Avatar billede morten_dyrekilde Nybegynder
18. marts 2003 - 09:35 Der er 26 kommentarer og
5 løsninger

stofanet datamængder...?

Se dette billede:

www.lockbusters.dk/skrivebord.jpg

Jeg er bekymret over de datamængder som går over min internet forbindelse inden jeg overhovedet er logget på.

Det bykymrer mig især at den sender så meget fra min computer og jeg aner ikke hvad det er.

Jeg spørger derfor igen. Er dette et advarselstegn?
Avatar billede loss Nybegynder
18. marts 2003 - 09:38 #1
Prøv at køre adaware fra lavasoft. Det kan være der ligger nogle spyprogrammer på din computer der sender data..
Avatar billede kenp Novice
18. marts 2003 - 09:39 #2
tjooo hvis du har scannet for virus og adware og den ikke har fundet noget, så burde der ikke være nogle problemer!

Jeg har lige kigget på min egen maskine, og den sender 13,4 mb og modtager ca 1 mb. uden at jeg har logget på nettet, altså nærmest bare en gang hygge sludder den laver for at sikre der er forbindelse!

Den eneste løsning jeg kan komme på er at hive stikket ud til forbindelsen, så kommer der ihvertfald ikke noget data igennme, eller lukke i firewallen, så er ikke er noget kommunikation før du beder den om at åbne.
Avatar billede morten_dyrekilde Nybegynder
18. marts 2003 - 09:39 #3
Det har jeg desværre allerede prøvet og selvom den fandt en del og fjernede det med det samme, så har det ikke haft nogen effekt...
Avatar billede loss Nybegynder
18. marts 2003 - 09:40 #4
Avatar billede loss Nybegynder
18. marts 2003 - 09:40 #5
hmmm ok.. lyder underligt.. ved sq ikke hvad det kan være så sry..
Avatar billede morten_dyrekilde Nybegynder
18. marts 2003 - 09:41 #6
Jeg er begyndt at deaktivere mit netkort hver gang jeg ikke skal bruge fobindelsen, men det jeg sådan set var ude efter er om det i sig selv er et problem at den står og udveksler så store datamængder uden at jeg ved hvad det er. Jeg mener... 13 mb er jo også en pæn del og jeg ville da gerne hvide hvilke 13 mb af mine data det er...
Avatar billede snortop Nybegynder
18. marts 2003 - 09:42 #7
Ja tidliger spg kan ses her
http://www.eksperten.dk/spm/329539
Avatar billede kenp Novice
18. marts 2003 - 09:43 #8
Det forstår jeg da godt, men jeg ved desværre ikke hvad den data består af beklager.
Avatar billede snortop Nybegynder
18. marts 2003 - 09:43 #9
Hvor læser du 13 mb???

I dit billede stå der 15.432 send og 2.215 ind
Dette er KB ikke MB!
Avatar billede morten_dyrekilde Nybegynder
18. marts 2003 - 09:45 #10
-> snortop - Der var som kommentar til kenps indlæg hvor han skriver at hans fobindelse siger 13,4 mb...
Avatar billede kenp Novice
18. marts 2003 - 09:45 #11
hvis man bruger dumeter, så kan man se hvor meget man sender og henter, samt hvor meget man har hentet/sendt siden computeren blev startet www.winbar.nl så kan man se hovr mange mb det er.
Avatar billede snortop Nybegynder
18. marts 2003 - 09:45 #12
Så egentlig kan det være du har Netbios på.. og så kan det være den som har forsøgt at sende alt sin information omkring din computer ud på nettet. For at sige her er jeg.. er der nogle der kan bruge mig!
Det faktisk hvad netbios er til!
Avatar billede morten_dyrekilde Nybegynder
18. marts 2003 - 09:48 #13
Jeg har deaktiveret netbios protokollen fordi jeg aldrig har fundet ud af hvad den skal bruges til.

og dog... i gamle dage (win95) tror nok at man brugte den til hjerterfri...
Avatar billede morten_dyrekilde Nybegynder
18. marts 2003 - 09:50 #14
-> snortop - forresten lyder du en smule nervøs for dine bidrag :-) Naturligvis kan man bruge dine indlæg! Alle indlæg er relavante da det centrale ved eksperten jo netop er flere forskellige mennesker som får lov til at sige forskellige ting og derved opnå et fælles resultat! (det lød fanmig fint og familie venligt!)

:-)
Avatar billede madizone Nybegynder
18. marts 2003 - 09:51 #15
Sådan en gang fantasifuld sludder, Snortop. Netbios er en protokol til netværk, som har den fejl at den ikke afholder folk fra internettet fra at koble sig til ens netværk. Da NetBios blev skabt var internettet nemlig ikke taget i betragtning, men pyt nu med det.

