menes Java Server Pages ?http://java.sun.com/docs/books/tutorial/jdbc/jdbc2dot0/index.html
Avatar billede mfalck Praktikant
29. marts 2003 - 16:03 #16
nu skulle jeg bare give et par eksempler på noget som er ressource-krævende;
anyway så er den weblogic applikationsserver jeg tænker på fra Beas WebLogic (http://www.bea.com/framework.jsp?CNT=index.htm&FP=/content/products/platform)
En applikationsserver er en java enterprise server så jsp er java server pages.
Avatar billede langbein Nybegynder
29. marts 2003 - 16:36 #17
Liker å spørre om alle ting jeg undrer meg litt over .. I Microsoft terminologi så er jo en application server en server der man eksekverer slike ting som Word og Exel mens brukeren sitter og kikker på det hele via en tynnklient.. (Missliker den type "sentralisert" teknologi så jeg har egentlig ikke satt meg så nøye inn i det.)