Avatar billede petermm Nybegynder
19. marts 2003 - 09:09 Der er 13 kommentarer og
5 løsninger

FAT 32 eller NTFS?

Microsoft anbefaler at bruge NTFS.
Men hvad er bedst?

Min maskine:
VapoChill PE
P4 2,4@3,25
512 MB PC3500 RAM
Windows XP Home
Seagate Seriel ATA 80 GB harddisk

Bruges til kontorprogrammer og spil.

Tak Peter
Avatar billede keysersoze Guru
19. marts 2003 - 09:09 #1
NTFS - det er det nyeste og mest stabile
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
19. marts 2003 - 09:11 #2
Det siges jo at NFTS er klart det sikreste! Men jeg kan har prøvet at kørt med begge systemer, og jeg kan kun anbefale FAT32, og det er udfra den oplevelse jeg har haft, hvor jeg ikke havde andet end problemer med NFTS.
Avatar billede tlaursen Nybegynder
19. marts 2003 - 09:13 #3
Jeg bruger altid NTFS. Har jeg gjort siden NT 3.51. Nu er det en ny og forbedret vesion hvor jeg slet ikke har oplevet problemer.
Avatar billede fromsej Praktikant
19. marts 2003 - 09:14 #4
FAT32 , af en bestemt grund , virusscanneren F-Prot kan ikke køre i NTFS.
Avatar billede claus_larsen Nybegynder
19. marts 2003 - 09:16 #5
NTFS, det er langt hurtigere!
Avatar billede tlaursen Nybegynder
19. marts 2003 - 09:17 #6
Fromsej>> Man kunne også vælge et andet antivirus program.
Avatar billede johnstigers Seniormester
19. marts 2003 - 09:26 #7
NTFS for sikkerhed.

Ellers er der ingen mærkbar forskel - ntfs er hurtigere i tests, men det er kun ca.  2- 3 % der er tale om
Avatar billede asmodeus Nybegynder
19. marts 2003 - 09:34 #8
NTFS, stabilitet og forholdsvis hurtigt - muligheder for filsikkerhed.
FAT32, meget hurtigt men primitivt og usikkert.

mvh/
Asmodeus
Avatar billede soreno Praktikant
19. marts 2003 - 09:39 #9
FAT32 - så kan du altid få kontakt til harddisken fra andre styresystemer samt bootdisks.
Avatar billede petermm Nybegynder
19. marts 2003 - 09:47 #10
Det er åbenbart svært at blive klog på.
Nogle siger at NTFS er hurtigst, andre at FAT 32 er hurtigst.
Hvad er det der gør NTFS mere sikkert?

Peter
Avatar billede fromsej Praktikant
19. marts 2003 - 09:53 #11
tlausen>> Ja , selvfølgelig , men F-Prot er altså pokkers effektivt og har den kæmpefordel at det kører i ren DOS , så ingen windowsprocesser er åbne hvor vira kan gemme sig.
Men hele diskussionen er vel næsten halvreligiøs.*S*
Avatar billede riversen Nybegynder
19. marts 2003 - 10:52 #12
ntfs skulle også være bedre mht. pladsspild...noget med partitioner på mere end 500MB, hvor cluster size på fat partitioner vil blive for stor og dermed mere spildsplads.
Avatar billede riversen Nybegynder
19. marts 2003 - 10:54 #13
Min holdning er:

har du ikke behov for at tilgå filer i dos-mode fx. med win98 bootdisk eller virusscan med f-prot, så er der ingen diskussion om hvilket filsystemet der skal vælges...det skal være NTFS.
Iøvrigt findes der programmer der kan tilgå ntfs partitioner så du kan flytte filer
http://www.riversen.dk/?id=tips#ntfs
men du kan vist ikke "køre" filerne.
Avatar billede riversen Nybegynder
19. marts 2003 - 11:00 #14
og hvis vi antager fat og ntfs er lige hurtige, så er sikkerheden som mange siger i top på ntfs i forhold til fat. Grunden er at ntfs giver mulighed for avanceret sikkerhedsfeatures som "data access control" og egerskabs privilegier. Du kan sætte tilladelser på filer og mapper på brugerniveau...også på enkelte filer. Dette vil gå tabt når filen overføres til fx. fat. NTFS er også mere fejl-tolerant. Scandisk er fx. ikke nødvendig ved uhensigtsmæssig genstart. Den kan fx genskabe data fra en "bad sector" og vil automatisk sørge for en "bad sector" ikke bliver brugt, da den allokerer sektoren til en speciel fil. Der er ingen begrænsning på antallet af filer på partitionen.
Avatar billede riversen Nybegynder
19. marts 2003 - 11:01 #15
egerskabs = ejerskabs
Avatar billede petermm Nybegynder
19. marts 2003 - 14:48 #16
Jeg vælger NTFS.
Der er 5 point til hver.
Ingen til riversen, selv om han kom med de mest uddybende svar - men han sendte dem som en kommentar, der ikke giver mulighed for point.

Tak til alle - Peter
Avatar billede riversen Nybegynder
19. marts 2003 - 16:04 #17
hvorfor er der så ikke lukket endnu?
Avatar billede fromsej Praktikant
19. marts 2003 - 20:35 #18
Tak for points.*S*
Selvom du ikke valgte Fat32 , det kalder jeg fair play.