Avatar billede warpsnet Nybegynder
11. november 2000 - 17:57 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Skrivebeskyt skrivebord?

Hejsa,
i forbindelse med at jeg hjælper med at lave et login system på en skole, så alle elever for deres unikke login og serverplads, har jeg brug for lidt hjælp.
Eleverne har det jo med at rode rundt, ikke meget at gøre, men de anbringer alle deres ting på skrivebordet, hvilket gør det helt rodet, er der ikke en måde at blokere skrivning på skrivebordet???

Skriv endlig også andre tips, hvis i har erfaring med noget login vi kan bruge!
Avatar billede denboj Nybegynder
11. november 2000 - 18:03 #1
meget vigtigt - giv eleverne lov til at kunne vælge egen login og password -og anbefal dem at finde et de kan bruge i andre sammenhænge som de aldrig glemmer - Der er ikke noget værre end at få tildelt login og password.

og angående det der med at placere ting på skrivebordet - så vær bare konsekvente og slet alt hvad eleverne efterlader på skrivebordet - men lad værre med lukke af for den. Lær istedet eleverne hvordan de skal holde orden på sagerne.
Avatar billede nemo1987 Nybegynder
11. november 2000 - 18:03 #2
jov du kan downloade programmet skyggen(pådansk) og selv bestemme hvad du vil have at eleverne skal kunne pille ved....................
Avatar billede nemo1987 Nybegynder
11. november 2000 - 18:06 #3
Avatar billede denboj Nybegynder
11. november 2000 - 18:09 #4
jeg arbejder selv på en skole hvor man insisterer på at have et program instaleret der gør at alle ændringer bliver slettet ved hver ópstart. Det er der bare mange af lærerne der ikke kan finde ud af. Så de instalerer et program alligevel og windows låser indtil jeg kommer og afbeskytter/genstarter/beskytter/genstarter -det er virkelig tåbeligt -og der er sgu også mest succes ved at køre med et åbent system.

Jeg kender en der er edbadmin på en skole - han har været så heldig at få helt ens computere - så han har lavet en Suveren opsætning som bliver startet op hver gang - men hvis det skal fungere -skal man have en meget dygtig edbadmin ansat der er istand til at håndtere de problemmer der opstår - og han skal sgu værre på skolen hver dag

Der hvor jeg er ansat er problemmet at admin ikke arbejder på skolen til daglig
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
11. november 2000 - 18:23 #5
nemo1987>>næh...man kan ikke downloade noget! selv en demo koster 100 kr!
Avatar billede nemo1987 Nybegynder
11. november 2000 - 18:27 #6
kim>>>ja det er jo en skole så skal det jo handle om kavaliteten i programmet........
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
11. november 2000 - 18:28 #7
nemo1987>>det er jeg helt klar over, men du skrev \"her kan du download programmet\" og man formoder så at der ER noget man kan downloade! det var blot det jeg ville påpege :-)
Avatar billede nemo1987 Nybegynder
11. november 2000 - 18:30 #8
ok sorry mis´t it....
Avatar billede prodic Mester
11. november 2000 - 18:43 #9
well nogle login-scripts kan gøre det med serverpladsen/login og en config-pol-fil til 95/98 kan vel nok definere af ungerne ikke må gemme på skrivebordet.
Og med nogle roaming-profiles kan du få serveren til at huske de forskellige indstillinger og gemme/hente hvergang brugeren har lavet ændringer.
Men det tager tid at gemme/hente så den løsning er sjældent ret god.
Avatar billede kfischer Nybegynder
11. november 2000 - 18:55 #10
Den med policy editor er såmen god nok. Der er imidlertid en løsning, men den koster nye netkort. Det hedder \"Smart Cart\", og fungere både som netkort, samt blokere. Admin sætter passw. på kort/opsætning, således at hvergang maskinen genstartes oprettes den af administrator opsatte desktop/ program etc.
Vi har lavet det på en lille Instution/skole med godt resultat.
Avatar billede edderkop Nybegynder
11. november 2000 - 20:39 #11
Løsningen virker fint på mange af kbh. skoler.
Brug logon script og poledit. I logon scriptet defineres rettigheder (drev, lign.) til ex. 3 slags  brugere, elever, lærere og administrator. I poledit kan du oprette 5 brugere (elev, elev.adm, lærer,  lærer.adm og administrator) og redigere deres rettigheder, bla. skrivebordet.Du kan sætte elev til ikke at gemme ændringer. Elev.adm og lærer.adm  ville jeg sætte op til at redigere i de 2 profiler elev og lærer.
Med elev.adm og lærer.adm til at  rette i de to profiler har du administrator fri til at lave ting uden at påvirke hele din opsætning.
Avatar billede cheater Nybegynder
14. november 2000 - 16:01 #12
Jeg mener at man kan fjerne computerens Desktop i Registreringsdatabasen under Policies... - Jeg kan prøve at finde det, hvus der stadig er 110 P på spil... :)
Avatar billede warpsnet Nybegynder
14. november 2000 - 20:53 #13
Jo tak, men hvad mener du med at fjerne det??
Vi har besluttet IKKE at gøre det så hårdt alligevel, men alle med gode forslag vil selvfølgelig få point alligevel. Tak!
Avatar billede edderkop Nybegynder
16. november 2000 - 00:55 #14
Med logon script og poledit, metode bestemmer du selv graden af bruger begrænsninger. Du kan bestemmer over menuen start, skrivebordet og meget andet. Du skal heller ikke bruge andre produkter end microsoft.