Avatar billede leho Nybegynder
10. november 2000 - 21:30 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

NT Boot.ini

Jeg har en nt 40 med, hvor disken er partitioneret i 3 diske af 2 GB.

Jeg har NT 40 NTFS på part. 0, og dos 6.22 på part 1.

Det jeg mangler er kommandoen der skal sørge for, at NT booter i dosmode, når dette menupunkt vælge under opstart.

Der findes 2 punkter med NT, en alm og en VGA mode. Herudover findes der punktet DOS 6.22, men kommandoen mangler her.

Avatar billede kfischer Nybegynder
10. november 2000 - 22:37 #1
Du skal rette din opstart. hvvis jeg har forstået det rigtigt er der ikke noget i vejen med din boot.ini fil. Du kan således rette opstarten i NT ved at højreklikke på My Comp. og vælge fanebladet startup/shutdown. Brug rullemenuen og sæt den til DOS, og antal sec.
Hvis du derimod ikke kan dette skal du rette din boot.ini og rette det manuelt. Husk at fjerne skrivebeskyttelsen fra mappen.
PS Det er ulogisk ikke at have DOS på den første partition
Avatar billede leho Nybegynder
10. november 2000 - 23:09 #2
Da min NT kører og er oprettet via et netværek, er det nødvendigt, at denne ligger på rartition 0.

Problemet er min kommando i boot.ini under punktet dos. Denne linie er uden kommando, og det er denne kommando jeg mangler.
Avatar billede beaviz Nybegynder
11. november 2000 - 12:51 #3
Hvis du har en DOS partition, der BURDE kunne starte (uden NT) kan du bruge Bootpart til at adde den til boot.ini - se http://www.winimage.com/bootpart.htm
Avatar billede farout Nybegynder
14. november 2000 - 23:29 #4
hvis jeg forstår dig rigtigt
så har du en dos installeret
og så er alt du skal gøre at
ændre lidt i din boot.ini
tilføj linien

c:\\bootsect.dos=\"dos\" /dos
hvis ikke så er det en anden sag så skriv det lige
Avatar billede wreck990 Nybegynder
15. november 2000 - 10:20 #5
Så vidt jeg husker kræver Dos at ligge på første primære partition på primære harddisk for at kunne starte op uden en bootmanager der kan skjule ikke anvendte partitioner.

1. Installer dos på første primære partition.
2. Installer en bootmanager af god kvalitet såsom system commander på samme partition.
3. opret #2 primær partition, lad bootmanageren aktivere partitionen og skjule Partition #1.
4. Når maskinen bootes fra netkort eller floppy vil #2 partition syne som den eneste partition på disken, og her kan NT så installeres.
5. Når installation er færdig, boot med en god partition manager, såsom partiton magic, unhide Part. #1, sæt part #1 aktiv.
6. Boot på dos floppy og start bootmanagerens setupprogram på disken, lad bootmanageren restore bootsector.

På denne måde har du 2 helt ufhængige oprativsystemer på samme disk, der kan geninstallere til enhver tid. (metoden kan anvendes med alle OS\'s)

Du kan eventuelt skippe alt det med bootmanageren, men det kræver at du selv kan styre installationen på partition 2.
Avatar billede it-drift Nybegynder
18. november 2000 - 09:44 #6
\"Kommandoen\" for opstart af DOS er blot \"C:\\\". Din Boot.ini skal derfor se noget a\' la\' sådan ud:

[boot loader]
timeout=15
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\\WIN...
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\\WINNT=\"Win...
C:\\=\"Dos\"

Bemærk at DOS (og især versioner før 7.0) er noget krakilske med placeringen - både hvad angår partition og placeringen af IO.SYS.

Den nemmeste måde at installere dual boot på er, installere DOS på første primære partition og derefter installere NT.
Avatar billede farout Nybegynder
18. november 2000 - 14:21 #7
it drift kan du få w2k til at gå i
real mode med en sti til dos ??
du er nød til at pege
på bootsect.dos der indeholder
mbr oplysningerne

Tonny
Avatar billede it-drift Nybegynder
19. november 2000 - 19:44 #8
Jeg kalder kun Dos under boot. Og der er kravet blot, at Bootsect.dos skal ligge i roden af første primære partition på første disk - sammen med de øvrige bootloader filer (med mindre en bootmanager skjuler øvrige partitioner).

Bootloaderen består af følgende filer:

ntldr
ntdetect.com
bootsect.dos
boot.ini

Hvis du formaterer en floppy i NT, kan de fire filer kopieres til denne og du har en boot disk.
Avatar billede farout Nybegynder
20. november 2000 - 18:46 #9
undskyld jeg siger det nu har både it-teknik
og jeg foreslået skudsikre metoder vi er vist
udeover dette mindre problem medmindre
vi har med en fejl40 at gøre:O) hvad med at
komme med noget respons leho ??
har du overhoved installeret dos før nt
for så er det jo helt ligemeget så virker
din bootsect.dos nemlig ikke til foremålet
mener du i´virkelighede bare at du vil
have en cmd prompt
Avatar billede beaviz Nybegynder
21. november 2000 - 08:51 #10
Beaviz syntes altså også at sin metode er ok - BootPart kan nogle ting med boot.ini.
Avatar billede leho Nybegynder
25. juni 2003 - 13:57 #11
Spørgsmål lukkes