Avatar billede zigge Nybegynder
18. marts 2003 - 23:38 Der er 1 kommentar og
5 løsninger

Ingen mus, hvad gør man så?

Hej.
Når jeg starter maskinen op, dukker gdm manageren op og sørger for at jeg ikke kan logge på som root.
Hvordan lukker jeg for grafikken, så jeg kan logge på?
Min mus virker ikke...
Er der en "hemmelig" tastekombination kun kendt af Linux folket eller hvad?
Jeg er helt på bar bund her!
Avatar billede soreno Praktikant
18. marts 2003 - 23:41 #1
ctrl+alt+backspace * en del gange, det har hjulpet mig.. Jeg ved ikke om der er en mere direkte vej ud i konsollen.
Avatar billede oz2kas Nybegynder
19. marts 2003 - 14:47 #2
tryk "ctrl + f1"
Avatar billede oz2kas Nybegynder
19. marts 2003 - 14:48 #3
du har endvidere mulighed for et par terminaler mere.
prøv at fortsætte opaf med funktionstasterne("ctrl + f2", "ctrl +f3" osv.)
Avatar billede fund-a-mental Nybegynder
26. marts 2003 - 01:53 #4
Når du er i konsollen, logger du på som root og kører komandoen: dpkg-reconfigure xserver-xfree86. Her kan du så konfigurere alt om x-windows (incl. mus)
Du kan også i konsollen vælge at fjerne din desktop manager (den hvor du vælger hvem du vil logge på som). Hvis det f.eks. er gnomes version skriver du
apt-get remove gdm
Herfeter skal du fremover logge på i konsollen, og skrive startx hvis du vil have en grafisk brugerflade. Dette giver dig også muligheden for at logge på den grafiske brugerflade som root. Og iøvrigt: for at kalde konsollen, kan du evt. prøve ctrl+alt+f1 (med konsoller på op til f6), hvor f7 vil være dit xwindows. Skriv endelig for mere info.
Håber det var det du søgte
Enjoy
Avatar billede maro Nybegynder
25. maj 2003 - 17:13 #5
Ctrl-Alt-F2 skifter over i en anden pseudo terminal når man kører en X-server.  Alternativt kan du logge ind, åbne en terminal-emulator og taste 'killall gdm'.
Avatar billede mafiltenborg Nybegynder
25. august 2003 - 10:13 #6
Har haft samme problem.

Dét at root ikke kan logge på via GDM er faktisk ment som en sikkerhed. Du skal ind i GDM-opsætningen ét eller andet sted (har glemt hvor) og *fjerne* et flueben ud for root i en liste over brugere som *ikke* har lov til at logge ind via GDM. Så dukker "Root" op i GDM's logon-vindue.

Hvis dit primære mål er at komme ud på en kommandolinie/loginprompt for at styre systemet på gammeldags manér, kommer du væk fra GDM ved at trykke ctrl-alt-F1 (eller -2, -3, -4, -5, eller -6).

Generelt er det sådan at konsollerne befinder sig på F1 til F6, og det grafiske interface på F7. I konsol-mode sker skift vha alt-Fx, så hvis du har konsol 1 fremme og vil skifte til konsol 2, trykker du alt-F2.
Trykker du alt-F7 entrer du grafisk mode. Her virker alt-Fx ikke (de er tilknyttet andre funktioner) og konsolskift sker derfor vha. ctrl-alt-Fx.

Musen... Virker den på kommandolinien? AFAIK skal musen først konfigureres hér, før man har mulighed for at få den til at virke under X

MVH/Martin