Avatar billede madonion Nybegynder
22. marts 2003 - 11:39 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Overclocking af RAM?

Jeg købte et nyt Soltek bundkort (SL-75FRN2) til min XP1800+ CPU. Min cpu er fra fabrikken ikke multiplierlåst men kører som standard med en clockfrekvens på 133MHz og en FSB på 266MHz. Jeg købte PC2700(DDR333) RAM til at montere i bundkortet men er blevet noget skuffet da jeg satte dem i da FSB'en forbliver 266MHz. Jeg læste en test på tweak.dk hvor følgende er citeret fra:
"De mange muligheder for overclocking af RAM, er hovedsageligt noget man får noget ud af med langsommere DDR moduler.
Det skyldes at hastigheden bliver begrænset af den FSB man kører med. Det betyder at hastigheden ved DDR333 og DDR400 er den samme hvis man ikke overclocker.
Så selv om man kører DDR400 + 22%, får man kun 333MHz."

Vil det sige at mine DDR333 ram ikke kommer til at køre 333MHz på FSB med mindre jeg på en eller anden måde overclocker dem? Jeg har nogle muligheder i BIOS, men ved ikke hvad jeg skal pille ved?
Avatar billede lrd Nybegynder
22. marts 2003 - 11:41 #1
Avatar billede lrd Nybegynder
22. marts 2003 - 11:41 #2
Avatar billede lrd Nybegynder
22. marts 2003 - 13:25 #3
fik du kikket på det
Avatar billede madonion Nybegynder
22. marts 2003 - 13:51 #4
Ja. Tak. Jeg tror jeg skal sidde at lege lidt med det når jeg får systemet samlet. Jeg har ikke fået bundkortet endnu så det skal testes når jeg får udstyret.
Avatar billede lrd Nybegynder
22. marts 2003 - 18:04 #5
hvilket bundkort vil du købe?
Avatar billede assembler Nybegynder
26. marts 2003 - 14:41 #6
troede ikke at rammen styrede fsb'en =), men snarere at rammen var styret af en memory bus =)
:D
Avatar billede lrd Nybegynder
03. juni 2003 - 09:01 #7
Afslut eller giv lige feedback snart i dine gamle tråde!
Avatar billede madonion Nybegynder
03. juni 2003 - 11:32 #8
Jeg fandt ud af RAM'ene kører altid som standard det dobbelte af FSB'en. Men i BIOS kan jeg indstille hastigheden til at være asynkron. Dvs at jeg kan køre FSB 133 men BusSpeed 333. Det giver dog ikke det optimale resultat, det bedste er at køre synkront, nemlig med FSB133-Busspeed266 eller FSB166 og busspeed333. Desuden har jeg futtet 2 Soltek SL-75FRN2-L kort af på 2 mdr. De holder ikke til ret meget, kan ikke anbefale dem. SLUT på tråd.
Avatar billede lrd Nybegynder
03. juni 2003 - 11:33 #9
Hvorfor lukker du så ikke spørgsmålet
Avatar billede madonion Nybegynder
03. juni 2003 - 11:39 #10
Måske mig der er dum, mn jeg ANER ikke lige hvordan jeg gør det. Trykker HVOR? Jeg troede det skete automatisk.... c",)
Avatar billede madonion Nybegynder
03. juni 2003 - 11:43 #11
Jeg fandt selv svaret
Avatar billede lrd Nybegynder
03. juni 2003 - 11:46 #12
Jammen tillykke med point så :-)