Avatar billede rasmuskarlsen Nybegynder
12. marts 2003 - 21:21 Der er 23 kommentarer

Kemi: Oxidationstal

Jeg fatter virkelig ikke hvordan man finder oxidationstallet, hvis vi nu f.eks har formlen:

ReO2 + Cl2 --> HReO4 + 2Cl^-2

Hvordan finder man så oxidationstallet for de forskellige stoffer?
Avatar billede tomh Nybegynder
12. marts 2003 - 21:51 #1
Grundstoffer i ren form (her Cl2) har ox-tal 0.

For uladede molekyler (ej ioner) er summen af ox-tal = 0

Oxygen har normalt -2, Hydrogen +1 når de optræder i et moleyle.

For ioner er summen af ox-tal lig ladningen.

I ovenstående eksempel:

Venstre side: Re = +4 (skal opveje 2 x oxygen á -2) Cl = 0
Højre side: Re = +7 (skal opveje 4 x oxygen á -2 og 1 x hydrogen á +1)
På højresiden er Cl = -2, men er du sikker på, at det ikke bare skal være et enkelt minus per styk?

Hvis du skal afstemme ligningen justerer du med vand (H2O) og ganger evt. de øvrige reagenser med 2 eller 3 ... så det samlet set går op. Desuden skal hver side samlet set være ladningsneutral og Re skal samlet gå lige så mange ox-trin op som Cl går ox-trin ned.
Avatar billede rasmuskarlsen Nybegynder
12. marts 2003 - 21:57 #2
Ups min fejl, På højresiden skulle der bare have stået Cl^-1

Hmm, tror jeg fatter det lidt bedre nu, gidder du lige tage en til, så jeg er sikker....

Cu + NO3^-  -->  Cu^2+  +  NO2
Avatar billede tomh Nybegynder
12. marts 2003 - 22:00 #3
Venstre: Cu = 0, N = -7 (3 x O + et ekstra -)

Højre: Cu = +2, N = -4 (2 x O).
Avatar billede rasmuskarlsen Nybegynder
12. marts 2003 - 22:03 #4
Er du sikker på den der NO3^- for i mine notater har jeg skrevet den til at være 5!
Avatar billede rasmuskarlsen Nybegynder
12. marts 2003 - 22:04 #5
Og dem har vores kemi lærer gennemgået (Men det er abre jeg ikke fatter hvorn han kom frem til det)
Avatar billede tomh Nybegynder
12. marts 2003 - 22:08 #6
Sorry N = -5 (jeg sover vist allerede). Forklaringen:

NO3 (uden -) ville give N = -6 pga. de 3 x oxygen. Der er så et ekstra - "at give af" Derfor skal N kun "opveje" de 5 af de 6 minuser.
Avatar billede rasmuskarlsen Nybegynder
12. marts 2003 - 22:11 #7
Så gir den da os +5??
Avatar billede rasmuskarlsen Nybegynder
12. marts 2003 - 22:12 #8
Hvis O3 = -6, og summen af ladningen = -1, derfor skal N jo os være 5, ikk?
Avatar billede tomh Nybegynder
12. marts 2003 - 22:12 #9
Doh! Jeps! Selvfølgelig gør den det! Nu har du vist bedre fat i den end mig :-)
Avatar billede rasmuskarlsen Nybegynder
12. marts 2003 - 22:13 #10
Godt, men skulle bare lige være sikker på hvordan dette skulle gøres! (Ska ha prøve i det imorgen)
Avatar billede tomh Nybegynder
12. marts 2003 - 22:14 #11
Held og lykke - men det ser nu ud som om, du har rimelig godt fat i det nu.
Avatar billede rasmuskarlsen Nybegynder
12. marts 2003 - 22:15 #12
Hvorn finder man så oxidation (Pil op) og Reduktion (Pil ned) ?
Avatar billede rasmuskarlsen Nybegynder
12. marts 2003 - 22:17 #13
Glem det sidste spørgsmål, har fundet ud af det :)
Avatar billede tomh Nybegynder
12. marts 2003 - 22:18 #14
Der ser du på forskellen mellem de to sider: N = +5 på højre side, n = +4 på venstre side - altså N går 1 trin ned (reduktion). Cu går 2 trin op (oxidation) - heraf kan du også se, at der skal 2 x N til for hver Cu-
Avatar billede rasmuskarlsen Nybegynder
12. marts 2003 - 22:28 #15
Lige et sidste spørgsmål: Hvis det er okay? Hvordan finder man ladningerne?
Avatar billede rasmuskarlsen Nybegynder
12. marts 2003 - 22:29 #16
Altså samlede ladning på begge sider (Før vi afstemmer med H+ eller OH-)
Avatar billede tomh Nybegynder
12. marts 2003 - 22:34 #17
Du tæller simpelthen bare sammen. NO3-eksemplet: -1 på venstre side og +2 på højre.

Det første eksempel: 0 på venstre side, -2 på højre.
Avatar billede rasmuskarlsen Nybegynder
12. marts 2003 - 22:36 #18
Okay, men det første eksempel er det så ikke: 0 på venstre, og -1 på højre (Fordi cl ikk var Cl^-2 men Cl^-1)?
Avatar billede tomh Nybegynder
12. marts 2003 - 22:39 #19
Nej, for der er 2 Cl^-1 ioner.
Avatar billede rasmuskarlsen Nybegynder
12. marts 2003 - 22:40 #20
Nåå ja, det har du også ret i troede ikke man skulle tælle det med foran!
Avatar billede tomh Nybegynder
12. marts 2003 - 22:45 #21
Ja og nej. Hver clor går en ned, men der skal smides en H+ på for hver Cl-. Når du skal finde ud af, hvor mange Cl, der skal til for hver Re kan du sige, at der skal 3 Cl til, da Re går 3 op, men du kan jo ikke dele Cl2 på venstre side. Derfor skal du istedet side 6 Cl (= 3 Cl2) til 2 ReO2. Så burde det gå op.
Avatar billede rasmuskarlsen Nybegynder
12. marts 2003 - 22:51 #22
Ved ikke om jeg kan finde uda f at lave den til enden, du ved man skal afstemme med H2O til sidst, hvor oxygen skal gå ud med oxygen! Gidder du ikke skrive op hvad du får eksempel 1 til, såen i punkter med hvad de forskellige ting gir? (ReO2 + Cl2 --> HReO4 + Cl^-1), den er vist ikke afstemt! Det er abre fordi jeg ikk får noget der ligner noget som helst!
Avatar billede lrd Nybegynder
14. april 2003 - 19:50 #23
kik denne brugers profil!!!!