Avatar billede mckillerman Nybegynder
20. marts 2003 - 12:39 Der er 34 kommentarer og
2 løsninger

Mini computer er fucked

Hej, mit problem startede helt forsigtigt med at jeg ville lægge xp pro ind på min computer da mit 98se var blevet lidt ustabilt. Det skal siges at jeg før har lagt xp ind med succes.

Jeg startede med at partitionere og formattere min harddisk. (I tre dele så jeg havde en til hhv. 98 og xp). Derefter bootede jeg op med min 98 startdiskette og startede winnt.exe fra win xp cd som det foreskrives når man vil installere fra dos. Jeg kom så langt som til at "installation er færdig med den ms-dos baserede del af installationen". Da maskinen så rebooter går den bare i stå ved "...bootrecord from IDE-0..OK." Jeg _har_ haft cd-rom drevet som primær bootdevice. Så langt er jeg kommet med min installation.

Jeg tror jeg har fucked min harddisk op ved at prøve at vælge den udvidede dos-partition som aktiv partition. Det bevirker at jeg ikke kan køre fdisk. Den siger "fejl under læsning af disk". Jeg har prøvet med xp bootdisketterne og windows 98 fat32 bootdiskette. Jeg kan pt. ikke lægge windows 98 ind igen da den siger noget crap a la "Windows kunne ikke lægge filer ind på startdrevet"¨. Det siger den efter jeg valgte den udvidede partition som aktiv partition.

Der er fin adgang til c: drevet som er på ca. 30GB.

Dengang jeg havde windows 98 inde prøvede jeg at lægge xp ind oveni men der kom den bare med blå skærme og mærkelige fejlmeddelelser om at man skulle genstarte computeren og diverse møg hvilket selvfølgelig ikke hjalp.

Jeg håber inderligt at nogen kan hjælpe mig ud af det her.

Min maskine:
ECS K7S5A bundkort
AMD T-bird 1400MHz
2x256 MB Kingston DDR-Ram
IBM harddisk på 40GB
Palit Daytona GeForce4 Ti4200 128MB Ram
M-Audio Delta 44 Lydkort. (Indirekte årsag til at jeg skiftede tilbage fra xp til 98)
Lite-On brænder 16/10/40
Realtek 8139 netkort
Avatar billede olennert Nybegynder
20. marts 2003 - 12:41 #1
Find en Linux CD-ROM, boot fra den, og så vælg partitionering fra installationsprogrammet. Det vil give dig et noget bedre partitioneringsværktøj end fdisk.
Avatar billede olennert Nybegynder
20. marts 2003 - 12:41 #2
Ups, skulle have været et svar.
Avatar billede olennert Nybegynder
20. marts 2003 - 12:46 #3
Hvis du ikke har en Linux CD, men måske har en kammerat med en brænder, så kig eksempelvis på ftp://ftp.sunsite.auc.dk/disk2/redhat/8.0/en/iso/i386. Der ligger Red Hat 8.0.

Jeg har ikke prøvet version 8.0, men vil tro at du kan nøjes med CD 1.
Avatar billede fromsej Praktikant
20. marts 2003 - 12:46 #4
Jeg gør det når Maskinen rebooter , ændrer jeg First boot device til Floppy eller HDD.
Det virker fint her.
Avatar billede serverservice Praktikant
20. marts 2003 - 12:54 #5
Nej stop det linux snot, fdisk er 100% ok.
Husk hvis du laver en udvidet part. skal den indeholde en/flere logisk partition som du formatterer og installerer på.

1. Så genpartitoinerer du. fjerner dine gamle uvidede xp partition. Og opretter Primær partition, som du formatterer.
2.Hvis du skal have 98 geninstalleret skal du bare installere w98 oveni din gamle installation.

3. bagefter booter du fra xp cdén og vælger den partition du vil installere på, du kan herunder vælge at formattere den til NTFS.
Avatar billede olennert Nybegynder
20. marts 2003 - 12:59 #6
dannyboyd >> Skal vi ikke prøve at tale pænt til hinanden?

