Avatar billede camsti Seniormester
17. marts 2003 - 12:44 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

virus "explorer.exe"

Jeg har installeret Norton Antivirus og den er opdateret efter alle kunstens regler.

Problemet er at jeg renser maskinen og genstarter og efter cirka et kvarter dukker der straks en virus op. Norton giver følgende meddelelse :

Scan type:  Realtime Protection Scan
Event:  Virus Found!
Virus name: Trojan.VirtualRoot
File:  D:\explorer.exe
Location:  Quarantine
Computer:  XXXXXXX
User:  Administrator
Action taken:  Clean failed : Quarantine succeeded : Access denied
Date found: Mon Mar 17 12:34:45 2003

Jeg beder så Norton om at slette den og det gør den med success - men 15-20 minutter senere kommer den atter tilbage.
Filen ligger sig i roden på begge mine drev (C og D) og det er temmelig trist at den dukker op af sig selv hver gang jeg fjerner den.

Er der nogen der kender den ? Hvad gør den ? Og hvad skal jeg gøre for at den aldrig kommer igen ?

Med venlig hilsen
Jan Jensen
Avatar billede bikerbirk Nybegynder
17. marts 2003 - 12:50 #1
Søg efter explorer.exe på hele din com og kør et virustjek, eventuelt med et over nettet.

Hvis det ikke hjælper, skal du måske få en fagmand til at kigge på din com, evt. nye harddiske!

/BikerBirk
/It's a bad day to die in!
Avatar billede simonvalter Praktikant
17. marts 2003 - 12:51 #2
Avatar billede johnstigers Seniormester
17. marts 2003 - 13:19 #3
Den kommer tilbage fordi xp el. Me (hvis det det du kører?) klassificerer den som en systemfil - du skal altså også slette filen fra systemgendannelsescachen også - ellers bliver den gendannet hele tiden.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
17. marts 2003 - 13:20 #4
Jeg har lige leget med FORM virussen på min egen. Jeg var i den situation at virus processen var startet op beskyttet, så jeg ikke havde adgang til at stoppe den - og heller ikke adgang til at rense den.

Det tyder på du har samme problem med

Action taken:  Clean failed :
Quarantine succeeded : Access denied

Min løsning var at lave de gode gamle boot disketter. Til det brugte jeg McAfee, der har indbygget tool til at lave bootdisketter.

Tjek lige engang om ikke også Norton har den mulighed.

Når du booter på en diskette, starter du op uden om systemet, og får dermed rettighed til at skrive i den ikke længere låste fil.
Avatar billede mfpoulsen Nybegynder
17. marts 2003 - 13:32 #5
camsti,

Jeg ville følge rådet fra loadet. Det er det eneste dokumenterede svar, og som du kan læse, så er problemet at din PC er inficeret med Code Red virusen. Den kan Norton ikke fjerne (det kan ingen antivirus programmer), og derfor skal du køre det utility som loadet linker til for at fjerne den.
Avatar billede camsti Seniormester
17. marts 2003 - 14:10 #6
Loadet er meget tæt på at vinde .. *g* En lille tricky sidehistorie er at jeg kort efter at have fået svar herfra fik følgende fra TDC :

Hej,

Vi har modtaget en/flere informations e-mail som omhandler CodeRed/Nimda
angreb fortaget fra dit internet abonnement, og sender dig derfor denne
informations e-mail.

CodeRed / Nimda er en virus som infiksere Microsoft IIS (Internet
Information Server), uden at brugeren (dig) er klar over disse angreb.

Vi vil derfor råde dig til at få installeret et anti virus program hurtigst
muligt.
Hvis du kører Microsoft IIS, vil vi også råde dig til at få installeret de
seneste patch fra microsoft hjemmeside, da disse løser problemet mht. til
webserveren.

Hvis du kører Linux (Operations System) kan der være tale om Apache Slapper
Worm
Apache Slapper Worm er en virus/orm som infiksere Apache Webserver (med
OpenSSL), uden at brugeren (dig) er klar over disse angreb.
Løsningen på dette problem er at opgradere OpenSSL

På tdconline.dk kan du hente en virusscanner. Denne kan checke om du har
virus.
http://tdconline.dk

Ligeledes findes der en del gratis virusscannere. Du kan bla. finde et
udvalg her:
http://find.tdconline.dk/google.php?searching=yes&q=free+virus+scanner&searc
harea=dk

CSIRT informere om CodeRed
http://www.csirt.dk/newssystem/theme.asp?ThemeID=6

Microsoft
http://www.microsoft.com/Danmark/security/Code_red.asp

Vi gør opmærksom på at installering af Anti virus produkter, samt fjernelse
af virus ikke supporteres via kundeservice.

Venlig hilsen / Best wishes

TDC Internet
Postmaster / joda

Lidt flippet .. Egentlig .. Og til andre som har samme problem eller lign. problemer så skal man have SP3 .. *suk* 127 mb. senere ...

Mvh
JJ
Avatar billede camsti Seniormester
17. marts 2003 - 14:55 #7
Metoden Load beskrev kan anbefales alle der kører W2K Server .. 1000 tak for hjælpen Loader :-)
Avatar billede yeti Nybegynder
17. marts 2003 - 16:05 #8
Du skal blot slå den automatiske systemgendannelse fra, og så kører dit virus tjek. Du kan finde en nærmere beskrivelse på alle de større leverandører af virusscannere.