Avatar billede flapper Nybegynder
13. marts 2003 - 20:24 Der er 54 kommentarer og
1 løsning

Ny hardisk

Hej

Jeg har købt en IBM harddisk og sat den ind i mit motherboard. Jeg har (forsøgt) at sætte div kabler til uden at PC erkender at der er en ny harddisk.

Er sådan en fætter en p&P-enhed eller skal jeg bede PC'en kikke efter en ny HD. I givet fald, hvordan gør jeg det.

pft
Avatar billede fromsej Praktikant
13. marts 2003 - 20:26 #1
Du skal ind i BIOS og finde den der , Autodetect.
Avatar billede viciodk Praktikant
13. marts 2003 - 20:26 #2
Den burde blive fundet automatisk. Kan du se harddisken i din BIOS? Du kommer derind ved at trykke DELETE eller F10 under opstarten.
Avatar billede peet-49 Novice
13. marts 2003 - 20:26 #3
Du skal jumper den rigtigt afhængig af, om den sidder selv, eller sammen med andet, bios skal være sat til auto af HD.
Avatar billede fromsej Praktikant
13. marts 2003 - 20:27 #4
Så skal den klargøres , er det en slavedisk , eller skal den bruges for sig selv?
Avatar billede geforce3 Praktikant
13. marts 2003 - 20:27 #5
Har du jumpet den? en lille metal ligenden plastik ting der sætter 2 små stænger sammen. Og du skal ind i bios for at "auto detect" den, det er ved mig under den første menu, hvis den ikke selv finder den.
Hvilket styresystem kører du med?
Avatar billede james_t_dk Juniormester
13. marts 2003 - 20:46 #6
Hent Disk manager for Windows, det er en fin lille vejledning i hvordan man gør. Husk IBM diske er i dag Hitachi diske.

http://www.hgst.com/hdd/support/download.htm#Installation
Avatar billede flapper Nybegynder
13. marts 2003 - 20:51 #7
Den er tilsyneladende fundet som secondary master - det kan jeg se i biosen - men altså ikke4 fx i stifinder.

Mit formål med den nye HD er at bruge den som lager til film og mp3. DVS mit win98se skal køres fra den gamle HD.
Avatar billede geforce3 Praktikant
13. marts 2003 - 20:53 #8
Så skal du bare boote på en start diskkete og skriv "fdisk" uden " " og så kan du lave en partion som bagefter skal formateres.
Avatar billede fromsej Praktikant
13. marts 2003 - 20:54 #9
Læs denne omhyggeligt og følg den nøje!

Klargøring (partitionering) af harddisk  med programmet Fdisk:
( husk at have en opstartsdiskette / boot-diskette klar -
har du ingen, så hent evt. en på www.detmåjegikkesige.her)

Opsummering:

Hvis man vil have harddisken delt i flere dele,  deler man den  først op i 2 dele  ( 2 partitioner):
en primær (c-drevet) og
en udvidet
Den udvidede partition deles derefter op i de ønskede "portioner"
( D: , E:  osv. )

Hvis det er en brugt harddisk, der skal slettes, startes her ved pkt. A:  (ellers startes ved pkt. C)

A. start maskinen i DOS-tilstand  ( fx:  i Windows vælges Luk og Genstart i MS-DOS-tilstand )
- så er der "sort skærm" og teksten C:\Windows>

      - indtast  fdisk
- så spørges der sandsynligvis vedr. understøttelse af stor harddisk:
  svar normalt Ja

- der fremkommer nu en menu som følger:

Opret DOS-partition eller logisk DOS-drev
Angiv aktiv partition
Slet partition eller logisk DOS-drev
Vis partitionsoplysninger

- vælg pkt. 3

B.  nu fremkommer følgende menu:

Slet primær DOS-partition
Slet udvidet DOS-partition
Slet logisk(e) DOS-drev på den udvidede DOS-partition
Slet ikke-DOS-partition

Nu starter man bagfra og gør følgende 3 ting:

- vælg pkt. 3: Slet logisk(e) DOS-drev på den
                    udvidede DOS-partition

- vælg pkt. 2: Slet udvidet DOS-partition

- vælg pkt. 1: Slet primær DOS-partition

C. Så er man klar til at starte som ved en ny harddisk
( hvis den er ny, skal man først have den "auto-detected" i BIOS-opsætningen.
Lige efter, at maskinen er startet, står der næsten altid noget med at trykke på DEL  -  gør dette, og så havner du i BIOS-opsætningen. Vær forsigtig her. Vælg det punkt, der hedder noget i retning af "Auto-detect harddisk", lad maskinen finde harddisken(e) og vælg "Save and exit" )

- man starter igen i første menu (A)

- vælg pkt. 1: Opret DOS-partition eller logisk DOS-drev

D. Så kommer en ny menu frem:

Opret primær DOS-partition
Opret udvidet DOS-partition
Opret logisk(e) drev på den udvidede DOS-partition

