Avatar billede chrillere Nybegynder
25. marts 2003 - 13:00 Der er 27 kommentarer og
1 løsning

Grabbe cd'er med copy-control?

Ved godt at spørgsmålet lyder mistænkeligt, men jeg vil gerne påpege at jeg lige har læst reglerne for eksperten.dk og finder ikke at dette spørgsmål strider mod hverken ekspertens regler eller den danske lovgivning. Da jeg selv ejer cd'erne strider loven vel ikke imod det, vel?

Det drejer sig om cd'erne: The Essential Ozzy Osbourne, Carpark North, Monrad og Rislund: Lorteøen special og mine Iron Maiden cd'er som også har et data spor.

Hvordan ripper man deres indhold...?
Ved godt at man bare kunne afspille dem på eksempelvis en descman og så bare køre lyden igennem mit lydkort...Men er der nogen måde at gøre dette på via f.eks. programmer AudioGrabber?

hvis nogen føler sig krænket, eller mener dette spørgsmål er imod ekspertens regler og/eller den danske lovgivning vil jeg selvfølgelig overveje kraftigt at lukke spørgsmålet!
Avatar billede keysersoze Guru
25. marts 2003 - 13:03 #1
du må ikke alene grabbe musikken... hvis der er en copy-control må denne ikke brydes - men kan du kopiere den med over (gud ved hvordan...) så må du gerne. Så medmindre du laver en direkte kopi hvor også copy-control kommer med, så er det ulovligt
Avatar billede soreno Praktikant
25. marts 2003 - 13:04 #2
Jeg plejer at bruge Nero til at gemme tracks med.

Jeg tvivler stærkt på at IM har copy protected deres cd'er (det skulle da lige være den nyeste - RIO eller hvad den nu hedder). Så kan du jo bare lade være med at gemme data tracket.
Avatar billede chrillere Nybegynder
25. marts 2003 - 13:04 #3
jeg vil jo gerne uden om denne copy-control og have lyden over i mp3 format på min computer!

"Rigtig musik skal høres på computeren!"
Avatar billede chrillere Nybegynder
25. marts 2003 - 13:06 #4
Da jeg selv ejer cd'erne burde der ikke være nogle problemer med loven når det gælder brydning af denne copy-control så vidt jeg har forstået!
Avatar billede johnstigers Seniormester
25. marts 2003 - 13:09 #5
spørgsmålet ER ulovligt :)

Lovlige kopier

Du må gerne:

Kopiere et værk, som kunstneren eller ophavsmanden selv har givet tilladelse til at kopiere
Kopiere en original cd/dvd lånt af en ven
Kopiere en cd/dvd lånt på biblioteket
Kopiere en cd og spille den til en privat fest (også hos andre)
Kopiere en cd og lytte til den på kontoret på din arbejdsplads
Kopiere en cd/dvd til bilen, sommerhuset, båden, og til din discman, pc eller mp3-afspiller
Kopiere værker til personlig brug hentet på nettet, når værket er lagt ud med ophavsmandens samtykke
Omgå eller bryde en kode, kryptering eller kopisikring, hvis det er nødvendigt for at kunne se filmen eller lytte til musikken privat. Det kan f.eks. være tilfældet for at kunne se en dvd-film på din private Linux-pc
Bryde en dvd-regionskode.

Ulovlige kopier

Du må ikke:

Kopiere en kopi-cd eller kopi-dvd, når du har fået/lånt kopien af andre
Kopiere værker hentet på nettet, når de er lagt ud uden kunstnerens eller ophavsmandens samtykke
Forære en kopieret cd/dvd væk
Udlåne, bytte eller sælge en kopieret cd/dvd
Videresende et digitalt leveret værk via din e-mail
Bryde en kopispærring med henblik på at fremstille en kopi af en musik-cd eller dvd-film.
Avatar billede chrillere Nybegynder
25. marts 2003 - 13:10 #6
hvilken én af dem jeg bryder?
Avatar billede johnstigers Seniormester
25. marts 2003 - 13:12 #7
Du må ikke: Bryde en kopispærring med henblik på at fremstille en kopi af en musik-cd eller dvd-film.
Avatar billede chrillere Nybegynder
25. marts 2003 - 13:14 #8
jeg laver ikke en kopi...gør jeg den skal bare grabbes til min harddiske...ingen viderdistibuering eller noget bare til privat brug så jeg kan høre mine cd'er i winamp når jeg sidder og nørder!
Avatar billede johnstigers Seniormester
25. marts 2003 - 13:16 #9
well... det er et fedt. en kopi af en hel cd, el. en kopi til harddisk - det er stadig en kopi.
Avatar billede chrillere Nybegynder
25. marts 2003 - 13:18 #10
Nå okay...så lukker jeg da bare spørgsmålet! Men ellers tak!
Avatar billede johnstigers Seniormester
25. marts 2003 - 13:19 #11
Helt i orden :)
Avatar billede chrillere Nybegynder
25. marts 2003 - 13:23 #12
Eller vent! Hvad nu hvis vi siger at jeg har en Amitech Freeman cd/mp3 afspiller...Den har, så vidt jeg ved, problemer med at afspille cd'er med copy-control. Det vil sige at for at jeg kan lytte til mine musik cd'er privat bliver jeg nød til at omgå copy-controllen...det gør det vel teknisk set lovligt!?
Avatar billede johnstigers Seniormester
25. marts 2003 - 13:26 #13
Hvis det er den ENESTE afspiller du har, så ja muligvis... men vil sige at så bliver det et job for coadmins at bedømme hvad du må og ikke må :)
Avatar billede chrillere Nybegynder
25. marts 2003 - 13:29 #14
hehe!!! skulle bare prøve at spørge!
Avatar billede chrillere Nybegynder
25. marts 2003 - 13:29 #15
men computeren er jo den eneste musik afspiller jeg har...!
Avatar billede popsy Novice
25. marts 2003 - 13:33 #16
Tror faktisk det er lovligt at bryde kopisikringen for at kunne afspille cd'en på din discman!
Avatar billede johnstigers Seniormester
25. marts 2003 - 13:34 #17
se derfor skal coadmin nu bedømme din sag - det er først EFTER du fik at vide at hvis den skulle afspilles på pc at du måtte bryde kopisikringen - du kan sikkert regne ud hvor jeg vil hen :)
Avatar billede nielshansen Nybegynder
17. juni 2003 - 16:11 #18
Du kan bruge den nye Audiograbber, den klarer også alle kopi-sikringerne. Angående om det der lovligt eller ej, så er det nok et juridsk spørgsmål. Såfremt at det program man benytter kan omgå sikringen som standard er det formentlig lovligt. (uden dog at jeg vil opfordre til dette)
Avatar billede keysersoze Guru
17. juni 2003 - 16:13 #19
det er ikke lovligt at omgå kopisikringen - kopierer man en cd med kopisikring skal kopisikringen kopieres med.. først i det øjeblik den brydes er det nemlig ulovligt
Avatar billede johnstigers Seniormester
17. juni 2003 - 20:20 #20
Ikke hvis man ikke akn høre den på sit stereoanlæg. Har personligt 1 cd jeg har været nødt til at bryde en kopisikring på for at kunne høre den på mit anlæg. Og det er jo ikke ulovligt.
Avatar billede keysersoze Guru
17. juni 2003 - 20:31 #21
vil det så sige, at fordi "du blev nødt til det" så er det lovligt!?

joke til side - jeg er ret overbevist om, at sidst jeg tjeckede op på det var det ulovligt at tage en kopi af en cd medmindre kopi-sikringen ikke blev kopieret med. Var det et problem at afspille cd'en kunne man derimod forlange pengene tilbage i forretningen.
Avatar billede johnstigers Seniormester
17. juni 2003 - 20:35 #22
Den her er jeg gået ud fra:
"Du må gerne:
Omgå eller bryde en kode, kryptering eller kopisikring, hvis det er nødvendigt for at kunne se filmen eller lytte til musikken privat. Det kan f.eks. være tilfældet for at kunne se en dvd-film på din private Linux-pc"

Om det så er lovligt, det ved jeg ikke, men har ret gode chancer for at det er lovligt (læs: i rette ånd) for lige netop den tekst jeg har skrevet står på snart hundredevis af sider ;)
Avatar billede keysersoze Guru
17. juni 2003 - 20:40 #23
http://www.forbrugerraadet.dk/raad/forbruger/alle/cdbrand/

"Du må lave digitale kopier af f.eks. cd'er og dvd-film til personlig brug for din egen hustand - altså til dig selv, din ægtefælle og dine børn. Det er dog forbudt at omgå kopispærringer for at lave en digital kopi. Og du må heller ikke fremstille en kopi på grundlag af et ulovligt forlæg, f.eks. en ulovlig kopi af en cd."
Avatar billede johnstigers Seniormester
17. juni 2003 - 20:43 #24
http://www.forbrugerraadet.dk/raad/forbruger/alle/cdbrand/

