Avatar billede klp29 Nybegynder
12. november 2000 - 10:34 Der er 10 kommentarer

Hvordan straffer man spammere?

Jeg synes jeg får mere og mere spam. Er der en måde hvorpå man kan \"skrue bissen på\" overfor de værste spammere?

Mener at have hørt man kan anmelde dem, med det resultat at deres domæne bliver dem frataget.
Avatar billede mukke Nybegynder
12. november 2000 - 10:57 #1
Du kan sende en email til deres udbyder.... De fleste udbydere vil gerne tage noget sådant alvorligt, da spam jo også belaster deres servere og giver dem et dårligt ry.

For at finde ud af hvor emailen FAKTISK kommer fra er du nødt til at se de fulde HEADERS fra emailen.. Hvis du bruger Outlook Express vælger du simpelthen filer | egenskaber | meddelseskilde | og så vidst nok et punkt mere (meddelelsestekst?) jeg ike kan huske lige nu - men det skulle sige sig selv..

i TOPPEN af mailen kigger du så på mailens PATH.. der vil stå noget i retning af RECEIVE .... FROM .... et antal gange.... det er from delen der er interesant her...

Bare vær opmærksom på det skal være en linie der har både RECEIVED  og FROM i den... det er nemt nok at lave en email hvor der står FROM: gates@microsoft for eksempel - sværere (men intet er umuligt :) er det at fuske med pathen.

Hvis du synes der er lidt besværligt kan du også kontakte din mailudbyder (sikekr samme som din internet udbyder) - hvis du får meget spam belaster deres postservere jo også, hvorfor de nok gerne vil hjælpe dig.

Uanset om du selv tager kontakt til kildes udbyder eller til din egen er det abuse@udbyder.dk/com/.... du vil sende din \"klageemail\" til. Sørg for at forklare problemet og kryds så fingre :)
Avatar billede tommyf Nybegynder
12. november 2000 - 11:07 #2
En der har haft samme problem:
http://www.eksperten.dk/spm/27438
Avatar billede hope Nybegynder
12. november 2000 - 11:10 #3
De aller værste kan meldes til politiet, men det er kun hvis de indeholder chikane, eller hvis e-mailen er sendt til flere med personlige oplysninger.....
Avatar billede hall Nybegynder
12. november 2000 - 11:12 #4
Der er på nuværende flere sites som hjælper med det. Søg på spam på yahoo og som sagt flere site. I dag er de fleste udbyderer har lagt spam filter ind i deres sendmail. Og det vil stoppe det. Spam filterne bliver lavet af folk som også udvikler linux. Læs mere på www.linux.org
Avatar billede hall Nybegynder
12. november 2000 - 11:13 #5
Og mange af de site som spammer er normalt SEX site eller lign.
Avatar billede tommyf Nybegynder
12. november 2000 - 11:52 #6
Hvordan betegner man spam? Hvis jeg nu søgte på krak og fandt 10 tilfældige e-mail adresser og så sendte dem en tilbud om hvorvidt de havde lyst til at købe disse pæne kvalitets sokker til halv pris. Og så aldrig sendte noget til dem igen, ville det værer spam?
Avatar billede jakoba Nybegynder
12. november 2000 - 13:12 #7
tommy >>
SPAM er slang for UCE ( Unsolicited Commercial Email ) så ja, det ville være SPAM.

Og også hvis du sendte dem hver et gavekort på en million. På den anden side ville modtagerne nok ikke få lyst til at komme efter dig med et gevær hvis det har det du sendte.

Men som regel er de tilbud man får ikke helt så gode :-).
Avatar billede belso Nybegynder
13. november 2000 - 11:49 #8
Spam er \"at sende nogen man ikke kender noget som de ikke har bedt om\"

Meget simpelt !

For at finde ud af hvem som har sent spam så slå dem op på fx. http://www.geektools.com/cgi-bin/proxy.cgi

Jeg mener, at det er en \"borger pligt\" at chikanere spamere lidt igen - som de chikanere os. Men det er kun sjældent at man får muligheden da de jo er vandt til \"at beskytte sig\". Deres \"replay-to\" e-mail adresse er altid ubrugelig (falsk).

Så, ja, man slår dem i \"Whois\" og sender en standart klage til alle de e-mail addresser som man så får. Det er så udbyderens problem at gøre noget ved det.
Avatar billede nosjns Nybegynder
14. november 2000 - 13:48 #9
For at finde \'spammeren\' og prøv at besøge http://spamcop.net/

Her kan du automatisk sende en standard spam rapport til udbyderen og få lukket misbrugerens konto.
Avatar billede belso Nybegynder
14. november 2000 - 18:31 #10
nosjns: tak for tipset...