Jeg respekterer fuldt ud at du foretrækker Win XP fremfor Linux. Ud fra dit svar ser det ud til at du har haft denne type problem før, og så vil det du skriver da klart være en bedre løsning end at bruge et Linux partitioneringsprogram til at slette de "dårlige" partitions. Men der er da ingen grund til at kalde Linux for snot af den grund. Du må meget gerne kalde mig uvidende, for når vi taler om WinXP ved jeg ikke så farligt meget.

Men jeg har tidligere haft stor glæde af at boote fra en Linux CD når en Windows partition var blevet så underlig og dårlig at fdisk ikke kunne gøre noget ved den (grundet harddiskfejl, men det kunne fdisk altså ikke håndtere).
Avatar billede fromsej Praktikant
20. marts 2003 - 13:01 #7
glennert>> Kan du så installere winXP via den Linux CD?
Avatar billede serverservice Praktikant
20. marts 2003 - 13:03 #8
>olennert ok, det er ikke et fdisk problem. Brugeren har bare gjort noget forkert. Hvem siger også han kender til linux.
Hvis der er tale om harddisk fejl er det jo et andet problem, som skal løses inden man går videre med installation...
Avatar billede fromsej Praktikant
20. marts 2003 - 13:06 #9
Jeg har måske en anden vej rundt.
Prøv vores Freedos bootdiskette , Fdisk og Format virker da i det mindste.
Den er dog ikke testet med store Harddiske.
http://soreno.dk/freedos.zip
Den kan ikke bruges til at installere fra.
Avatar billede olennert Nybegynder
20. marts 2003 - 13:09 #10
fromsej>> Nej, jeg kan ikke installere WinXP. Men jeg kan partitionere harddiske til den store guldmedalje. Kan lave flere ikke-extendede partitions end fdisk kan finde ud af og så videre. Og når jeg så har partitioneret kan jeg så installere fra WinXP CD'en.
Avatar billede fromsej Praktikant
20. marts 2003 - 13:12 #11
OK , det var da værd at overveje.
Er det værktøj lige så nemt som FDISK?
Avatar billede olennert Nybegynder
20. marts 2003 - 13:16 #12
fromsej>> Øhm ja og nej. Det er det sædvanlige Linux-problem, du har friheden til at vælge. Når du booter fra RedHat eller Mandrake (formentlig gælder det samme med Debian eller Suse, men har ikke prøvet) får du en grafisk brugergrænseflade, inklusive et partitioneringsværktøj som jeg synes er nemt at bruge. For dem der er lidt mere eventyrlystne kan man bruge nogle tekstbaserede partitioneringsprogrammer. Der er en del, to af dem er fdisk og sfdisk.
Avatar billede fromsej Praktikant
20. marts 2003 - 13:18 #13
Ja , en eller anden dag vil jeg altså i gang med Linux , der er da gudskelov hjælp at hente herinde.*S*
Avatar billede fromsej Praktikant
20. marts 2003 - 13:19 #14
Back to subject:
Du gør et eller andet forkert med FDISK , her er en god vejledning:Læs denne omhyggeligt og følg den nøje!
Print den evt. ud , det er nemmere fra et stykke papir.

Klargøring (partitionering) af harddisk  med programmet Fdisk:
( husk at have en opstartsdiskette / boot-diskette klar -
har du ingen, så hent evt. en på www.detmåjegikkesige.her)

Opsummering:

Hvis man vil have harddisken delt i flere dele,  deler man den  først op i 2 dele  ( 2 partitioner):
en primær (c-drevet) og
en udvidet
Den udvidede partition deles derefter op i de ønskede "portioner"
( D: , E:  osv. )

Hvis det er en brugt harddisk, der skal slettes, startes her ved pkt. A:  (ellers startes ved pkt. C)