Den data som du måler er højest sansynligt bare overhead. Overhead er kontroldata som din computer automatisk sender ud på netværket (i dette tilfælde nok bare dit stofa modem) for hele tiden at checke at den er på netværket (her modemet) og kommunikationen fungerer. Det kan også være at du har MSN Messenger, ICQ eller andet som hele tiden tjekker om der er internet forbindelse.
Avatar billede snortop Nybegynder
18. marts 2003 - 09:52 #16
Egentlig så tror jeg bare det er nogle start ting.. ikke nogle yderlig vigtig.
Evt forspg fra computeren til de forskellige server på Stofa. For at høre omkring hvad der er hvad.
Har du fast ip adr eller køre du igennem DHCP.
Hvis du har DHCP, så kan det jo også være du lige har modtaget din ip adr og den så forsøger omkring det så lige virker.
Alt i alt.. bare nogle generele test omkring netværket er i orden som nu Windows gøre i det hele taget.
Avatar billede johnstigers Seniormester
18. marts 2003 - 09:53 #17
det er dit signon program der holder forbindelsen ved lige.
Brug et andet signon program, hvor du har mulighed for at bestemme hvor meget data der skal sendes ved kontrol af forbindelsen.
Avatar billede johnstigers Seniormester
18. marts 2003 - 09:53 #18
øv - madizone var først ;)
Avatar billede morten_dyrekilde Nybegynder
18. marts 2003 - 09:55 #19
-> snortop, madizone - Jeg har messenger og jeg er jo netop nu om man så må sige logget på for at kunne skrive her så det er vel naturligt nok og det lyder da meget plausibelt at den skulle kommunikere lidt omkring ip osv. Jeg har ikke fast ip så den skal vel hente ip.

Det lyder fornuftigt...
Avatar billede morten_dyrekilde Nybegynder
18. marts 2003 - 09:58 #20
Nu har jeg accepteret svarene og jeg vil gå i seng i aften som et roligere menneske og vide, at selvom min internetforbindelse står og kommunikerer uden at jeg rører ved den så er det helt naturligt.
Avatar billede morten_dyrekilde Nybegynder
18. marts 2003 - 09:59 #21
Jeg bruger ikke stofanet signon programmet. Jeg plejer bare at gå ind på hjemmesiden hvor man også kan logge af og på.
Avatar billede snortop Nybegynder
18. marts 2003 - 09:59 #22
madizone> Nej faktisk ikke.. nebios sender faktisk alle dine oplysninger omkring din computer ud på netværket. Det var bare at gøre det nemmer at forstå Netbios!
Og Ja det er en protokol..og det vidst jeg faktisk godt!! som IP/SPX TCP(YP og alle de andre.
Men jeg tror lige du skal gå tilbage og læse omkring Netbios engang til!!
Avatar billede johnstigers Seniormester
18. marts 2003 - 10:05 #23
morten> hvis man kigger på dit screenshot så bruger du signon programmet :)
Avatar billede morten_dyrekilde Nybegynder
18. marts 2003 - 10:13 #24
Det var kun for at vise pointen tydeligere... Jeg har det, men jeg synes det er bedre at logge af og på vha. internetsiden. Det er træls hvis man skal have det program liggende i sin systembar hele tiden...
Avatar billede snortop Nybegynder
18. marts 2003 - 10:16 #25
skal man heller ikke..nødvendigvis.
an godt lukke den efter du er logget på! og logget af!
Du har jo sendt kommandoen om at blive lukket på nettet. Det andet er jo bare en fordel ved at du kan se hvor lang tid man er koblet på imens.
Avatar billede johnstigers Seniormester
18. marts 2003 - 10:50 #26
hvis han lukker programmet vil han blive logget af.
Avatar billede snortop Nybegynder
18. marts 2003 - 11:00 #27
øøh hvor stå det henne at man bliver det?
Hvis jeg f.eks. lukker sigon programmet ned. Så kan jeg da stadig surfe på nettet?.. Det da kun hvis du trykker på signoff derefter lukker programmet. At du bliver logget af.
Hvis du så bare lukket programmet uden at trykke på sigon. Kommer den op og advare dig om du ikke har lukket af endnu. Det siger du så bare Ja til og programmet er lukket ned.
Det har da virker alle de gang JEG har brugt det!
Avatar billede johnstigers Seniormester
18. marts 2003 - 11:05 #28
ok - der manglede noget...

den kan ikke holde forbindelsen ved lige og vil logge dig af efter 1 time ca.
Avatar billede snortop Nybegynder
18. marts 2003 - 11:08 #29
John> Ja alt efter hvor lang tid du har sat det til. Og hvis man ikke bruger den efter så lang tid så ryger forbindelsen. Det rigtig. Og det vil den også gøre SELVOM du havde sigon aktiveret og ikke brugte den 1 time.
Den en sikkerhed stofanet har installeret!
Avatar billede johnstigers Seniormester
18. marts 2003 - 12:57 #30
snortop> ikke korrekt - det kommer helt an på hvilket signon program man bruger. det jeg bruger holder min forbindelse i live konstant, ved at pinge logonserveren hvert 15. minut.
Avatar billede snortop Nybegynder
18. marts 2003 - 13:05 #31
ja ok, det fuldstændig korrekt. Nu regnede jeg sådan set med det man fik fra stofa. Findes masse af andre sigon programmer derude ja! :)

Er der forresten et der ligger sig i tray neders til højre.. laver jeg lige et spg om!