Avatar billede garborg Nybegynder
12. marts 2003 - 19:47 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Min PC fryser ved 1600Mhz

Hej alle ..
Jeg har lige erhvervet mig en ny CPU (AMD XP 1900) ..
På mit mother (KinetiZ 7E) sidder der en jumper som styrer om den skal køre fuld hastighed eller det mindre, i dette til tilfælde 1200Mhz.
Når jeg tager jumperen ud, for at køre fuld hastighed, så fryser min comp ude i dos'en, lige der hvor man trykker DEL til at komme i BIOS ..
Nogle der har et god bud på hvad jeg gør galt? eller hvad der kan være galt?
Avatar billede geforce3 Praktikant
12. marts 2003 - 19:52 #1
Det kan være den bliver for varm, har du husket kølerpasta? eller skal du have det på, kan anbefale artic silver 3 fra www.studiedata.dk
Avatar billede garborg Nybegynder
12. marts 2003 - 19:54 #2
Skulle kølerpasta kunne gøre så meget? .. men nej, har ikke puttet kølerpasta på ..
Avatar billede geforce3 Praktikant
12. marts 2003 - 19:55 #3
Det  s k a l  på, du kan næsten risikere at brænde din cpu af ved ikke at bruge det;) og det kan sænke op til 15 grader.
Avatar billede geforce3 Praktikant
12. marts 2003 - 19:58 #4
Hvilken køler bruger du? Kan du se hvor varm den bliver som 1200mhz?
Avatar billede beorndesign Nybegynder
12. marts 2003 - 19:59 #5
1. Det kunne evt. være at den bliver for varm: Check temp. ved de 1200 Mhz.

2. Det kan være at cpu'en får for lidt spænding, prøv evt. at øge voltne en smule (gør ikke det, hvis din cpu er for varm i forvejen).

3. Vær sikker på at det er frekvensen på multiplieren du øger og ikke systembussen!
Avatar billede garborg Nybegynder
12. marts 2003 - 19:59 #6
Det vil jeg prøve at anskaffe mig .. Det kan ikke være andet der er galt?
Avatar billede garborg Nybegynder
12. marts 2003 - 20:00 #7
beorndesign > Jeg er sikker på at det er den rigtige jumper, for inden den fryser kan jeg lige nå at skimte at der står AMD Athlon XP 1900+, hvor der bare så AMD XP 1200 Mhz nu
Avatar billede geforce3 Praktikant
12. marts 2003 - 20:02 #8
beorndesign>> Så skal den være låst op før han kan ændre på mulitiplieren, og det er jo fsb'en han skal hæve til 133 for at få den til at køre som en 1900+!
Og "default" spænding skulle godt kunne trække det.
Avatar billede beorndesign Nybegynder
12. marts 2003 - 20:03 #9
Hvis der var noget på din køler i forvejen, er det normalt ikke nødvendigt at bruge kølerpasta. Du kan sikkert se temperaturen inde i bios - gør det inden du foretager dig nogle større indgreb...
Avatar billede garborg Nybegynder
12. marts 2003 - 20:06 #10
hmm ... den står på 60 grader .. det er vist for meget?
Der var ikke noget på køleren, fik begge dele idag .. der var en hvid forkant, men tror nu nærmere bare det var noget lim ..
Avatar billede geforce3 Praktikant
12. marts 2003 - 20:08 #11
for en 1900+ som kører 1200mhz, vil jeg sige ja.
Det der sidder under køleren nogen gange er noget værre skrammel.
Garborg>> Sad der noget under køleren, eller var den helt ren?
Avatar billede beorndesign Nybegynder
12. marts 2003 - 20:09 #12
M.h.t. om multiplieren er låst afhænger det jo af hvilket bundkort han har!!! F.eks. er min ikke låst og har aldrig været det!!! Og det er jo ikke sikkert den kører med default spænding!

Men hvis du sætter hastigheden op på systembussen, kan det være at din ram ikke understøtter 133 Mhz...
Avatar billede garborg Nybegynder
12. marts 2003 - 20:12 #13
Har PC133 ram i.
Forresten, havde lige glemt at skrive at fordi jeg har købt den nye CPU er at jeg har haft en AMD XP 1600+, men da den gjorde næsten det samme troede jeg der var noget galt med cpu'en ..
Men den frøs ikke, den lavede bare mange windows fejl hele tiden .. genstartede bare sådan spontant nogengange ..
Avatar billede amd Nybegynder
12. marts 2003 - 20:19 #14
Det er CPUen, der er låst og ikke mobo
Avatar billede garborg Nybegynder
12. marts 2003 - 20:21 #15
Hvorfor skulle CPU'en være låst? vil du have at man køber en 1600Mhz, men kun kan køre 1200Mhz?
Avatar billede geforce3 Praktikant
12. marts 2003 - 20:22 #16
Når den er låst kan du bare ikke overclocke den.
Avatar billede geforce3 Praktikant
12. marts 2003 - 20:22 #17
via multiplieren altså;)
Avatar billede beorndesign Nybegynder
12. marts 2003 - 20:23 #18
Det kunne jo også godt være dit Systemboard, som det er galt med! Kørte du med 133 Mhz på boardet før?

60 grader kan din cpu sagtens klare, men bliver den noget varmere, bliver den ustabil - men når du skriver at du havde problemer før, tror jeg nærmere det er boardet det er galt med! Køb et kvalitetsmærke næste gang - chek mærkerne på http://www.tomshardware.com inden du køber!
Avatar billede garborg Nybegynder
12. marts 2003 - 20:25 #19
det jo snart penge ud af vinduet .. :(