Avatar billede cyberthug Nybegynder
19. marts 2003 - 14:07 Der er 3 kommentarer

fejlalarm

jeg får hele tiden besked om at der har været et forsøg på at angribe min pc og ip adressen der blir vist er min egen hva gør jeg nu for den blokerer jo alt trafik de næste 30 min.
Avatar billede langbein Nybegynder
19. marts 2003 - 15:52 #1
Du bør vel legge ut litt mere info.
Operativsystem ? Firewall ? Eksakt den beskjed du mottar ??
Eventuell utskrift fra firewall log ??
Avatar billede cyberthug Nybegynder
20. marts 2003 - 18:46 #2
jeg bruger XP PRO. og Norton internet security 2003 dk.
Advarsel: En pc med ip-adressen og så er det der står min egen! sendte oplysninger der er kendetegnende for angreb invalid destination ip adress
Avatar billede langbein Nybegynder
20. marts 2003 - 21:48 #3
Kunne du legge ut den eksakte meldingen helt ordrett ?

Hvis det står din egen ip som destination (mottager) ip så vil jo dette være helt normalt for all trafikk som blir stanset via din firewall. Står det der i mot din egen ip som source addess så vil det være litt merkelig.

Din egen ip som source adress ville eventuelt tyde enten på ip spoofing (forfalsket avsender/source address) eller at det dreier seg om trafikk som forsøkes satt opp innenftra og ut. Denne trafikken som eventuelt forsøkes satt opp innenfra og ut kan enten være "regulær og riktig" eller det vil kunne dreie seg om en trojan eller spyeare, altså i de fleste tilfeller unønsket trafikk.

Hvis du legger ut hele den baskjeden som kommer opp så blir det kanskje mulig å bedømme saken litt mere nøyaktig.

Hvis det eventuelt finnes en ekstern ip i meldingen som du ikke ønsker å legge ut så kan du bare skifte den et med for eksempel 1.2.3.4 Det gir eventuelt samme nytten