Avatar billede kewl Nybegynder
17. august 1999 - 00:01 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

SUsE 6.1 skal route

Jeg har 2 netværkskort i min Linux computer det ene er der fast internet forbindelse til "eth0",IP:192.168.12.65 det andet er sat til min Win98 "eth1", IP:192.168.0.1
problemet er at få den til at route mellem mine 2 netværkskort så jeg kommer på internet med min win98 maskine.
er der nogen der har en komplet løsning, til hvad jeg skal gøre på både Linux og på Windows maskinen, giver jeg gladeligt 280 point!
Avatar billede beaviz Nybegynder
17. august 1999 - 00:17 #1
Der findes de såkaldte HOWTO dokumenter, der er to der forklarer netop denne problemstilling ganske godt.

Først skal du finde ud af hvilken kernel version du har. Skriv "uname -a" i prompten.

Hvis det er version 2.0.x, læs:
http://metalab.unc.edu/LDP/HOWTO/mini/IP-Masquerade.html

Hvis det er version 2.2.x, læs:
http://metalab.unc.edu/LDP/HOWTO/IPCHAINS-HOWTO.html

På din windows maskine, skal du bare sætte default gateway op til linuxens IP adresse.

Men, læs bare den rigtige HOWTO et par gange, og spør' hvis der er noget.

/Beaviz
Avatar billede kewl Nybegynder
17. august 1999 - 00:36 #2
Både mig og andre har læst disse Howto filer, men uden held!, da jeg er under tidspres med at få det op at køre ønsker jeg, helst en komplet løsning. eller en der vil telnette op til min maskine for at sætte det op.
PS. min kernel er ver. 2.2.7.
Avatar billede kewl Nybegynder
17. august 1999 - 00:58 #3
Det var ikke en komplet løsning!
Avatar billede svindler Nybegynder
17. august 1999 - 09:51 #4
En nem løsning, vil være at installere squid eller en anden proxy-server (Apache, hvis du allerede har den installeret, kan også konfigureres til at være proxy) på din linux, og sætte din browser på W98-maskinen til at bruge den. Det giver dig kun mulighed for at browse, men så slipper du også for WinNuke mm mod din W98.
Med den ip-adresse (192.168.12.65) kan vi ikke telnet'te til dig, for det er en "privat" ip-adresse, som ikke er tilgængelig via internettet.
Avatar billede beaviz Nybegynder
17. august 1999 - 11:39 #5
Jeg skal gerne sætte det hele op. Ingen problem. Send en mail.

Jeg går ud fra at 192.168.12.65 er en adresse på stofanet?

beaviz@freesite.dk
Avatar billede ebugz Nybegynder
19. august 1999 - 18:47 #6
skriv følgende i prompten.

ipchains -P forward DENY
ipchains -A forward -i eth0 -j MASQ
echo 1 > /proc/sys/net/ipv4/ip_forward

Men så er der ingen sikkerhed !!!
klienten's gateway skal være 192.168.0.1
EbugZ
Avatar billede kewl Nybegynder
19. august 1999 - 18:49 #7
det virker fint det du skrev.
her er 280 Point.