- vælg 1 og giv partitionen en passende størrelse (evt. det hele, hvis man ikke vil have harddisken delt i flere afdelinger)

Hvis man vil have harddisken delt i flere afdelinger, skal man lade noget være tilbage til en udvidet DOS-partition, som derefter oprettes således:

Vælg 2 og lad denne partition fylde resten !!
Det, der ikke kommer med her, kan ikke bruges til noget

Programmet vil så selv meddele, at der ikke er oprettet nogle logiske drev på den udvidede partition, og give mulighed for at gøre dette (svarer til at vælge pkt. 3)

Lav en passende fordeling af pladsen på den udvidede partition

E. Inden man forlader Fdisk, skal der angives en aktiv partition (dvs. den som der "bootes" / startes fra), normalt C:

Maskinen skal nu genstartes ved hjælp af en boot-diskette eller start-diskette.
Vælg at starte med cd-understøttelse, men start ikke installation fra cd-rom.

Derefter skal de forskellige drev formatteres:
( Bemærk, at format-kommandoen IKKE ligger på en normal boot-diskette til Windows 95/98, men derimod på Windows-cd'en.)

Indtast bogstavet for dit cd-drev efterfulgt af kolon, f.eks. F:  (hvis du har delt harddisken i 3 drev), og tryk på Enter-tasten
indtast (når der er skiftet til fx f-drev):  cd Win98  og tryk Enter  (evt. Win95 i stedet for Win98))
nu skulle du gerne "være i" den mappe, der hedder Win98 (95) på cd-en
indtast:  format c:  og tryk Enter og bekræft, at du vil slette alt
så går formatteringen i gang
du kan evt. få meldingen "Warning, Windows is going to modify bootsector" eller lignende. Svar Y (Yes) for at acceptere (det skyldes, at den indbyggede virus-advarsel er slået til i BIOS). Samme melding kan komme ved installation af Windows (95).
når den er færdig, indtaster du:  format d:  og trykker Enter (osv. indtil alle drev er formatteret)
så er du klar til at installere styresystemet
Avatar billede flapper Nybegynder
13. marts 2003 - 20:55 #10
boote og fdisk skal jeg nok prøve, men hvordan laver jeg en partition?
Avatar billede fromsej Praktikant
13. marts 2003 - 20:58 #11
Følg vejledningen , du kan lave det hele i en dosprompt i win98.
Du skal bare huske at vælge den rigtige HD når du starter.
Jeg bliver her indtil det kører.*S*
Avatar billede flapper Nybegynder
13. marts 2003 - 21:16 #12
skønt med hjælp.

Jeg synes ikke rigtig at jeg kan komme uden om at slette indholdet på min gamle disk og det vil jeg helst ikke. Kan det lade sig gøre?
Avatar billede fromsej Praktikant
13. marts 2003 - 21:19 #13
Du kommer slet ikke til at berøre den gamle disk.
Start med at åbne en MSDOS prompt fra Start->programmer , der skriver du FDISK og trykker enter , så kører vi.*S*
Avatar billede flapper Nybegynder
13. marts 2003 - 21:21 #14
så er jeg ved fdisk indstillinger
Avatar billede fromsej Praktikant
13. marts 2003 - 21:21 #15
Print evt vejledningen ud , så er det nemmere lige at finde punkterne.
Avatar billede flapper Nybegynder
13. marts 2003 - 21:22 #16
gjort
Avatar billede fromsej Praktikant
13. marts 2003 - 21:22 #17
Du har FDISK kørende nu?
Avatar billede flapper Nybegynder
13. marts 2003 - 21:24 #18
jep
Avatar billede fromsej Praktikant
13. marts 2003 - 21:25 #19
Spørger den om store diske , svar ja.
Vil du have disken delt i flere?
Avatar billede flapper Nybegynder
13. marts 2003 - 21:25 #20
nej én stor er helt fint
Avatar billede fromsej Praktikant
13. marts 2003 - 21:26 #21
OK så vælger du 4.vis partitionsoplysninger
Avatar billede flapper Nybegynder
13. marts 2003 - 21:27 #22
her kan jeg så se min gamle HD
Avatar billede fromsej Praktikant
13. marts 2003 - 21:28 #23
Ja , tryk <esc> og så er det pkt. 5 angiv aktiv disk.
Avatar billede flapper Nybegynder
13. marts 2003 - 21:29 #24
så er der lige pludselig 2 drev. Det "nye" drev er angivet til små 13 GB, men skulle gerne være på 80
Avatar billede fromsej Praktikant
13. marts 2003 - 21:31 #25
Så kommer vi nok ikke udenom flere drev på den nye disk.
Det kræver nok en BIOS opdatering.
Men det er en stor fordel at dele disken op i flere.
Avatar billede fromsej Praktikant
13. marts 2003 - 21:32 #26
Nu skal du vælge den nye disk
Avatar billede geforce3 Praktikant
13. marts 2003 - 21:32 #27
Jeg har erfarret at fdisk godt kan vise forkert, så prøv at se om den ikke er lavet på 80gb selvom den skriv 13gb
Avatar billede flapper Nybegynder
13. marts 2003 - 21:32 #28
helt ok

