Avatar billede danielsan Nybegynder
12. november 2000 - 23:40 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Hvordan spiller jeg online med min cisco 677?

Kan man få et eller andet konfigurations program til en router så den automatisk åbner for alle de nødvendige porte?

Jeg begik en stor fejltagelse i og anskaffe mig en router idet jeg kun bruger internettet til at spille i og nu har jeg brugt over 3 døgn på at finde ud af en løsning.

Jeg har hverken problemer med at surfe eller downloade men jeg vil spille. Jeg surfer ikke og downloader heller ikke særlig meget, en router syntes bare en fornuftig løsning idet jeg har 2 putere og gerne vil have dem på nettet begge 2.

Min routers interne ip er 10.0.0.1 og jeg har fået tildelt henholdsvis 10.0.0.2 og 10.0.0.3 som ip til mine pc ere.

til zone online skal jeg forward 400 porte. Det sagde cybercity sq ikke noget om da jeg fik routeren, og selv efter at have skrevet alle de dersens nat entries i hyperterminal saa virker det stadig ikke.

Jeg vil bare have all mine porte åbne, jeg er dødligeglad med hvem der kigger ind i min pc.

til aoe2 skulle jeg åbne følgende:

47624 tcp & upd
2300-2400 tcp & upd
6667 tcp
28800-29000 tcp

Det er 403 porte i ovenstående eks. og jeg har omkring 12 til 15 spil som jeg kan lide at spille online. Skal jeg virkelig til at konfigurere 5000 porte? Så kan cybercity få deres router kyllet lige i nakken.

Jeg vil bare spille og har egentlig ikke lyst til at blive tele expert eller inginiør for at komme online.

Er der nogen der kan give mig et godt råd? Findes der ikke et program hvor man ikke behøver at copy/paste flere hundrede linier for at konfigurere sin router?

Avatar billede mufle Nybegynder
13. november 2000 - 00:18 #1
Jeg har ikke selv prøvet at åbne porte via flgn., men som det ser ud, skulle det være ret enkelt at åbne en række porte denne vej:
http://www.cybercity.dk/support/cisco677_vejledning/online_spil/home.phtml?link=10

Jeg er selv på hos cc, så hvis det lykkes, vil jeg meget gerne høre om det.
Avatar billede xafion Nybegynder
13. november 2000 - 00:23 #2
Portene skulle gerne være åbne fra starten.
Medmindre din IP er andet end 192.168.1.2
Ellers så prøv www.paikin.dk
Der er løsning på alle dine problemer.

ellers så prøv at gå ind på routerens webserver..

192.168.1.1  - bare skriv det i adresselinien
Avatar billede danagadk Nybegynder
13. november 2000 - 01:40 #3
Det allerbedste er at betale for offentlige adresser - det har jeg gjort (idet jeg skulle bruge dem til VPN), men det er det samme for maskiner der skal bruge en masse fast definerede porte - på samme tid. Du kan ikke rigtigt gøre dette uden offentlige adresser. Det skal jo være et antal der hedder en 4, 8 eller 16 - og 4 du\'er ikke, da du stadig kun vil kunne få to hosts på i et sådant net (der går en adresse til nettets adresse en til routeren, og en til den først ePC - sidste adresse vil være broadcast adressen) - derfor: 8 adresser.
Det koster en plovmand + moms.

/Dan
Avatar billede danielsan Nybegynder
13. november 2000 - 03:41 #4
Øøøøøhhhmm, er der nogen forskel paa om jeg bliver tildelt en ip adresse der hedder 10.0.0.2 eller en der hedder 192.168.1.2 ?
Avatar billede mmp Nybegynder
13. november 2000 - 07:59 #5
Nej, det er der ikke nogen forskel på. Du skal bare route hele molevitten om igen så.
Avatar billede Slettet bruger
13. november 2000 - 08:14 #6
Ja du skal passe på med de tildelinger af asdresser sådan tilfældigt, da dine oplysninger bliver taget med på nettet, og hvis du er uheldig, og der er en anden som du er oppe imod, der bruger samme adresse så får i konfligt, så det er ikke så heldig. Det er dog underordnet om det er den ene eller den anden opdigtet adresse. Hvis man skal undgå sådanne konfligter helt, skal man have tildelt et hold adresser. Jeg har selv med 10.0.0.1 adressen prøvet at være inde på en site hvor denne også var i brug. Meldingen var der med det samme. Blot til orientering.
Avatar billede xafion Nybegynder
13. november 2000 - 10:23 #7
Jeg har ALDRIG været ude for at noget ikke virkede fordi jeg brugte min 192.168.1.2

kun hvis andre på lan\'et havde den ip.. men det får de ikke da det er mig der bestemmer over netværket..

