Avatar billede roensted Nybegynder
10. november 2000 - 20:26 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Starte op i MS-DOS

Jeg har købt ny computer, og generelt virker den fint, men hvis jeg beder den om at starte op i \"MS-DOS mode\", bliver skærmen bare sort. Vælger jeg i stedet at køre en prompt, opstår problemet først når jeg eksempelvis begynder at installere et program.
Da jeg har en del programmer som ikke kan køre under Windows, ville det være rart at kunne starte i DOS-mode igen.

Jeg har Windows 98, 2. edition

P.S. Da dette er første gang jeg bruger \"eksperten\", og desuden har en fornemmelse af at der er et simpelt problem for en \"haj\", har jeg alene værdisat spørgsmålet som værende \"medium\".
Hvis det viser sig at være mere kompliceret end som så, uddeler jeg gerne ekstrapoints.
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
10. november 2000 - 20:35 #1
har du prøvet om du kan boote til DOS når du tænder pc\'en og trykker F8 i det øjeblik hvor der står \"starter windows\"? (man skal være ret hurtig) så kommer der en menu op hvor du kan vælge at starte til en DOS-promt!
Avatar billede roensted Nybegynder
10. november 2000 - 20:56 #2
Desværre vil den ikke acceptere dette. Den fortsætter bare med at starte normalt op.
Avatar billede kimrosgaard Nybegynder
10. november 2000 - 21:16 #3
jo, den vil! bare prøv nogen gange! tryk F8 lige efter at den har forsøgt at boote på dit diskettedrev! tryk nogen gange, så kommer menuen op!
Avatar billede cstern Nybegynder
10. november 2000 - 21:30 #4
Ja, som kimrosgaard skriver: ligeså snart det første skærmbillede efter start er kommet på skærmen (eller når floppyen rører på sig), så er det bare at jerne derudaf med at trykke F8 en masse gange. Når maskinen begynder at \"pippe\" hver gang du trykker på F8 kan du godt holde op. Denne metode er for dem der har lidt svært ved timing...
Avatar billede roensted Nybegynder
10. november 2000 - 22:06 #5
Indrømmet! \"Aben\" ville godt acceptere det alligevel. Tak for hjælpen
Avatar billede kfischer Nybegynder
10. november 2000 - 22:23 #6
Windows 98 Se er udstyret med en DOS 7, som i sig selv ikke ligner DOS 6.x. meget er udeladt, derfor har du på den boot disk du generer fra styresystemet \"kun en virtuel Drive\", Se efter eller download Filen/mappen OLD DOS hvis du skal benytte programmer der afhængig af DOS.
Avatar billede Slettet bruger
11. november 2000 - 00:19 #7
hvis jeg har problemer med at starte i dos under windows 98 SE, så smider jeg blot windows 98SE CDrom i drevet også går det som smurt. Der for du forskellige valgmuligheder med at boote fra CDrommen.
Avatar billede handmade Nybegynder
11. november 2000 - 15:21 #8
En stensikker måde at få en boot-menu på er at holde ctrl nede mens computeren booter..