A. start maskinen i DOS-tilstand  ( fx:  i Windows vælges Luk og Genstart i MS-DOS-tilstand )
- så er der "sort skærm" og teksten C:\Windows>

      - indtast  fdisk
- så spørges der sandsynligvis vedr. understøttelse af stor harddisk:
  svar normalt Ja

- der fremkommer nu en menu som følger:

Opret DOS-partition eller logisk DOS-drev
Angiv aktiv partition
Slet partition eller logisk DOS-drev
Vis partitionsoplysninger

- vælg pkt. 3

B.  nu fremkommer følgende menu:

Slet primær DOS-partition
Slet udvidet DOS-partition
Slet logisk(e) DOS-drev på den udvidede DOS-partition
Slet ikke-DOS-partition

Nu starter man bagfra og gør følgende 3 ting:

- vælg pkt. 3: Slet logisk(e) DOS-drev på den
                    udvidede DOS-partition

- vælg pkt. 2: Slet udvidet DOS-partition

- vælg pkt. 1: Slet primær DOS-partition

C. Så er man klar til at starte som ved en ny harddisk
( hvis den er ny, skal man først have den "auto-detected" i BIOS-opsætningen.
Lige efter, at maskinen er startet, står der næsten altid noget med at trykke på DEL  -  gør dette, og så havner du i BIOS-opsætningen. Vær forsigtig her. Vælg det punkt, der hedder noget i retning af "Auto-detect harddisk", lad maskinen finde harddisken(e) og vælg "Save and exit" )

- man starter igen i første menu (A)

- vælg pkt. 1: Opret DOS-partition eller logisk DOS-drev

D. Så kommer en ny menu frem:

Opret primær DOS-partition
Opret udvidet DOS-partition
Opret logisk(e) drev på den udvidede DOS-partition

- vælg 1 og giv partitionen en passende størrelse (evt. det hele, hvis man ikke vil have harddisken delt i flere afdelinger)

Hvis man vil have harddisken delt i flere afdelinger, skal man lade noget være tilbage til en udvidet DOS-partition, som derefter oprettes således:

Vælg 2 og lad denne partition fylde resten !!
Det, der ikke kommer med her, kan ikke bruges til noget

Programmet vil så selv meddele, at der ikke er oprettet nogle logiske drev på den udvidede partition, og give mulighed for at gøre dette (svarer til at vælge pkt. 3)

Lav en passende fordeling af pladsen på den udvidede partition

E. Inden man forlader Fdisk, skal der angives en aktiv partition (dvs. den som der "bootes" / startes fra), normalt C:

Maskinen skal nu genstartes ved hjælp af en boot-diskette eller start-diskette.
Vælg at starte med cd-understøttelse, men start ikke installation fra cd-rom.

Derefter skal de forskellige drev formatteres:
( Bemærk, at format-kommandoen IKKE ligger på en normal boot-diskette til Windows 95/98, men derimod på Windows-cd'en.)

Indtast bogstavet for dit cd-drev efterfulgt af kolon, f.eks. F:  (hvis du har delt harddisken i 3 drev), og tryk på Enter-tasten
indtast (når der er skiftet til fx f-drev):  cd Win98  og tryk Enter  (evt. Win95 i stedet for Win98))
nu skulle du gerne "være i" den mappe, der hedder Win98 (95) på cd-en
indtast:  format c:  og tryk Enter og bekræft, at du vil slette alt
så går formatteringen i gang
du kan evt. få meldingen "Warning, Windows is going to modify bootsector" eller lignende. Svar Y (Yes) for at acceptere (det skyldes, at den indbyggede virus-advarsel er slået til i BIOS). Samme melding kan komme ved installation af Windows (95).
når den er færdig, indtaster du:  format d:  og trykker Enter (osv. indtil alle drev er formatteret)
så er du klar til at installere styresystemet
Avatar billede fromsej Praktikant
20. marts 2003 - 13:21 #15
Det er en virkelig god vejledning , jeg har selv copy/pastet den.*S*
Avatar billede serverservice Praktikant
20. marts 2003 - 13:29 #16
>Fromsej Jeg tror han har oprettet en extended partition og glemt at lave en logisk partition indeni, derefter format.
Avatar billede fromsej Praktikant
20. marts 2003 - 13:32 #17
Det er også det jeg regner med , derfor vejledningen.
Avatar billede fromsej Praktikant
20. marts 2003 - 13:33 #18
Det er altid det sikreste med FDISK , når noget kikser så helt forfra.*S*
Avatar billede mckillerman Nybegynder
20. marts 2003 - 13:57 #19
Sagen er den at jeg prøver at køre fdisk.
Citat fra vejledningen:

      - indtast  fdisk
- så spørges der sandsynligvis vedr. understøttelse af stor harddisk:
  svar normalt Ja

Derefter kommer meddelelsen om 'fejl under læsning af disk' og så er jeg tilbage på e: (ms-ramdrive)

Men jeg er sikker på der findes både et drev d: og et e: for jeg kunne fint formatere d: og jeg ved jeg lavede et e: drev på den udvidede partition.

Det skumle er at jeg godt kan gennemføre første del af xp installationen men den jo altså går i stå ved 'bootrecord from IDE-0..OK'. Skal jeg så prøve lykken
Avatar billede mckillerman Nybegynder
20. marts 2003 - 14:01 #20
...med windows xp disketterne?

PS. Den fejlmeddelelse jeg får når jeg prøver med windows 98 er SU-0013 hvis det kan hjælpe nogen. Bemærk at jeg _ikke_ kan køre fdisk.
Avatar billede fromsej Praktikant
20. marts 2003 - 14:03 #21
Dvs. du bruger den startdiskette som Win98 laver?
Den har jeg aldrig været imponeret over.
Har du en 98 maskine så lav en ny.
Gå i ren dos , Format A:/s
Kopier FDISK.exe og Format.com over på den og brug den til at få Fdisket og formateret.
Så kan du bruge den anden til installation.
Avatar billede torleifj Nybegynder
20. marts 2003 - 14:26 #22
Man kan nemt komme til at ødelægge partitionstabellen så MS FDISK ikke vil kendes ved den. I det tilfælde er det en rigtigt god ide, som "olennert" siger at bruge Linux FDISK til at oprette mindst 1 partition og markere at den skal være synlig fra DOS. Man behøver ikke at kende til Linux, man booter bare på Redhat 8.0 CD1 som "olennert" skriver og svarer på nogle få elementære spørgsmål under opstarten af Linux installationen. Hurtigt kommer man til FDISK og kan fjerne uønskede partitions og markere tilbageværende som synlige fra DOS. Derefter kan man, hvis man foretrækker det, fortsætte med MS FDISK.
Avatar billede mckillerman Nybegynder
20. marts 2003 - 14:42 #23
Jeg tror jeg prøver torleifj's version med at køre noget linux. Men det forudsætter at Linux' fdisk er væsentligt mere tolerant over for halvødelagte harddiske. Men forhåbentlig er det forsøget værd.
Avatar billede olennert Nybegynder
20. marts 2003 - 14:45 #24
mckillerman>> Det er det gode ved det. Linux fdisk *er* mere tolerant. Se også mit oprindelige svar, med tilhørende kommentarer.
Avatar billede torleifj Nybegynder
20. marts 2003 - 14:52 #25
Linux FDISK er meget mere tolerant og har langt flere funktioner end MS FDISK. Jeg er selv kommet til at "smadre" en disk som jeg fiksede med Linux.

