Avatar billede simon_lassen Nybegynder
20. marts 2003 - 17:05 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

resolv.conf

Jeg har lige været ved at sætte bind op.

Jeg ændrer resolv.conf sådan at der står:

nameserver 192.168.1.10

når jeg så genstarter maskinen så har den ændret det sådan at der stå:

nameserver 193.162.153.164
nameserver 194.239.134.83

Det var de ip-add. min router sendte ud som dns.. Jeg gik så ind og slår dette fra i routeren. Men problemet er der stadigvæk.

Hvor får den de ip'er fra??
Avatar billede dank Nybegynder
20. marts 2003 - 19:00 #1
dem får den fra din udbyders dhcp server.

løsning1: Brug statisk ip og sæt den selv in i /etc/network/interfaces

løsning2: Lav et lille script der efter start ændrer resolv.conf til dit eget ønske.
Avatar billede simon_lassen Nybegynder
20. marts 2003 - 19:30 #2
Jeg får dem ikke fra min udbyders dhcp. Da min debian sidder på indersiden af min router... Og som jeg skrev har jeg gjort sådan at min router ikke sender dns med ud.
Avatar billede dank Nybegynder
20. marts 2003 - 19:33 #3
jamen hvis du selv tror på den forklaring.. så må den vel være rigtig...

Men så må det vel værre nissen der videresender ip'er til to teledk nameservere
Avatar billede simon_lassen Nybegynder
20. marts 2003 - 19:35 #4
selvfølig tror jeg på den forklaring.. min windows spande modtager heller ikke dns oplysninger.... Hvorfor tror du eller jeg oprettede et spørgsmål??

Andre der har et bud?
Avatar billede dank Nybegynder
20. marts 2003 - 19:42 #5
ok... men du må da indrømme at det er lidt underligt at din debianmaskine selv gætter sig frem til nameserverne hos din isp?
Avatar billede simon_lassen Nybegynder
20. marts 2003 - 19:45 #6
det vil jeg gerne indrømme... men jeg kan ikke se hvor den skulle få dem fra. også var det at jeg tænkte at den sikkert havde gemt dem et eller andet sted i conf. til bind....
Avatar billede dank Nybegynder
20. marts 2003 - 19:52 #7
det kan du da hurtigt finde ud af... hiv stikket ud til din isp og reboot din debianmaskine :o)
Avatar billede dank Nybegynder
20. marts 2003 - 19:52 #8
ellers sæt din debian maskine til at have en statisk ip fremfor at modtage fra dhcp.. læs mit første svar! :o)
Avatar billede dank Nybegynder
20. marts 2003 - 19:53 #9
her er et eksempel

/etc/network/interfaces

auto eth0
iface eth0 inet static
address 80.111.222.333
netmask 255.255.255.0
Avatar billede simon_lassen Nybegynder
20. marts 2003 - 19:55 #10
Jeg skylder dig en undskyldning.... for selv om det virkede meget mystisk det den gjorde. så hjalp det da jeg skiftede til statisk ip...
Avatar billede dank Nybegynder
20. marts 2003 - 19:55 #11
helt ok.. jeg synes bare din stædighed var lidt sjov :o) Derfor min kommentar om nisserne :)
Avatar billede simon_lassen Nybegynder
20. marts 2003 - 19:57 #12
jeg tror bare jeg har siddet for længe ved spanden... jeg er nok ved at blive skør :-)

takker for hjælpen.
Avatar billede dank Nybegynder
20. marts 2003 - 20:04 #13
tro mig.. jeg kender det kun *alt* for godt...