Avatar billede axelibsen Nybegynder
17. marts 2003 - 19:44 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Begrænse brugeres adgang til mapper

Jeg har et hjemmenetværk bestående af 4 pc'ere.

Hvis jeg vil dele mappen "axel" på min pc1, hvordan kan jeg så sørge for at det kun er pc3 der kan komme ind i denne mappe?

håber på nogle rigtig gode svar

mvh
Axel
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
17. marts 2003 - 19:53 #1
hvilket OS?
du kan gøre det med adgangskode eller firewal hvis det er win98
Avatar billede axelibsen Nybegynder
17. marts 2003 - 19:53 #2
Ups jeg skal lige sige at der er XP på alle pc'ere
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
17. marts 2003 - 19:54 #3
home eller pro?
Avatar billede axelibsen Nybegynder
17. marts 2003 - 19:55 #4
alle pc'ere skal kunne komme på alle, men f.eks skal pc1 kunne komme ind på pc2 i mappen "ib", men ikke mappen "karl"
Avatar billede axelibsen Nybegynder
17. marts 2003 - 19:56 #5
Window XP pro
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
17. marts 2003 - 19:56 #6
del mappen axel og lav adgangskode på, så kan du komme ind hvis du har koden. hvis du logger ind med samme profil andre steder skal du bruge firewall, f.eks. zonealarm som er god og gratis. der bestemmer du hvilke IPadresser der har adgang til PC
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
17. marts 2003 - 19:57 #7
OK, er det PCerne eller brugerne du vil have regler om
Avatar billede axelibsen Nybegynder
17. marts 2003 - 19:57 #8
hvordan laver jeg adgangskode på, det ved jeg man kan i Win98, men jeg ved ik hvor i xp
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
17. marts 2003 - 19:58 #9
du skal oprette ens brugerprofiler på alle PCerne. netværksrettighederne styres med brugerprofilerne
Avatar billede axelibsen Nybegynder
17. marts 2003 - 19:59 #10
det er pc'erne. F.eks hvis jeg sidder ved pc1 skal den ha adgang til alle andre pc'ere, men hvis der er 10 delte mapper på pc2 skal pc1 f.eks kun ha' adgang til de 5 af dem
Avatar billede axelibsen Nybegynder
17. marts 2003 - 20:00 #11
ved du hvor jeg kan finde en guide
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
17. marts 2003 - 20:01 #12
jeg er ikke helt med. normalt ville jeg antage, at bruger ib har adgang til "ib" på alle PCere uanset hvilken PC han rent fysisk sidder ved. det styres med brugerprofiler
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
17. marts 2003 - 20:04 #13
skal adgangen styres efter hvor man befinder sig eller efter brugernavn
Avatar billede axelibsen Nybegynder
17. marts 2003 - 20:06 #14
det ville altså være meget lettere hvis man kan passwordbeskytte hver enkelt mappe, men det kan åbenbart ikke lade sig gøre.

hvis jeg nu sad i en virksomhed på 700 personer og på min pc havde en masse delte mapper, så skal jeg kunne begrænse hvem der har adgang til de enkelte mapper.

men det kan måske ikke lade sig gøre
Avatar billede axelibsen Nybegynder
17. marts 2003 - 20:06 #15
det skal styres efter brugernavn
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
17. marts 2003 - 20:13 #16
jamen så skal du ved delingen af den enkelte mappe søge for at kun "ib" har adgang til den delte ressource "ib" og fjerne de andre brugerprofiler fra den oversigt. sådan deler du hver mappe og uddeler netværksrettigheder for hver mappe
skal hele drevet deles eller kun mapperne.
Avatar billede axelibsen Nybegynder
17. marts 2003 - 20:44 #17
vil de sige at jeg på min pc skal oprette en masse brugerprofiler.
Så hver eneste gang jeg starter xp skal jeg vælge min egen, det lyder meget irriterende at man skal til at vælge en bruger for at komme ind i XP
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
17. marts 2003 - 22:08 #18
hmm .. kan jeg godt forstå
man kunne lade de fire PCere starte op automatisk med hver deres brugerprofil, og så give pc1 de rettigheder man vil have den får
håber at du finder en god løsning
Avatar billede axelibsen Nybegynder
17. marts 2003 - 22:09 #19
Ja jeg prøver at finde på noget, tak for hjælpen