Avatar billede domino191 Nybegynder
22. marts 2003 - 15:16 Der er 10 kommentarer og
2 løsninger

Shut down / Restart

Jeg har oplevet nogle gange at Windows beslutter sig til at genstarte PC'en i stedet for at lukke sig ned som ønsket. Når først den tilstand er kommet kan jeg ikke mere få den til at lukke PC'en ned når det ønskes, uden at lave en gen-installation.
Er der nogen der ved hvad det er der sker, og hvad man kan gøre for at få PC'en til at lave en "ShutDown" igen, i stedet for den irriterende "Restart" hver gang? Irriterende at skulle vente ved PC'en for at slukke den manuelt for at kunne lukke den ned.
Avatar billede mortrr Praktikant
22. marts 2003 - 15:50 #1
Det er meget forskellige fra motherboard til motherboard.
Og ikke mindst fra windows-version til windows-version.

Men hvis du har 2K/XP, så prøv en der virkede på min gamle computer:
Højre-klik på "My computer" - Manage - Device Manage - View menu - Show Hidden Devices.
Kig efter en "NT ATM / Legacy Interface".
Jeg kan desværre ikke huske om den er ligger under System devices eller ?
Den står formentligt som "disabled".
Enable den.
Avatar billede domino191 Nybegynder
22. marts 2003 - 15:54 #2
Jeg har ikke pt. en dårlig version, men samler foreløbig info. Du sendte ikke som svar. Send svar og du får points eller del i points, alt efter hvilke svar jeg får senere, inden jeg lukker spørgsmålet. Tak for info.
N.B. Ved du om det også er som du beskriver under Win98 og WinME ??
Avatar billede mortrr Praktikant
22. marts 2003 - 16:05 #3
Du skal hve fat i gamle motherboards for at det ikke virker med nyere windows, så med mindre du samler en computer af gamle stumper, er det usandsynligt at du støder ind i det. (men man kunne jo selvfølgeligt hjælpe venner og bekendte der installere nye OS'er på gamle computere)

Med Win98 er der en "shutdown update" fra microsoft, som klarede alle dem jeg er stødt ind i.

Jeg har aldrig set en ME som ikke ville lukke ned (har til gengæld heller ikke set ret mange ME'er).
Avatar billede mortrr Praktikant
22. marts 2003 - 16:06 #4
Forresten - I win98 var der en "Disable fast shutdown" i msconfig - advanced.
Hvis nu man ikke kan få fat i updaten.
Avatar billede domino191 Nybegynder
22. marts 2003 - 16:10 #5
Muligt det med gamle motherboards. Jeg oplevede det sidst på en 500 MHz med ASUS bundkort. Har ikke set det på min nye Athlon 2700+. Men du har ret, info er beregnet til at kunne hjælpe de mennesker som jeg ellers hjælper.
Men jeg havde problemet på mine ME-versioner, så det kan ske der ( Blot info til dig. :-)
Tak for info. Det vil blive belønnet senere. Om max 1-2 uger. Skulle jeg glemme det, så husk mig på det. Så vil der komme "straf"-points oveni  *GG*
Avatar billede halifax Nybegynder
23. marts 2003 - 01:33 #6
Shut down / Restart problemer kan være forskellige, afhængige af Windows version. I dit spm. fremgår ikke, hvilken Windows, der søges hjælp om.

Men prøv dette link, hvor der er forklaringer og løsningsforslag
http://66.39.115.252/a/shtrstrt.htm
Avatar billede domino191 Nybegynder
23. marts 2003 - 10:18 #7
Til Halifax. Det er ikke problemet at give den ordre om at udføre en "Shutdown". Problemet er at når Windows er lukket ned, og PC'en så skulle slukkes, så genstarter den i stedet.
Jeg så ikke lige en løsning på netop dette problem. Om jeg har overset det ved jeg ikke, i så fald må du gerne sige til.
Men ellers tak for indsatsen.
Avatar billede halifax Nybegynder
23. marts 2003 - 17:41 #8
an du ikke lige tydeliggøre det ved at fortælle, hvilken Windows (98/SE/ME osv.) du døjer med.
Avatar billede domino191 Nybegynder
23. marts 2003 - 17:43 #9
I 5'de besked-vindue står der nævnt Windows ME, men jeg har også haft det på Win98.
Avatar billede halifax Nybegynder
23. marts 2003 - 21:27 #10
I link jeg gav ovenfor er i venstre side menupunktet
Windows ME - For Millennim-sized shutdown problems. Listen er lang og nogle punkter kan du umiddelbart springe over, fx. AOL relaterede. Bl. a. er der link til Microsoft artikel "How Tp Trobleshoot ME Shut Down Problems".

Svært at pege på een årsag, men noget må ovenstående kunne give. Selv om det noget af vejen må være "prøve sig frem".
Du kender bedst selv din hardwarekonfiguration og hvilke updates der er gjort.
Avatar billede halifax Nybegynder
23. marts 2003 - 21:32 #11
I samme link til venstre er også
For All 9x Versions - 15 Steps & More...

Måske et nyttigt sted at begynde for en hurtigere løsning.
Avatar billede domino191 Nybegynder
31. marts 2003 - 18:35 #12
Jeg kan sige at jeg netop har geninstalleret Win XP på en 500 MHz Intel Celeron, asus bundkort, og når jeg beder den om at lukke ned, så genstarter den. Har stadig ikke en løsning der har fungeret.