Avatar billede phovring Nybegynder
23. marts 2003 - 08:53 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Slideshow

Jeg synes, at det er omstændeligt at opbygge slideshows med overblænding i Flash, hvis man som jeg gør det med en tidslinie pr. billede (eller to tidslinier, hvor billederne så overlapper hinanden med et par frames - motion tweening og alphakanalen svingende mellem 0 og 100 procent)
I virkeligheden ville det bedste være, hvis man kunne lægge hvert billede i sin egen frame og så behandle dem med et actionscript. Jeg har egentlig ikke brug for et selvkørende script, men et klik på billedet eller et klik på en knap (frem og tilbage) ville være fint. Sådan et script har jeg allerede lavet selv, men jeg kan simpelthen ikke få den der overblænding/crossfade effekt frem. Og det ville gøre noget af mit arbejde med billedpræsentation meget, meget lettere, hvis det kunne lade sig gøre - på en enkelt måde. Med venlig hilsen Peter Høvring
Avatar billede bufferzone Praktikant
23. marts 2003 - 11:13 #1
Programmet CompuPic kan gøre dette, hvis du ikke skal bruge en webløsning (som jeg ikke er sikker på at compupic kan lave. Compupic kan virke som billedfremviser og indstilles meget fint. Fås både til linux og windows, shareware og kan downloades på www.download.com
Avatar billede pyroman Nybegynder
23. marts 2003 - 11:13 #2
du kan med actionscript gøre det samme som med motiontween, du kan ændre alpha med en enkelt property og farve ved at lægge en farvet box oven på dit billede og så lave alpha på den...

mitBillede._alpha = 50;

/Filip
Avatar billede telemuzen Nybegynder
23. marts 2003 - 11:39 #3
pyroman>> har du msn?
martin@go-motion.dk, hvis du har kan du så ikke kontakte mig?

Martin/
Avatar billede pyroman Nybegynder
23. marts 2003 - 15:50 #4
Jo jeg har MSN! - Men hvorfor?
Avatar billede telemuzen Nybegynder
23. marts 2003 - 16:38 #5
bare glem det.. kunne bare ikke forstå hvorfor du bruger .png billeder på din hjemmeside.

martin
Avatar billede phovring Nybegynder
23. marts 2003 - 20:42 #6
Undskyld, men jeg gjorde det vist ikke så klart - det er en webløsning, jeg er interesseret i. Jeg skal lave et slideshow på et website, og jeg ville godt, hvis 'pyroman' kunne uddybe lidt.
pH
Avatar billede thulstrup Nybegynder
24. marts 2003 - 09:32 #7
Avatar billede phovring Nybegynder
25. marts 2003 - 18:32 #8
Meget interessant - og overbevisende - men jeg skal lige have på det rene: Hvis jeg skal oprette nye billeder, hvad er så proceduren? Og hvad hvis jeg vil have flere/færre billeder end de fem i dit eksempel?
pH
Avatar billede thulstrup Nybegynder
25. marts 2003 - 18:46 #9
Billederne skal ligge hvert sit movieclip. Movieclippene skal bare ligge i dit library og have linkage identifier "pic1", "pic2", osv.
Du giver dine movieclip linkage identifiere ved at højreklikke på dem inde i libraryet og vælge "Linkage...", og vælg så "Export for ActionScript".

Hvis du skal have flere eller færre billeder end 5 retter du
antalBilleder = 5;
i scriptet til det antal billeder du nu har.
Avatar billede phovring Nybegynder
25. marts 2003 - 20:25 #10
Det er bare helt som det skal være. Tak skal du have...
pH
Avatar billede thulstrup Nybegynder
25. marts 2003 - 20:44 #11
Det var så lidt. Tak for point.
Avatar billede faetter_br Nybegynder
02. april 2003 - 14:13 #12
er det muligt at få scriptet til at starte forfra, hvis man når til billede 5, og ligeledes køre baglæns, hvis man starter med at trykke tilbage?

-Maxtone