Avatar billede therealdreamer81 Nybegynder
13. marts 2003 - 20:42 Der er 10 kommentarer

Route mellem to netværkskort

Jeg bor på et kollegie hvor der er et LAN til rådighed. Jeg har så bestilt min egen ADSL linje, og vil gerne dele den med nogen på kollegiet.
jeg har lavet følgende opstilling www.huk.k64.dk/dreamer/routing.jpg

mit spørgsmål er, hvordan router jeg trafikken mellem de to netværkskort?? jeg har et Windows 2000 server OS.

Det skal selvfølgelig være således at jeg kan bestemme hvilke MAC/IP'er på kollegiets LAN som får adgang til at bruge min ADSL linje...
Avatar billede zyco Nybegynder
13. marts 2003 - 20:48 #1
bare sæt Routeren til switchen, så kan alle få glæde af dit internet =)
Avatar billede therealdreamer81 Nybegynder
13. marts 2003 - 20:50 #2
hehe ja, men det er jo ikke meningen at jeg vil betale 900kr for at alle kan bruge mit internet ;o) det er jo sådan at vi slår os sammen måske 5 personer og så deler den på den måde :)
Avatar billede beef12 Nybegynder
13. marts 2003 - 20:53 #3
Kan du ikke bare ICS? Højreklik på din Internetforbindelse og vælg Sharing.
MHT IP'er
Du skal anvende et andet scope end den kollegiet bruger, dvs nogle andre IP-numre. Jeg mener ICS pr. default tildeler 192.168.x.x. Såfremt kollegiets LAN er anderledes så er det vel ok. Du kan bruge forskellige former for software til at blockere eller acceptere brugere ud fra deres MAC adresser. Det nemmeste vil nok være at ordne de permissions i switch'en. Der kan du bare sørge for hvem kan accesse dit LAN.
Avatar billede beef12 Nybegynder
13. marts 2003 - 20:54 #4
Er det din egen switch eller kollegiets switch forresten ?
Avatar billede beef12 Nybegynder
13. marts 2003 - 20:54 #5
rettelse: Kan du ikke bare BRUGE ICS?
Avatar billede therealdreamer81 Nybegynder
13. marts 2003 - 21:00 #6
kollegiet bruger et andet scope, så den side skulle være ok..
men man kan da ikke ordne de permissions i switchen kan man?????

det er min switch på tegningen.... som igen er koblet til kollegiets switch....
Avatar billede beef12 Nybegynder
13. marts 2003 - 21:12 #7
Det kan du sagtens såfremt det ikke er et en lille papswitch uden software på.
Avatar billede therealdreamer81 Nybegynder
13. marts 2003 - 21:14 #8
hmm... men de må jo godt connecte til min server, de må bare ikke bruge min internet. hvis jeg fx har en FTP, så skal alle på kollegiet kunne bruge den....

jeg har prøet ICS, og når jeg højreklikker på min LAN forbindelse, kan man ikke dele den?
Avatar billede beef12 Nybegynder
13. marts 2003 - 21:55 #9
Ikke LAN, men Internet-forbindelse. Det er den der skal deles.

Gør din 2000-maskine til domaine kontroller så. Så løser du det problem med brugerne...
Avatar billede beef12 Nybegynder
13. marts 2003 - 21:56 #10