Linux FDISK har en HELP som du lige skal køre for at se hvordan man gør. Husk både at markere din partition som DOS læsbar og at skrive informationen til sidst - intet skrives til disken mens du retter informationen, først når du eksplicit skriver informationen til disken.
Avatar billede serverservice Praktikant
20. marts 2003 - 15:16 #26
noget tyder på at der er en fejl på disken som skal rettes inden du går videre.
Du kan bruge partitionmagic til at scanne og rette fejl, den kan også oprette dine partitioner. Har du part. Magic?
Der findes også andre, her er et lille check program til din disk. kør bootdisketten og scan din disk for fejl....
http://www.hgst.com/hdd/support/download.htm#DFT
Avatar billede serverservice Praktikant
20. marts 2003 - 23:18 #27
hvordan går det så?fandt du fejl
Avatar billede mckillerman Nybegynder
21. marts 2003 - 18:41 #28
Jeg har nu fået fat i en 7.1 version af Red Hat. Jeg håber man kan køre noget fdisk herfra. Det er indtil videre ikke lykkedes mig. Hvad fanden skal jeg gøre? Jeg kender intet til Linux.
Avatar billede serverservice Praktikant
21. marts 2003 - 23:49 #29
hvis du spør mig skal du finde din fejl på disken med det program jeg gav dig. scan ,søg, fejlret. Kør dit fdisk eller andet partitionsprogram og installer dit xp.
Du kan også bruge partition magic - den er suveræn vil også nævne evt. fejl. findes kun som demo , men prøv den....
http://www.powerquest.com/freestuff/              Partition magic kun DEMO
Avatar billede olennert Nybegynder
22. marts 2003 - 15:15 #30
Hvad går der galt når du prøver at boote fra en Red Hat 7.1 CD?
Avatar billede mckillerman Nybegynder
22. marts 2003 - 19:55 #31
->dannyboyd: Jeg downloadede DFT som du nævnte og det virkede faktisk forrygende. Ingen dikkedarer med at få fjernet data fra harddisken.

->olennert: Ang. Linux Red Hat 7.1 kom jeg så langt ind i programmet at jeg kunne begynde at vælge noget med fdisk. Det virkede dog ret besværligt da man som jeg er totalt Linux newbie. De første mange forsøg blev jeg dog smidt ud af installationsprogrammet før jeg overhovedet kom igang.

Sånu har jeg fået Windows 98 op at køre (yes baby jeg sidder ved min egen computer nu), men det er lidt back to basics for der er kun en partition på min harddisk og der er et par som jeg skal have rettet. Men nu er jeg da lidt oppe at køre.

Og btw tak for hjælpen, det er kanon.
Avatar billede serverservice Praktikant
23. marts 2003 - 08:53 #32
godt så. Nu kan du så køre fdisk eller part. magic. og installere xp hvis du vil.
Avatar billede olennert Nybegynder
24. marts 2003 - 11:43 #33
mckillerman > Godt at dannyboyd kunne hjælpe dig.

Jeg har selv brugt Mandrake eller Red Hat installationsprogrammets partitioneringsdel til at redde mig ud af partitioneringsproblemer, så jeg beklager at det ikke kunne hjælpe dig. Men som sagt, det vigtigste er at du har en brugbar maskine igen :-)
Avatar billede mckillerman Nybegynder
27. marts 2003 - 14:38 #34
Hej alle. Jeg kan nu fortælle jer hvad der var i vejen med min maskine.

Temperaturen!!! Jeg var på IRC og kom i snak med en der ævlede noget om temperaturen. Jeg havde godt bemærket ude i bios at CPU-temperaturen stod på 95-100 grader celcius. Så prøvede jeg at støvsuge(!) køleren/blæseren. Og vupti kom temperaturen ned på 49 grader og alting går som smurt. Og hvad kan man så lære af det? Støvsug din blæser en gang om måneden hvis du som jeg har en tendens til at have dit kabinet stående åbent.

Hilsen MC Killerman

;-)
Avatar billede mckillerman Nybegynder
27. marts 2003 - 14:41 #35
40 points til Danny for linket til DFT og 20 til Ole for de bevingede ord. eod.
Avatar billede serverservice Praktikant
27. marts 2003 - 15:31 #36
Nu kan du holde øje med temp. fra windows osse
http://www.softnews.ro/public/cat/13/5/13-5-62.shtml          Hmonitor