Lovlige kopier

Du må gerne:

Omgå eller bryde en kode, kryptering eller kopisikring, hvis det er nødvendigt for at kunne se filmen eller lytte til musikken privat. Det kan f.eks. være tilfældet for at kunne se en dvd-film på din private Linux-pc

hmmm.... kan sgu godt se hvorfor folk ikke ved hvad de må - der stå 2 direkte modstridende ting på samme side..???
Avatar billede nielshansen Nybegynder
17. juni 2003 - 20:47 #25
Min (personlige) tolkning er at man gerne må benytte et standard program til at bryde sikringen med såfremt at det er et standard program. Det vil sikkert være ulovligt at have et desideret kopi-brydnings-program til det. Men jeg har ikke læst infosoc direktivet som er det pt. gældende
Avatar billede keysersoze Guru
17. juni 2003 - 20:48 #26
lol - den havde jeg ikke lige set... ja, så kan jeg godt se det er et problem
Avatar billede nielshansen Nybegynder
17. juni 2003 - 22:15 #27
Udklip fra http://www.kum.dk/sw5372.asp
----------------------------------
Om de nye regler og kopispærring
Den 11. december 2002 vedtog et bredt flertal i Folketinget en ændring af ophavsretsloven. Det skete bl.a. på baggrund af følgende udtalelse fra Folketingets Kulturudvalg:

”Flertallet ønsker - på baggrund af bemærkningerne til lovforslaget og ministerens svar på udvalgets spørgsmål - at præcisere, at forslaget til § 75 c alene beskytter tekniske foranstaltninger, der har til formål at forhindre eller begrænse ophavsretligt relevante handlinger, navnlig kopiering. Ikkeoffentlig fremførelse af et værk er ikke en ophavsretligt relevant handling. Foranstaltninger, der forhindrer eller besværliggør den personlige tilegnelse af et værk - typisk afspilning og afvikling af cd’er, dvd’er osv. i privatsfæren - omfattes dermed ikke af beskyttelsen.

I det omfang det er nødvendigt at omgå en kode eller kryptering for eksempelvis at kunne se en dvd-film eller lytte til en musik-cd i privatsfæren, vil dette ikke være omfattet af § 75 c. En privatperson, der fx har erhvervet en dvd-film, som ikke kan afspilles på open source-softwaresystemet Linux (men alene på fx Microsofts styresystem), vil efter de foreslåede regler ikke blive forhindret i at bryde koden i det omfang, dette er nødvendigt for at kunne afspille filmen, herunder fordi vedkommende i sin computer ikke har Microsofts styresystem. Det vil derimod ikke være tilladt at bryde en kopispærring med henblik på fremstilling af en kopi af dvd-filmen.

§ 75 c medfører ikke, at det bliver forbudt at udvikle og distribuere open source-software, som skal sikre muligheden for, at man kan afspille og afvikle dvd’er og andre medier, bl.a. fordi denne form for software har andre ikke-uvæsentlige formål end at bidrage til omgåelse af kopispærringer, jf. § 75 c, stk. 2.”

I tilfælde af tvivl om fortolkningen af loven i konkrete tvister vil domstolene lægge vægt på denne udtalelse fra Folketingets Kulturudvalg.
------------------------------
Hvordan skal det her tolkes..hmmmm....det er altså ulovligt at omgå en sikring for at kopiere en cd: "Det vil derimod ikke være tilladt at bryde en kopispærring med henblik på fremstilling af en kopi af dvd-filmen".
Men: "§ 75 c medfører ikke, at det bliver forbudt at udvikle og distribuere open source-software, som skal sikre muligheden for, at man kan afspille og afvikle dvd’er og andre medier, bl.a. fordi denne form for software har andre ikke-uvæsentlige formål end at bidrage til omgåelse af kopispærringer, jf. § 75 c, stk. 2.”"
Hvordan skal det her så tolkes? Ideen er solvfølgelig at det skal være muligt at se DVD på linux, men kan dette også tolkes som om at et alm. kopiprogram (clonecd) også er lovligt??
Avatar billede nielshansen Nybegynder
17. juni 2003 - 22:17 #28
Endelig kan der læses mere her: http://www.kum.dk/sw5335.asp