Avatar billede clawhammer Nybegynder
25. marts 2003 - 16:17 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Hvordan unlocker man sin Athlon XP

Hej. Jeg vil gerne til at overclocke min Athlon XP 2000+
jeg kan kun sætte FSB´en op på 140 mhz, hvis jeg går længere op bliver den ustabil.... Så her kommer spørgsmålet: Hvordan kan man ændre multipli´en på sin cpu?
Og skal den unlockes?

MVH Jakob
Avatar billede kfz Nybegynder
25. marts 2003 - 17:09 #1
Avatar billede kfz Nybegynder
25. marts 2003 - 17:09 #2
ja, den skal unlockes
Avatar billede human Nybegynder
26. marts 2003 - 00:12 #3
Denne film fra Tom's Hardware forklarer rigtig godt hvordan du gør det. Har selv fulgt den:

http://www12.tomshardware.com/images/thg_vid2_ocing_xp.zip
Avatar billede assembler Nybegynder
26. marts 2003 - 14:19 #4
Hvis du vil sætte multiplieren på dit MB bliver du først nød til at finde ud af om dit bundkort understøtter det!

-1 har du 2 blå jumper switches på dit bundkort?

-2 hvis ikke, har du så mulighed for i bios'en at ændre på cpu frequency/multiplier/cpu clock?

Har du en af disse mulighedern kan du prøve at ændre hastigheden på din clock multiplier i et respektfuldt forhold til din nuværende indstilling.
Det er vigtigt at du finder din bundkort manual frem!!! samt sikre dig at du har en lille ide om hvilke konsekvenser dine ændringer får!

Det er ikke sikkert at det virker, men umiddelbart ville jeg ikke tro at din cpu er låst da du har fået clocket den sammen med fsb'en, så hvis det ikke virker vil jeg tro du skal undersøge om dit motherboard understøtter separat fsb/cpu clock håndtering eller om der er tale om en paralleliseret north bridge

Skulle det være sådan at din processor alligevel skulle være låst er der mig bekendt kun en måde at låse den op på, ved at forbinde nogle af de "*goldfingers" (*pins), der stikker ned i den socket du placerer din processor i.
Hvilke præcist kan jeg ikke huske, men der er mange forskellige muligheder for at finde mennesker der har gjort dette før. eksempilvis guru'en og mesteren Tom's hardware der igennem tiderne har clocket både AMD og Intel maskiner.
Der vil du ku få de nødvendige diagrammer for at kunne se hvad der skal forbindes med strømførende epoxy/andre strømførende materialer!
Avatar billede clawhammer Nybegynder
27. marts 2003 - 12:39 #5
det lyder godt, men skal
Avatar billede clawhammer Nybegynder
27. marts 2003 - 12:39 #6
det lyder godt, men skal man bruge det multimeter? og kan man bruge noget andet end det sølv stads?
Avatar billede kfz Nybegynder
27. marts 2003 - 12:58 #7
hvorfor har du afvist mit svar?
Avatar billede human Nybegynder
27. marts 2003 - 16:47 #8
Uha, ja for søren da. Det er vigtigt du putter det sølv der på.

Mht. til multimeteret er det enlig ikke nødvendigt, men det er et godt chech up at lave.
Hvis det ikke ser rigtigt ud på multimeteret, ja så er det 90% chance for at du smadrer din CPU når du tænder din maskine.