jeg synes det er noget pis at fyre af..
men anyways, det er sikkert bare uvidenhed.
Avatar billede danagadk Nybegynder
13. november 2000 - 11:21 #8
Standardopsætningen på 677\'eren er at al trafik som den ikke har NAT\'et for en anden (privat) adresse, vil blive sendt til 192.168.1.2 (altså første adresse efter routeren selv).
Der burde altså ikke skulle ske nogen omkonfigurering for den maskine der sidder på ...2 adressen, men for een der sidder på ...3 og ikke selv sender UDP pakker ud fra den UDP port den vil kontaktes på - eller forventer at der bliver etableret TCP forbindelse udefra, der vil tingene naturligvis ikke fungere. Routeren har jo ikke den ringeste anelse om hvilken IP-adresse (i det private net) den skal sende en pakke til, hvis det ikke er fra en etableret UDP eller TCP kanal på en anden maskine end ...2.

Nå, det jeg vil fortælle dig er, at du ikke kan åbne for alt det du gerne vil, så begge maskiner vil fungere helt smertefrit - der vil altid være en masse arbejde med routeren - MEDMINDRE du ansøger om offentlige adresser.

/Dan

xafion: Moderér lige dit sprog.

Avatar billede xafion Nybegynder
13. november 2000 - 14:26 #9
hmm
Avatar billede danielsan Nybegynder
13. november 2000 - 19:24 #10
Jeg ved ikke om det er problemet men en masse af de nat entries jeg laver ser ud til at forsvinde lige ud i den blaa luft selv om jeg skriver write og reboot.
Avatar billede danielsan Nybegynder
14. november 2000 - 01:10 #11
Så er problemet løst. Åbenbart er cybercitys konfiguration af routeren ikke beregnet på at man skal spille online spil. Et link henviste mig til en oprindelig konfiguration af WOL s cisco 677 og jeg prøvede denne for at se om der var umiddelbare ændringer. Den ser ud som følger:

set ppp wan0-0 login dit brugernavn
set ppp wan0-0 password din adgangskode
set pass enable din adgangskode
set pass exec din adgangskode
set interface eth0 address 192.168.1.1
set interface eth0 mask 255.255.255.0
set interface wan0-0 close
set interface wan0-0 vpi 0
set interface wan0-0 vci 35
set interface wan0 stay
set nat enabled
set web enabled
set ppp wan0-0 ipcp 0.0.0.0
set nat outside ip 0.0.0.0
set nat entry add 192.168.1.1 23 0.0.0.0 23000 tcp
set nvram add IP NAT Entry = 192.168.1.1, 23, 0.0.0.0, 23000, tcp; 192.168.1.2, *, *, *, *;mellemrum
set dhcp server pool 0 gateway 192.168.1.1
set dhcp server pool 0 dns 212.54.64.170
set dhcp server pool 0 sdns 212.54.64.171
set dhcp server pool 0 ip 192.168.1.3
set dhcp server pool 0 size 250
set dhcp server pool 0 netmask 255.255.255.0
set dhcp server pool 0 enable
set dhcp server enabled
set interface wan0-0 open
set serial timeout 0
set tftp disabled
set telnet enabled
set timeout session off
set timeout idle off
set nat timeout udp 600
set route default wan0-0
write
reboot

Jeg ændrede bare dns adresserne til cybercitys. Efter denne konfiguration fik jeg automatisk tildelt ip 192.168.1.3 og der var ikke mange ændringer at spore. Først efter at jeg tvang min ip til at være 192.168.1.2 skete miraklet, jeg kunne spille online og folk kunne komme ind hos mig via napster uden at jeg havde forwardet en eneste ip. Jeg fatter ikke hvorfor men jeg er glad. Cybercitys konfiguration ser i øvrigt således ud:

set ppp wan0-0 ipcp 0.0.0.0
set in wan0 down
set in wan0-0 close
set in wan0-0 vpi 0
set in wan0-0 vci 35
set in wan0-0 open
set in wan0 up

set pass exec xxxxxxxxxx
set pass enable xxxxxxxxxx

set dhcp server en

set ppp wan0 login dslxxxxx
set ppp wan0 pass xxxxxxxxxx

set dhcp server pool 0 dns 212.242.40.3
set dhcp server pool 0 sdns 212.242.40.51

