Avatar billede elektronikguruen Nybegynder
22. marts 2003 - 11:01 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Transformator (Spænding og strøm)

Hvis en får 230 VAC ind på sin indgang og på udgangen får fx. 12 VDC ud, der max. kan trække 300MA, hvordan bliver det bestemt at den max. kan trække det antal ampere?
Avatar billede serverservice Praktikant
22. marts 2003 - 11:14 #1
Dimensioneringen af sekundærspolen og ensrettere bestemmer max belastning på sekundærsiden.
Avatar billede elektronikguruen Nybegynder
22. marts 2003 - 11:17 #2
-SCB
Avatar billede scb Praktikant
22. marts 2003 - 11:33 #3
Størrelsen af transformatoren bestemmer hvor meget effekt den kan overføre.
Hvis man forsøger at trække større strøm end den er beregnet til udvikles der varme (meget)
-SCB
Avatar billede scb Praktikant
22. marts 2003 - 11:36 #4
Men selvfølig er de efterfølgende komponenter dimensioneret efter hvad trafoen kan give.
Så man kan ikke bare tage en større trafo hvis man skal have større strøm, ensretter osv skal også kunne holde til det.

Men det er ene og alene trafoens størrelse (jernkerne og trådtykkelse) der bestemmer strømmen.
-SCB