Avatar billede naxosnaxos Nybegynder
18. marts 2003 - 22:57 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

søgning i kæmpe træstruktur

Hej

Jeg leder efter nogle søge algoritmer som kan hjælpe i følgende situation.

der er f.eks 100 knuder som er forbundet. vist meget småt her :o) . Det som det går ud på er at jeg fra et punkt skal til et andet, men dette kan gøres via flere veje. Men jeg vil gerne undgå at skulle tage samtlige muligheder, blot holde mig vil f.eks. de 3 hurtigste.
Nogle der er lidt info jeg kan kigge på med sådanne søgninger??

*---*---*---*
|  |  |  |
*---*---*---*
|  |  |  |
*---*---*---*
Avatar billede naxosnaxos Nybegynder
18. marts 2003 - 23:00 #1
glem figuren den kiksede
Avatar billede backside Nybegynder
19. marts 2003 - 00:49 #2
Sådan en tegning skal laves i Times, marker den og angiv fonten til verdana.
Plejer at virke. (jeg vil håbe det også virker denne gang) ;)
*---*---*---*
|      |    |      |
*---*---*---*
|      |    |      |
*---*---*---*
Avatar billede jakoba Nybegynder
19. marts 2003 - 05:51 #3
Ideen er klar nok. men spørgsmålet er ikke helt så klart.
    "De 3 hurtigste"
taler vi afstand eller steps fra * til * ?
er det ok hvis samme * bruges som mellempunkt i alle 3 ruter ?

Jeg gætter på steps, og såvidt muligt at undgå at genbruge knuder i de udvalgte ruter (internet servere:-))

http://www.geocities.com/CapeCanaveral/Cockpit/2119/latest/Lee/algorithm.htm
med lee kan du finde den korteste vej, og gemme den.
derefter lægger du een til vægten i knuderne på den korteste vej, og foretager lee igen.
og lægger igen een til nr 2 rute og foretager en tredie lee for at finde den trediekorteste vej

mvh JakobA
Avatar billede henning-kilroy Nybegynder
19. marts 2003 - 08:32 #4
Flot svar !!
Det er da en site der passer lige i øjet.