Avatar billede freeztyler2k Nybegynder
13. marts 2003 - 00:59 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

erstatning?

hmm , står her lidt i en lidt skidt situation - lånte en cd på skolen med et app på , havde den i tasken .. men nu er den så knækket på mystisk vis..
Er der nogen forsikring i mit hus som mine forældre evt kunne have tegnet som dækker sådan nogen dumme ting jeg laver? - ellers skal jeg sku´ frem med den STORE pengepung . :/
Avatar billede runeevers Nybegynder
13. marts 2003 - 01:14 #1
Hvad er det for et program? I de fleste tilfælde har de jo stadigvæk deres licens, selvom cd'en er knækket. Så kan det ikke koste det store at få en ny kopi af programmet.
Avatar billede Noone Nybegynder
13. marts 2003 - 02:19 #2
Vær også opmærksom på at det ikke nødvendigtvis er lovligt for dig at installere programmet hjemme selvom skolen har licens. Men hvis du har fået udleveret CD og andet relevant er den del sikkert i orden.

De fleste firmaer så som MS, Adobe, Macromedia og lignende, tilbyder at man mod et lille beløb (I forhold til en ny pakke) kan få erstattet et ødelagt installations medie. Det dyreste jeg har hørt om var MS der skulle ha' 700 for at erstatte en Windows 2K Pro CD..
Avatar billede Spotgun Seniormester
13. marts 2003 - 08:47 #3
Normalt plejer disk-kits til licenserne at koste i omegnen af 250-300 kr. ex. moms. Men burde en evt. indbo-forsikring eller et eller andet ikke dække sådan noget? Anyways, der er vel sikkert noget selvrisiko på alligevel.

Snak med dine forældre - de må da vide hvad de har af forsikringer og hvad de dækker :-)
Avatar billede johnstigers Seniormester
13. marts 2003 - 09:07 #4
Har du fået lov af skolen at låne den cd, er det skolens forsikring der dækker. Har du ikke fået lov, er det dig der skal betale.
Avatar billede peet-49 Novice
13. marts 2003 - 09:23 #5
Mange forsikringsselskaber har nu til dags selvrisiko på indboforsikringer, typisk omkring kr. 1000
Avatar billede arnvig Nybegynder
13. marts 2003 - 10:06 #6
John Stigers har delvis ret:

Hvis skolen godvilligt udlåner materiel til elever, så er det elevens forsikring som skal dække tab. I dit tilfælde er der ingen erstatning at hente, da situationen næppe er dækket af din indboforsikring.

Hvis du havde taget CD'en uden at spørge om lov og den derefter var gået tabt, så skulle din ansvarsforsikring dække tabet, men selskabet kan gøre "regres" gældende overfor dig, hvis du har handlet uagtsomt, f.eks. ved at lade en CD skramle rundt i en skoletaske.

Det kan også blive et spørgsmål om alder, men jeg gætter på at du vil blive betragtet som gammel nok , til at vuredere konsekvensen af dine handlinger.
Avatar billede arnvig Nybegynder
13. marts 2003 - 10:07 #7
Hvor stort et beløb er der tale om ?
Avatar billede freeztyler2k Nybegynder
13. marts 2003 - 16:55 #8
Vi taler om en Mathcad 2002 cd .. - en temmelig dyr fætter ..
Avatar billede arnvig Nybegynder
14. marts 2003 - 13:16 #9
Upps, Freestyler, Har du snakket med forsikringen ?