set nat entry add 10.0.0.1 23 0.0.0.0 23023 tcp
set nat timeout udp 3600
set nat timeout icmp 3600

set nat en
write
reboot

Hvis der er nogen der vil være sød at forklare mig hvorfor jeg nu kan spille online hvor cybercitys opsætning ikke kunne selv med tonsvis af nat entries må de meget gerne.
Avatar billede xafion Nybegynder
14. november 2000 - 10:04 #12
Cyberscity sux...
Avatar billede danagadk Nybegynder
15. november 2000 - 11:10 #13
Det var det som jeg mente med at adressen der ender på 2, altså 192.168.1.2, vil virke umiddelbart. Næste maskine du sætter på vil derfor ikke virke - prøv at nærlæse det jeg skrev tidligere.
Grunden til at det netop virker for 192.168.1.2 er, at den linie der hedder \'set nvram\' indeholder \'192.168.1.2, *, *, *, *;\'. Her fortælles at al trafik som kommer ind på det eksterne interface (og som ikke lige skal sendes til nogen anden pga. tidligere etableret NAT\'ting) skal sendes til 192.168.1.2.
For andre (og også dine spillepartnere) ser det derfor ud som om du sidder på den IP-adresse som din Cisco 677 har fået fra ADSLAM\'en (ADSL koncentratoren) på centralen.
Det er begrænset hvor mange NAT entries din router kan acceptere og der findes, bortset fra andre IP-protokoller, 2^16 UDP og TCP porte, så lagt ind enkeltvis vil både du og routeren hurtigt blive træt af dét. Det er jo også bedre at lade routeren selv styre hvilke porte der skal bruges som afsenderport for en anden maskine i dit bagvedliggende net - til surf f.eks.
Dit største problem må dog være, at du ikke umiddelbart kan bruge den næste maskine du vil sætte på nettet til spil - uden at bestille offentlige adresser.
Du kan måske selv se ud af konfigurationene, at din router *ikke* selv uddeler 192.168.1.2, da dens DHCP pool starter ...3: set dhcp server pool 0 ip 192.168.1.3.
---
Du kan ikke spille med CyberCity\'s standard-opsætning, da den netop mangler den der \'IP NAT\'.
---
Hmmm... så var det derfor jeg selv valgte WorldOnline... Man kan *ikke* få flere offentlige IP-adresser hos CyberCity  :(

/Dan
Avatar billede suckface Nybegynder
16. november 2000 - 17:35 #14
Hvaa\'\'? Spiller du Counter-Strike eller hvod\' ?
///IrOnZiDe Out ... *PooF*
Avatar billede danagadk Nybegynder
16. november 2000 - 22:09 #15
Kunne oplysningerne bruges??

/Dan
Avatar billede danielsan Nybegynder
17. november 2000 - 18:18 #16
Jep Dan, du var i hver fald den der kom tættest på ved at nævne ip 192.168.1.2 så jeg har nu fået løst problemet. Hvordan afslutter jeg og giver point til dem der fortjener det?
Avatar billede danagadk Nybegynder
20. november 2000 - 12:54 #17
Jeg har aldrig prøvet at stille spørgsmål selv, så jeg er ikke klar over hvordan man omfordeler point, når først man har accepteret svar, men jeg kan forestille mig at man kan oprette nye spørgsmål med point for at uddele flere, med henvisning (et link) til dette spm, og så inviterer de enkelte hen til det nye spm med et link på samme måde.

/Dan
Avatar billede danagadk Nybegynder
23. november 2000 - 00:07 #18
Er den CyberCity konfiguration komplet - den deler jo ikke nogen IP adresser ud vha. DHCP. Der er kun sat DNS parametre op til DHCP???

/Dan
Avatar billede Slettet bruger
23. november 2000 - 00:53 #19
Skyldes det ikke den sikkerhed ved at bruge cisco 677 , der gør, at man ikke uden videre kan spille online games. Der må da være lige som ved en firewall, at der er noget, som skal slåes fra?
Avatar billede danielsan Nybegynder
23. november 2000 - 10:37 #20
Jep danaqadk, det er den hel korrekte konfiguration fra cybercity og den funker godt nok idet den deler adresser ud startende med 10.0.0.2. Man kan browse men det er faktisk noget af det eneste, resten skal man selv sørge for at forwarde. Heldigvis lykkedes det mig jo at finde WOLs konfiguration og anvende den. Det rene teknisk i linierne har jeg ikke en disse forstand på, så forklaringer kan jeg desværre ikke komme med.