Avatar billede tkj4221 Nybegynder
25. marts 2003 - 12:13 Der er 9 kommentarer

Script til printertilknytning på baggrund af computerens OU ?

Hvordan lever jeg et script der kan tilknytte en netværksprinter til en PC, på baggrund af den OU PC'en er i ?

Troels
Avatar billede benneharli Juniormester
25. marts 2003 - 12:22 #1
OU???
Avatar billede tkj4221 Nybegynder
25. marts 2003 - 12:30 #2
OU=Organisational Unit i Active Directory.
Avatar billede svein Nybegynder
27. marts 2003 - 15:23 #3
Hej,
Du starter naturligvis med at lave eller tilknytte en GPO til den OU hvori alle computere er.
Du laver så et Startup script under Computer Configuration delen.
Du kan læse en guide om hvordan man laver et logoff script (samme procedure som at lave en startup script) her: http://www.svein.dk/windows2000/GroupPolicy/logoff_scripts_i_Group_policy.asp.

Du laver så følgende script. Dette er et VB Script så du skal lime denne tekst ind i en tekstfil og give den endelse .vbs.

Set WshNetwork = CreateObject("WScript.Network")
WshNetwork.AddWindowsPrinterConnection "\\PrintServer\HPDeskjet"
WshNetwork.SetDefaultPrinter "\\PrintServer1\HPDeksjet"

-----
En lille forklaring: "\\PrintServer\HPDeskjet" her erstatter du "PrintServer" med navnet på din printserver. Og du erstatter "HPDeskjet" med sharenavnet på den printer du ønsker at lave forbindelse til.

WshNetwork.SetDefaultPrinter "\\PrintServer1\HPDeksjet" denne linje sætter denne printer til standard printer (husk at erstatte som over). Hvis du ikke vil at den skal være standard printer sætter du tegnet " ' " foran (uden anførsel naturligvis) eller sletter linjen.
Avatar billede tkj4221 Nybegynder
28. marts 2003 - 22:47 #4
Hej

Tak for dit svar.

Ovenstående virker ikke når man bruger det som startup script. Jeg har ellers givet rettigheder til scriptet til Domain Controllers og til Domain Computers. Det må være noget med startup scriptet kører inden man har logget på netværket eller hvad ?

Ovenstående script virker fint, når man bruger det som logon script. Problemet opstår først når en bruger logger på en PC i en anden OU end den brugere normalt tilhører. Brugeren får så hans/hendes normale printere tilknyttet. Det er selvfølgelig ikke så smart hvis PC'en i den nye OU er placeret et andet fysisk sted. Min tanke var så at lade scriptet undersøge hvilken OU PC'en befinder sig i, som der logget på, og så lave printertilknytningen udfra dette.
Avatar billede svein Nybegynder
29. marts 2003 - 08:13 #5
Startup script kører altid før du kommer til logon siden! Jeg har selv ikke afprøvet om man kan lave en printertilslutning i et Startup script - men det kan man måske ikke!
Tanken med at lave en printertilknytning indenfor en OU er naturligvis at uanset på hvilken maskine man logger på inden den OU, så vil man få sin printertilknytning som defineret i scriptet.
Jeg kan sagtens se at det giver problemer når bruger logger på udenfor sin OU, men så skal du naturligvis lave en printertilknytning for den OU - for tanken med forskellige OU'er er naturligvis at det skal kunne være Fysiske OU'er eller Afdeings orienterede OU'er! Og når en bruger logger på en computer der er tilknyttet en anden OU - jamen så skal han naturligvis få tildelt en Printer der tilhører den OU, ikke?
Avatar billede tkj4221 Nybegynder
30. marts 2003 - 22:10 #6
Jeg kan godt se at jeg så skal flytte brugeren hen i den samme OU som den PC han/hun logger på. Problemet er bare, at brugeren måske logger på en PC i en anden OU, end den brugeren normalt sidder i, klokken 21:00 hvor der ikke er noget til at flytte brugeren over i en anden OU eller hvis det kun er midlertidigt.

Brugere kan typisk ikke finde ud af at tilknytte en printer selv. Så det mest elegante vil være at lade logonscriptet undersøge hvilken OU (eller OU'er) PC'en befinder sig i, som der logges på, og så lave printertilknytningen udfra dette. Dette gøre det nemmere både for brugeren og for IT-afd. Men hvordan får man logon scriptet til det ?.
Avatar billede nuna Nybegynder
10. august 2003 - 03:51 #7
lav en printer.bat fil med een linie,

net use lpt1 \\server\printer

og smid den ind i proberties for brugerens logon script
Avatar billede benneharli Juniormester
10. september 2004 - 17:02 #8
Luk lige den her hva' ;-) Bare så der ikke er point ude der ikke bliver brugt...
Avatar billede benneharli Juniormester
20. september 2004 - 01:16 #9
Lukketid?