Avatar billede webster Nybegynder
19. marts 2003 - 16:42 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

PID styring

Hejsa

jeg arbejder for tiden på et skoleprojekt hvor jeg har brug for at anvende en pid styring til regulering af nogle temperaturer. Jeg har på nettet og i bøger fundet viden om hvordan selve pid reguleringen fungerer, men jeg har ikke kunnet finde informationer om hvordan det bedst implementeres som et print.

For lige at havde baggrunden med, så er det planen at kredsløbet skal sammenligne en spænding fra et termometer med en reference spænding. Afhængigt af hvor meget spændingen afviger fra reference spændingen, så skal sættes til mellem 0% og 100% af den maksimale output spænding.

Så det jeg leder efter er som sagt nogle tekster/diagrammer/osv. der beskriver hvordan ovenstående kan laves. Jeg har ikke en mikroprocesser til dette projekt, så en software pid er udelukket.

På forhånd tak
Avatar billede mcnovy Nybegynder
19. marts 2003 - 17:51 #1
en operations forstærker ville kunne gøre det, hvis jeg har forstået det korrekt
Avatar billede serverservice Praktikant
19. marts 2003 - 18:25 #2
Du skriver en masse info om hvad du ikke har  - HVAD HAR DU SÅ AF HARDWARE? hvad mener du med "hvordan det bedst implementeres som print"
Avatar billede webster Nybegynder
19. marts 2003 - 20:53 #4
jeg har de grundlæggende ting. modstande, kondensatorer, integrerede kredse osv. men ikke nogen pid kreds og ingen pic.

En operationsforstærker vil skulle indgå i en pid ja, men det er sådan set hvordan den skal kobles der er problemet =)

Jeg tager lige et kig på de links scb
Avatar billede webster Nybegynder
19. marts 2003 - 20:54 #5
Det er i øvrigt primært tekst og forklaringer jeg er interesseret i. Ikke bare et færdigt kredsløb.
Avatar billede larskbh Nybegynder
19. marts 2003 - 21:57 #6
Det står altsammen i de lærebøger der lige er smidt ud efter at have stået 20 år på hylden.
P-delen er jo bare en forstærker med variabel forstærkning. (det der kommer ind - kommer ud x forstærkningen Kp).
I-delen er en forstærker der er medkoblet via et RC-led hvor tiden giver dit I-bidrag. ( En varig afvigelse på udgangen medfører tilbagekobling som igen giver højere bidrag.... )
D-delen er en MODkoblet forstærker med høj forstærkning hvor RC-ledet giver tiden Td. (Giver et spring på udgangen ved ændringer på indgangen. Bidraget forsvinder med tiden Td.)
Hvis du skal finde noget om dette på tryk, skal du nok på biblioteket og finde nogle lærebøger for maskinmestre eller reguleringsteknik.

Lars
Avatar billede serverservice Praktikant
19. marts 2003 - 22:26 #7
Jeg har selv brugt denne bog,,
Praktisk regulering og instrumentering af : Thomas Heilman
Avatar billede webster Nybegynder
19. marts 2003 - 22:34 #8
Jeg har adskillige bøger om reguleringsteknik. Det jeg mangler er noget viden om hvordan det kan laves elektronisk, og specielt viden om hvordan det fungerer/hvorfor.
Avatar billede serverservice Praktikant
19. marts 2003 - 23:12 #9
Du kan da ikke selv lave en PID regulator, men du skal søge på materiale omkring operationsforstærkeren som mcnovy skriver.
Den var jo grundlaget for elektronik principperne fra gamle dage.
Idag er det en matematisk processor som den bygger på.