Avatar billede swasper Nybegynder
12. marts 2003 - 17:31 Der er 10 kommentarer

Forskellen på ligge og lægge

Findes der ikke en simpel regel for hvornår man skal bruge ligge og hvornår man skal bruge lægge?
Avatar billede geforce3 Praktikant
12. marts 2003 - 17:33 #1
Hønen ligger ikke æg, den lægger æg.
Hønen lægger ikke i sengen, den ligger i sengen.
Avatar billede billeschou Nybegynder
12. marts 2003 - 17:45 #2
ved ikke om den holder helt vand, men 'lægger' bruges vist hver eneste gang det er underforstået at det er PÅ et eller andet (f.eks. lægger hønen æggene PÅ jorden). Tilsvarende bruges ligger når det er underforstået at det er I et eller andet
Avatar billede bufferzone Praktikant
12. marts 2003 - 17:57 #3
Det ord du leder efter er transitivt og intransitivt. lægge er transitivt og indebære noget aktivt, en bevægelse, du lægger noget på plads med en bevægelse.
Ligge er intransitivt, du ligger i sengen og du har bare at ligge helt stille, med mindre at du lægger din hen på sofaen, hvor du så igen ligger stille
Avatar billede Slettet bruger
12. marts 2003 - 17:57 #4
man kan vel godt ligge på sofaen
Avatar billede Slettet bruger
12. marts 2003 - 17:59 #5
så ikke bufferzones forklaring. Den holder helt sikkert, og fortjener de 20 point
Avatar billede Slettet bruger
12. marts 2003 - 18:01 #6
bufferzone >> hvodan ved du forøvrigt sådan noget. oO(man skal vist også lige checke sine indlæg for stavefejl, næste gang man er med i samme tråd som buferzone *G*)
Avatar billede billeschou Nybegynder
12. marts 2003 - 18:11 #7
den slags står i retskrivningsordbogen... (havde desværre ikke lige en ved hånden *g*)
Avatar billede bufferzone Praktikant
12. marts 2003 - 18:20 #8
Jeg ved mange forskellige ting, men stavefejl behøver i ikke være bange for, jeg er selv middelsvært staveretarderet. Da jeg gik i skole skulle man bare være et godt menneske, så gjorde det ikke så meget med stavning
Avatar billede halifax Nybegynder
12. marts 2003 - 18:54 #9
bufferzone og andre - Det med at være et godt menneske burde hidrøre fra dine forældre, der har opdragelsespligten. Mens kundskaber som stavning, regning, matematik, fysik osv er skolens pligt ay bibringe dig bedst muligt.

Men mange forældre har svigtet deres pligt og overladt til det "samfundet" - vuggestue, børnehave, skole, fritidshjem osv. osv.

Den forbandede 68'er generation har ikke gjort ret meget godt - pædagogisk set bl.a. - og ja - jeg er selv 68'er, men er ikke særlig stolt af det.

Sorry for dette indlæg, men kunne ikke lade være.
Avatar billede geforce3 Praktikant
05. juni 2003 - 02:50 #10
Lukke?