Avatar billede googolplex Novice
18. marts 2003 - 15:48 Der er 2 kommentarer og
2 løsninger

Hvor meget inspiration må man få ?

Jeg kan forstå på alle de webdesignere jeg kender, at de 'søger inspiration' på nettet og jeg gør det også selv.

Men hvor går grænsen egentlig for hvad man må og ikke må ? Jeg ved godt at man ikke må kopiere grafik ol., men må man eksempelvis kopiere en ternet baggrund eller eksempelvis bruge samme farvekombination eller opstillign som et andet site ?

Jeg vil gerne have nogle generelle retningslinier, da jeg er ret ny :)
Avatar billede amplificator Nybegynder
18. marts 2003 - 15:55 #1
Jeg tjekker bl.a. sites på www.cwd.dk og finder idéer..

Jeg finder ikke et site som jeg nærmest vil kopire..
F.eks. hvis et billede har en fed skygge effekt eller noget så går jeg igang med PS7 og laver noget som ligner. Evt. give det et personligt look som jeg godt kan lide.

Jeg kopirer aldrig grafik (dermed baggrund, tern osv.) Jeg laver det selv i PS7 selvom det ville være nemmest lige at højreklikke og kopire det..
Avatar billede amplificator Nybegynder
18. marts 2003 - 16:09 #2
Og så når dit site endelig er færdig giver det også en federe fornemmelse hvis du selv har lavet alt fra bunden :)
Avatar billede zjinn Nybegynder
18. marts 2003 - 16:30 #3
Når jeg begynder på at lave en hjemmeside, så starter jeg med at tilpasse den efter målgruppen. Så kigger jeg på hjemmesider i flere timer bare for at få ideer. Jeg starter med at lave en opstilling. Altså størrelse på celler osv.

Så begynder grafikken, og der skal du først tænke "farver". Behagelige farver er vigtigst. Hvis du f.eks. finder et fedt billede, der er til rådighed på en fed hjemmeside om photoshop, kan du jo kopiere det. Det er ofte lovligt at bruge disse flotte billeder. Ellers kan du jo se om du selv kan lave noget magen til. Men jeg er rimelig sikker på, at folk ik' får ond i røven over, at du kopierer ternede baggrunde, som alle andre også har. :)

Det med farvekombinationer, er fuldstændigt op til dig selv. Da der er uendeligt mange hjemmesider på nettet, er der sikkert rigtig mange ens sider, så det er ikke ulovligt. Det samme med opstilling.

Ellers kan du jo bare sende en email, og spørge om du evt. må kopiere det seje billede under "venner", og lave lidt om på det. Altid bedst at skyde bjørnen, før du sælger skindet. Eller noget..

Nå, jeg håber du kan bruge min stil :)
Avatar billede googolplex Novice
20. marts 2003 - 10:49 #4
Tak for jeres input !