Jeg er bare ikke meget for at slette min gamle HD med al min musik på
Avatar billede flapper Nybegynder
13. marts 2003 - 21:33 #29
valgt
Avatar billede fromsej Praktikant
13. marts 2003 - 21:33 #30
Så længe du har valgt den nye disk sker der intet med den gamle.*S*
Avatar billede flapper Nybegynder
13. marts 2003 - 21:34 #31
ok

jeg prøver vejledningen og gir et prej når det enten virker eller ikke virker
Avatar billede fromsej Praktikant
13. marts 2003 - 21:34 #32
<Esc> og så pkt 1.
Opret primær Dos partition.
Avatar billede fromsej Praktikant
13. marts 2003 - 21:35 #33
OK , jeg bliver hængende.
Avatar billede flapper Nybegynder
13. marts 2003 - 21:36 #34
fedt (det tager lige lidt tid - den er ved at kontrollere drevets integritet)
Avatar billede flapper Nybegynder
13. marts 2003 - 21:43 #35
så er der en partition på plads

kan det passe at den maksimale størrelse er 13 gb (så tager det jo lidt tid at få oprettet for 80 gb dos-partitioner)
Avatar billede fromsej Praktikant
13. marts 2003 - 21:45 #36
Ja , det er der ikke rigtigt noget at gøre ved.*S*
Det er den primære partition , så skal resten vælges som udvidet.
Avatar billede flapper Nybegynder
13. marts 2003 - 21:46 #37
ok

jeg prøver
Avatar billede fromsej Praktikant
13. marts 2003 - 21:47 #38
Der bliver du også nødt til at lave flere drev tror jeg.
Avatar billede flapper Nybegynder
13. marts 2003 - 21:49 #39
jeg vælger 1 "opret en partition"
og 2 "opret en udvidet partition"
men får at vide ar der ikke er plads til en partition

er min HD ikke så stor som jeg tror eller viser 4 "vis partitionoplysninger" noget forkert?
Avatar billede fromsej Praktikant
13. marts 2003 - 21:52 #40
Det er rigtigt hvad du gør , hvorfor det driller nu undrer mig lidt.
Avatar billede fromsej Praktikant
13. marts 2003 - 21:53 #41
Fulgte der en diskette med da du købte HDén?
Avatar billede flapper Nybegynder
13. marts 2003 - 21:53 #42
skal vi ikke prøve med de 13 gb først - så kan jeg altid forsøge at få det sidste plads på
Avatar billede flapper Nybegynder
13. marts 2003 - 21:53 #43
nej - ingen disk
Avatar billede fromsej Praktikant
13. marts 2003 - 21:54 #44
Giv mig lige typenr så.
Det var en IBM ikke?
Avatar billede flapper Nybegynder
13. marts 2003 - 21:57 #45
det er en deskstar model "ic35l080avva07-0"

er det hvad du mener?
Avatar billede fromsej Praktikant
13. marts 2003 - 21:58 #46
Ja , jeg tjekker lige på IBM
Avatar billede fromsej Praktikant
13. marts 2003 - 22:01 #47
Prøv at hente det program der hedder Diskmanager her:
http://www.hgst.com/hdd/support/download.htm
Avatar billede flapper Nybegynder
13. marts 2003 - 22:04 #48
igang
Avatar billede fromsej Praktikant
13. marts 2003 - 22:06 #49
OK , åben readme i et nyt vindue , det står på samme linie.
Avatar billede fromsej Praktikant
13. marts 2003 - 22:09 #50
Hvad skrev BIOS forresten om disken?
Avatar billede flapper Nybegynder
13. marts 2003 - 22:12 #51
ved installation siger den fejlnr. 0*80070725
inkompatibel RPS-stubben

jeg bliver desværre nødt til at krybe til køjs nu (skal rasende tidligt op i morgen, men du skal under alle omstændigheder ha´dine svar godkendt - tak for hjælpen
Avatar billede fromsej Praktikant
13. marts 2003 - 22:13 #52
OK , jeg er her  i morgen igen , så klarer vi det.*S*
Avatar billede fromsej Praktikant
14. marts 2003 - 13:45 #53
Du skriver at den bliver fundet som secondary Master , hvordan er den jumpet?
Det kan være du skal have den over på Primary og jumpe den som slave.
Derefter skal den detectes i BIOS igen.
Avatar billede flapper Nybegynder
15. marts 2003 - 11:19 #54
Besynderligt. I BIOS var den angivet til 13 gb og ligeledes i stifinder. Da jeg skulle formatere den var den også i dos-promten angivet til 13 gb. Da den var færdig med formateringen var den pludslig angivet til den rigtige størrelse. Så nu virker den upåklageligt.

Takker for hjælpen
Avatar billede fromsej Praktikant
15. marts 2003 - 11:26 #55
Velkommen i hardwaremysteriernes land.*G*
Godt du fik det til at virke.