Avatar billede jonasbc Nybegynder
23. marts 2003 - 14:39 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Ekstra RAM i IBM pc

Hej!

Jeg har netop sat en ekstra stang RAM - en PQI 266 mb PC133 - i mine forældres IBM P3 800. MEN! når jeg starter den op, finder den kun de 128 mb, der sad i som standard, og den kommer med en "Fejl 206, hukommelse ikke defineret".
Nogen der har oplevet dette og evt. har en løsning? Skal det være specielle IBM kompatible RAM eller er der en måde at løse det på?
Avatar billede susanne_larsen Nybegynder
23. marts 2003 - 14:50 #1
har du ikke et serienr, så skulle de være muligt at finde de tekniske specs på www.pc.ibm.com ??
Avatar billede cemi0 Nybegynder
23. marts 2003 - 15:25 #2
prøv et andet ram-slot ellers, der kan jo være noget galt med det du køre pt.
Avatar billede jonasbc Nybegynder
23. marts 2003 - 15:25 #3
Jeg kan ikke umiddelbart finde noget på den hjemmeside...

Det er en IBM Aptiva, Model nr. 2178-850, Serie nr. 551045D
Avatar billede susanne_larsen Nybegynder
23. marts 2003 - 15:33 #4
ser ud til at den "er født med" SDRam og max kan opgraderes til 512

http://www-1.ibm.com/support/docview.wss?rs=0&q=2178-850&uid=psg1MIGR-4H3LHL&loc=en_US&cs=utf-8&cc=us&lang=en

har du prøvet at tage den "gamle" klods ud så den starter med den nye ?
Mit umiddelbare bud er, at du ikke kan blande de 2 ramtyper
Avatar billede susanne_larsen Nybegynder
23. marts 2003 - 15:38 #5
.....nogle IBM pcér kan være ret hysteriske på det område :/
Avatar billede onkel-l Nybegynder
23. marts 2003 - 16:47 #6
det kan være den kun vil køre på PC100 ram , har selv haft det samme problem men den IBM pcér
Avatar billede peet-49 Novice
23. marts 2003 - 17:10 #7
Hvis du kigger på de gamle ram, er jeg sikker på et eller andet sted står der NP=ikke paritet, de fleste IBMèr kører med ikke paritetsram, de kan kun købes originale, og er temmelig dyre.
Avatar billede jonasbc Nybegynder
23. marts 2003 - 17:29 #8
Jeg prøvede at starte op kun med de nye RAM i, hvorefter computeren kvitterede med 4 bip... Så jeg går ud fra, som I siger, at den kun vil acceptere originale RAM. Ærgeligt :(