Avatar billede clokspl Nybegynder
19. marts 2003 - 00:09 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Underclocking af cpu'er

Er der nogen der ved om man kan underclock'e nogle bestemte cpu'er så de producere mindre varme. F.eks. hvis man har en  Athlon Thoroughbred XP 2400+ på 2 Ghz og underclock'er den til 1,2 Ghz - vil man så opnå at den bliver koldere eller at den blot fungerer som en Athlon Thoroughbred XP xxxx på 1200 Mhz?
Avatar billede backside Nybegynder
19. marts 2003 - 00:36 #1
Forkert kategori.  ;)
Avatar billede fromsej Praktikant
19. marts 2003 - 00:40 #2
*LOL*
Han kunne da bare have kaldt det negativ overclocking.*G*
Spam slut.
Det må alt andet lige sænke temperaturen i CPUén en hel del.
Avatar billede grunken Nybegynder
19. marts 2003 - 00:55 #3
en XP2400+

hmm, du kan da sænke FSB'n ned til 100, og det må jo så gi 1500 Mhz 25% lavere af det hele ! :)
Avatar billede kreidlerhansen Nybegynder
19. marts 2003 - 01:27 #4
Det er ikke engang sikkert, det vil gøre den store forskel - måske 2-3º, men så længe Vcore ikke ændres, tror jeg ikke, der vil være ret meget forskel!
Avatar billede human Nybegynder
19. marts 2003 - 01:35 #5
Hvis du underclocker din CPU til at køre med 100MHz FSB vil den ikke blive så varm mere. Du skal ind i BIOS og sætte FSB'en til 100MHz.

Men hvor varm bliver den da? De kan holde til mere end man sådan lige tror.
Avatar billede Slettet bruger
19. marts 2003 - 08:04 #6
Du kan sagtens underclocke CPUen og få den til at blive koldere, du kan se her hvor meget du kan reducere varmen http://www.benchtest.com/calc.html Det der virkelig rykker er at sænke Vcore.

Der også lidt inspiration her http://www.silentpcreview.com/modules.php?op=modload&name=Sections&file=index&req=viewarticle&artid=33&page=1
Avatar billede human Nybegynder
19. marts 2003 - 10:16 #7
Sænke Vcoren på en XP?

Så skal den først unlockes.. Dvs. du skal til at skære i den.
Avatar billede Slettet bruger
19. marts 2003 - 10:30 #8
Nej, det er slet ikke nødvendigt, de fleste bundkort understøtter indstilling af Vcore.
Avatar billede clokspl Nybegynder
19. marts 2003 - 14:38 #9
De flaskehalse der opstår i dag findes sjældent i CPU'en, og desuden er det ret sjældent at man udnytter al den ydelse de nye kraftige computere giver. Problemet bliver således at de fleste computere larmer af helvede til, selvom det ikke er nødvendigt med så store cpu-, gpu- og casekølere.

Når man ser en film eller lytter til noget musik (der vel og mærket er stille - klassisk eller brian eno for den sags skyld) er det altså rart ikke at skulle sidde over ignorere støjen fra sine harddiske og kølere.

Men da man tilmed er en fattig studerende, har man ikke lige råd til at købe diverse Zalman (der også har sine bagsider - f.eks. vægt) til cpu og gpu. Dessuden kunne man snildt skifte sine DVD-afspiller, cd-afspiller osv ud med én mediaserver (der også kan fungere som en masse andet).

Ja, det var sådan set baggrunden for mit spørgsmål. Underclocking = mindre varme = mindre køling = stille computer.

Desuden tænkte jeg på om man kan undlade at have sin køler i PSU'en sat til, hvis den vel og mærket er åben og har adgang til fri luft?
Avatar billede Slettet bruger
19. marts 2003 - 15:19 #10
Ligefrem at slukke for blæseren tror jeg er uklogt, men du kan altid lave 7V tricket, det har jeg gjort et par gange uden problemer.
http://oldhoj.dk/overclockingfaq.htm#7V
Avatar billede human Nybegynder
22. marts 2003 - 16:54 #11
Lukke tid?
Avatar billede assembler Nybegynder
26. marts 2003 - 14:48 #12
Det er ikke nødvendigt at unlocke en xp processor for at ændre vcore !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1

Det er bios'en på dit mother board der er designet til at styre de forskellige chips sådan at al din hardware kan komunikere sammen. dvs den styre oxo hvor meget strøm den vil lade flyde igennem til din cpu, da din cpu for strøm fra dit motherboard!! (!):D
du skal se om du kan finde indstillingen om vcor i din bios, derved sænker du strømmen der løber igennem. (som alle ved udviklier metal hvor der løber spænding igennem varme, jo mere spænding jo mere varme og omvendt).
(Har selv en xp 2000 thourough bred løbende på 2300+ ved 1,45 på vcore)
temperaturen ligger på 42 stilstand 48-50 på arbejdstemperatur

Derudover ville det være bedst hvis du underclockede på multiplieren istedet for at undeclocke på fsb'en, da dette ville give svære reduktioner i performance
Avatar billede assembler Nybegynder
26. marts 2003 - 14:49 #13
og nej du skal ikke skære i din cpu for at sænke temperaturen :D
Avatar billede jesperdh Nybegynder
23. april 2003 - 10:20 #14
Pointen er at en underclockes CPU kræver mindre spænding, hvilket giver mindre varme hvilket kræver mindre støj.

Det er relativt simpelt. Man underclockers sin CPU, og ser så hvor lav spænding man kan få den til at køre ved. Faktisk samme princip som ved overclock, bare den modsatte vej. Det handler om energi: Mindre energi færre gange (clocks). Har man så en underclocket CPU, så kan man skrue lidt ned for kølingen. Faktisk er en underclocket CPU ofte meget stabil, så det gør ikke noget hvis den bliver lidt varmere end ellers.
Avatar billede hvidgaard Nybegynder
07. maj 2003 - 13:12 #15
Du kan jo selv regne lidt på det her(specs er på AMD's hjemmeside)

Faktisk varme afgivelse(i W)=Opgivet varme afgivelse(i W)*(Vcore/standart Vcore)*(MHz/standart MHz)

Men igen afhænger det også af hvor god din køleprofil er og hvor mange CFM din blæser er på
Men der er også andre måder at få en lavere cpu temp:
1: Vcool
2: God kølepasta (AC III eller OCz)
3: Bedre køleprofil/blæser
Avatar billede hvidgaard Nybegynder
07. maj 2003 - 13:15 #16
det vil betyde at uden at ændre Vcore vil en 2GHz@1,2GHz udvikle 60% af den varme den udvikler ved standart hastighed...
Avatar billede clokspl Nybegynder
16. september 2003 - 22:17 #17
False