Avatar billede pip3 Nybegynder
16. marts 2003 - 21:32 Der er 13 kommentarer og
3 løsninger

Hjælp...mit D-drev skal være mit C-drev

Min nye harddisk er meget hurtigere (altså den jeg bruger som D-drev). kan man kopierer alle data fra C-drevet over på den nye og derefter ændre drevnavn uden at det hele kokser?.
Allerhelst ville jeg gerne formatere den nye disk og lave en frisk install af XP, men så går alle mine gamle programmer i koks.
Kan man lave en kopi af registreringsdatabasen og bruge den på en nyinstalleret XP?
Er der programmer der kan bruges til ovennævnte problem?
THX
Avatar billede spids Nybegynder
16. marts 2003 - 21:50 #1
Der er ikke meget logik i at lave en ny installation, og så kopiere en gammel registreringsdatabase ind.
Avatar billede peet-49 Novice
17. marts 2003 - 08:59 #2
Til dette formål kan du bruge Norton Ghost 3003, der kan du clone den gamle disk over på den nye, og størrelsen på disken er ligegyldig, og det hele gøres fra windows, og er meget simpelt.
Avatar billede jpvj Nybegynder
17. marts 2003 - 09:07 #3
Du har 2 muligheder:
Som peet49 skriver kan du clone din gamle disk til den nye. Det er en komplet kopi med alle programmer, indstillinger osv.
Alternativt kan du reinstallere Windows XP og alle programmer, flytte din data manuelt.

Hvis du ikke har nogen problemer med din nuværende installation, vil jeg anbefale en kloning, da den er hurtigst.

JP
Avatar billede spids Nybegynder
17. marts 2003 - 10:48 #4
Problemet med at clone en XP-installation til en anden disk, er at XP så vil betragte det som en ny pc, og vil derfor ikke kunne starte op.
Løsningen på det, er at reparere installationen.
Avatar billede pip3 Nybegynder
17. marts 2003 - 17:09 #5
D.v.s. at hvis jeg "bare" kopierer hele C-drevet over på D (ca.10 gb), og derefter bytter D om til C, så skal jeg geninstallerer XP oven i den gamle for at maskinen kan finde ud af det.
Avatar billede peet-49 Novice
17. marts 2003 - 17:38 #6
Hvis det er den samme maskine, den skal sidde i, skal du ikke geninstallere, kun klone.
Avatar billede pip3 Nybegynder
17. marts 2003 - 17:45 #7
Hvis jeg nu ikke har et kloningsprogram........kan jeg så ikke gøre som jeg nævnte (altså kopierer direkte over på d-drev o.s.v)
Avatar billede peet-49 Novice
17. marts 2003 - 17:48 #8
Man kan overføre data fra XP til ny disk, men jeg er ikke klar over, om det også gælder for programmer. Jeg bruger selv Ghost.
Avatar billede spids Nybegynder
17. marts 2003 - 17:53 #9
Du kan i k k e kopiere direkte over, der skal et program som Norton Ghost eller Powerquest Drive Image eller lignende.
Man kan jo ikke kopiere MBR over
Avatar billede spids Nybegynder
17. marts 2003 - 17:53 #10
Og desuden lader systemfiler som er i brug, sig heller ikke kopierer
Avatar billede pip3 Nybegynder
17. marts 2003 - 23:07 #11
Først 1000 tak for alle svar.
Nu har jeg taget et IMAGE af mit C-drev med Powerquest drive image. Kan jeg så bruge samme program til at udpakke mit image på D-drev og så være sikker på at det er en fuldstændig kloning af mit C-drev.
Skal D-drevet være fuldstændigt renset for filer, og nu tror PQ drive image vel ikke at den nye disk er lige så lille som den den kopierede fra.
Åltså.........kan man stole på programmet?
Avatar billede pip3 Nybegynder
17. marts 2003 - 23:08 #12
bagefter skal jeg vel skifte jumpere på diskene så den nye bliver c-drev?
Avatar billede spids Nybegynder
17. marts 2003 - 23:24 #13
Ja, prøv bare.
Og ja, Du bytter om på stikkene, og jumperne
Avatar billede jpvj Nybegynder
18. marts 2003 - 09:08 #14
Når du kloner et drev, er programmet fuldstændig ligeglad med hvordan den nye harddisk ser ud (bare der er plads nok). Om den er formatteret eller ej, eller der ligger filer på betyder intet - den bliver overskrevet med det nødvendige. Altså en "fool-proof" løsning.

Det er ikke korrekt, at man ikke kan klone en XP fra en maskine til en anden. Det eneste krav fra MS er, at IDE controlleren er understøttet i den nye maskine.

Ved kloning i samme maskine er der absolut ingen problemer.

JP
Avatar billede jpvj Nybegynder
18. marts 2003 - 09:11 #15
Glemte lige at skrive: Hvis du kloner en hel disk, får du ALT med. Husk at destinations harddisken bliver 100% slettet, så du kan altså ikke have data liggende som backup, og tro at de stadig er der efter du har skrevet dit image til disken.

Du skrev, at du havde et image af dit C-drev. Hvor har du det? Hvis du har lagt det på din nye disk, kan det ikke lade sig gøre. I dit tilfælde er det nemmeste at klone med begge harddiske i maskinen samtidig. Herefter bytter du om på drevene og så skulle det køre.

JP
Avatar billede pip3 Nybegynder
18. marts 2003 - 10:22 #16
av av av...Lavede et x-tra drev på min disk, flyttede alle mine Mp3 filer derover (ca.11gb). Senere (hvor dum kan man være),slettede jeg drevet, så disken fik sin oprindelige størrelse.....men..ak, alt hvad der var på disken var væk.
Så prøvede jeg at downloade et recoveryprogram (R-Undelete hed det vist)og prøvede at se om den kunne finde det tabte.Det gjorde den også, men hvad jeg ikke så var at den kun genskabte filer der ikke var større end 64kb...så pludselig lå der en masse mapper med navnet root....men de indeholder bare ikke mine Mp3 filer. Der lå også en del andet på drvet men det er mindre væsentligt.
Hvad gør jeg...jeg ved ikke engang om man kan slukke og starte pc igen uden at det går ud over drevet, som heldigvis var mit D-drev....hjælp