Avatar billede zorce Nybegynder
17. marts 2003 - 21:04 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Spm. til straight-netkabel på 80 m.

Hej alle

Jeg har lige trukket et Cat5e netkabel på 80-90 meter. Min bærbar viser godt nok at der er forbindelse(Lan forbindelsen mister krydset) når jeg sætter kablet på, men jeg får ikke en ip(har prøvet release/new, ping osv)

Mit spørgsmål er så:
Det er vel ligemeget at routeren kun kan køre 10½, ik?(ikke noget med at den mister datapakker under 100Full på længere afstande osv).. og jeg har samlet kablet sådan her:
hvid/orange
orange
hvid/blå
blå
hvid/grøn
grøn
hvid/brun
brun

samme i beggen ender + skiftet muffen i den ene ende for en sikkerheds skyld.

På forhånd tak.
Avatar billede pr0nking Nybegynder
17. marts 2003 - 21:18 #1
Du kan prøve, at køre 10 mbit på den, og så se, om det virker. Jeg har oplevet, at miste signalet med 100 mbit, men straks med 10 mbit virker det over de lange stræk.
Avatar billede trille Nybegynder
17. marts 2003 - 21:21 #2
Ja - det vil ikke virke i den omtalte samling. Grunden hertil er at TP-benytter sig af indstråling for de kabelpar som er snoede og definerer datapakken ud fra differencen mellem de to. For at gøre en lang historie kort, skal du klippe begge modulstik af og samle dem igen på følgende måde:

ben 1 - orange/hvid
ben 2 - orange
ben 3 - grøn/hvid
ben 4 - blå
ben 5 - blå/hvid
ben 6 - grøn
ben 7 - brun/hvid
ben 8 - brun

Benene tælles fra venstre, med kontakterne liggende opad, og sikket vendt væk fra dig. (Konktakterne væk fra dig)

Venligst,
Claus
Avatar billede trille Nybegynder
17. marts 2003 - 21:23 #3
Kategori 5e kabel skal kunne køre 100 Mbit over afstande på op til 100 meter uden problemer, hvis det er samlet rigtigt. Men grundet din ombytning af det blå-hvide par, vil induktionen betyde et meget kraftigt datatab, som yderligere forstærkes af længden på kablet.

/Claus
Avatar billede trille Nybegynder
17. marts 2003 - 21:25 #4
Hvis du vil være HELT sikker på samlingen så er der vist en ganske fantastisk illustration på http://www.brinck.dk/patch.asp

Her er også en vejledning i samling af cross-over

/claus
Avatar billede zorce Nybegynder
17. marts 2003 - 21:25 #5
ahh.. øv! Jeg har kun 1 muffe tilbage. Prøver i morgen, gir lige lyd. Tak hvis det var det.
Avatar billede zorce Nybegynder
17. marts 2003 - 21:27 #6
trille: Skal den ikke samlet ens i begge ender??
Avatar billede zorce Nybegynder
17. marts 2003 - 21:32 #7
ok, tror det  var til krydset det jeg så på Brincks. Samme kombination i begge ender på straight selvf. Tnx
Avatar billede trille Nybegynder
17. marts 2003 - 21:58 #8
Var så lidt da ...og jeg er sikker på at det er det - så selv tak

/claus
Avatar billede trille Nybegynder
17. marts 2003 - 22:00 #9
Ja - hvis det er straight skal du bare samle begge ender som den øverste illustration. Ønskes cross-over skal den ene ende samles som ill. 1 og den anden som ill. 2 (det står der i øvrigt også i den forklarende tekst)

;o) Claus
Avatar billede trille Nybegynder
18. marts 2003 - 21:50 #10
Ja og?
Avatar billede trille Nybegynder
24. marts 2003 - 18:05 #11
Hallo! ...Zorce! - "prøver i morgen" ...det er ved at være lidt tid siden er det ikke?

Hvad var resultatet?!

Venligst,
Claus
Avatar billede zorce Nybegynder
23. april 2003 - 23:03 #12
Så så Trille, jeg har været syg osv.