Avatar billede svarrenabe Nybegynder
15. marts 2003 - 12:44 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Compaq presario 7950 RAM Problem

Jeg har lige anskaffet 256 MB Kingston PC133 singlesided Ram og ville sætte dem i min compaq, men den vil ikke æde dem der sidder i forvejen 128 MB PC100 Ram (compaq) kan der være kompatabilitesproblemer?? eller vil en Compaq KUN æde COMPAQ RAM???
Avatar billede fromsej Praktikant
15. marts 2003 - 12:47 #1
Har du prøvet kun at have det nye Ram i?
Avatar billede peet-49 Novice
15. marts 2003 - 13:31 #2
ER du sikker på bundkortet understøtter 256MB blokke?
Avatar billede hyperdad Nybegynder
16. marts 2003 - 21:09 #3
Du kan ikke bruge ramblokke større end 128Mb, motherboardet understøtter ikke større.
Jeg har selv prøvet det, bare på en COMPAQ 7450.
Det er en af bagdelene ved netop dette mærke, er alt det skidt COMPAQ selv lægger ned på cd`erne sammen med styresystemet.
For at undgå at bruge COMPAQ`s Quick Restore som fører hd`en tilbage som da den blev købt, har jeg støvsuget begge cd for drivere og brændt dem ned på en skive, formaterede hd og lagde alle driverne ind igen, nu er jeg næsten fri for alle de små finurligheder fra COMPAQ og kan næsten gøre med pc`en som det passer mig.
Lige bortset fra de store ramblokke, det vil den stadig ikke.
Avatar billede hyperdad Nybegynder
16. marts 2003 - 21:14 #4
Glemte lige, at jeg selvfølgelig installerede OS fra en original MS disk. Før jeg lagde drivere ind.
Avatar billede fromsej Praktikant
16. marts 2003 - 21:17 #5
hyperdad>> Kan man komme ud over det ved at opdatere BIOS?
Jeg kender ikke så meget til Compaq ( heldigvis )*S*
Avatar billede hyperdad Nybegynder
16. marts 2003 - 21:44 #6
@ fromsej.
Jeg rørte ikke ved noget i bios.
Jeg bruger i dag Win98 og kun de nødvendige drivere til div. hardware. Feks. til onboard lyd/grafikkort.
Avatar billede fromsej Praktikant
16. marts 2003 - 21:47 #7
Det som hyperdad skriver er at Compaq´s bundkort ikke kan benytte ramblokke der er større end 128 MB , derfor spurgte jeg om man kunne opdatere og komme ud over problemet.
Ellers må du bytte den klods til 2 128 MB klodser som bundkortet åbenbart godt kan tage.
Avatar billede svarrenabe Nybegynder
17. marts 2003 - 12:01 #8
Øv hvor ærgeligt, sisoft sagde at der var understøttet 256 MB moduler, men nå, det må jeg vel betragte som en lærestreg, tak for hjælpen!! :-)
Ingen der svarer, kun komenterer!!
Jeg lader den stå åben et par dage, så kan i sende et svar !!
Avatar billede peet-49 Novice
17. marts 2003 - 12:50 #9
Svar.
Avatar billede fromsej Praktikant
17. marts 2003 - 14:55 #10
Kommentar.*G*
Men du skal ikke give mig point , det er Hyperdad der kom med svaret.
Jeg lavede kun mit som et svar , for at drille Peet49.*S*
Avatar billede peet-49 Novice
17. marts 2003 - 15:09 #11
fromsej>Jeg har nogle gamle brede skuldre, så jeg kan nok bære det.
Avatar billede fromsej Praktikant
17. marts 2003 - 15:13 #12
Det regnede jeg også med.*S*
Avatar billede dmcn Praktikant
17. marts 2003 - 15:17 #13
SiSoft kan nu godt have ret. Problemet kan ligge i at det er single sided. Jeg har, for 10 minutter, måttet bytte ret mange RAM-stænger frem og tilbage mellem min filmmaskine og min server før jeg erfarede at serveren ikke åd 256 mb singlesided moduler. Den kører nu med 2 * 256 mb doublesided mens singlesided modulet røg i filmmaskinen.
Prøv om du kan få fingre i et doublesided modul - bor du tæt på ikast, har jeg et par stykker du kan prøve med. ;)
Avatar billede dmcn Praktikant
17. marts 2003 - 15:17 #14
Der manglede vist et "siden" i ovenstående. =)
Avatar billede svarrenabe Nybegynder
17. marts 2003 - 15:22 #15
Jeg takker for velviljen nOrmality, men jeg tror hyperdad har ret, den kan ikke tage mere end 128 MB moduler, så jeg må ud og have fat i sådan et modul istedet!
Avatar billede dmcn Praktikant
17. marts 2003 - 15:34 #16
Ud fra http://www.crucial.com/store/listparts.asp?Mfr%2BProductline=Compaq%2BPresario.&mfr=Compaq&cat=RAM&model=Presario+7950.&submit=Go ville jeg nu stadig holde på single sided vs. double sided - men det er naturligvis helt op til dig. :)
Avatar billede peet-49 Novice
17. marts 2003 - 16:46 #17
Min kommentar, skulle være et svar.
Avatar billede hyperdad Nybegynder
18. marts 2003 - 19:04 #18
Du kan ikke bruge ramblokke større end 128Mb, motherboardet understøtter ikke større.
Jeg har selv prøvet det, bare på en COMPAQ 7450.
Avatar billede peet-49 Novice
19. marts 2003 - 08:41 #19
Det var dog en sjov politik???
Avatar billede fromsej Praktikant
19. marts 2003 - 09:13 #20
peet49>> Det er nok mig der er skyld i det.
Avatar billede peet-49 Novice
19. marts 2003 - 09:50 #21
Skidt-de skide point fylder ikke så meget i maven.