Avatar billede mukke Nybegynder
10. november 2000 - 10:57 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Uplink fra HUB til kabelmodem død

Jeg har lige fået kable modem gennem den lokale fællesantenne og Dansk Kabel TV.

Sålænge jeg kun har 1 computer på (kabel direkte mellem computer og kabelmodem) virker det fint, men hvis jeg sætter en hub imellem går det galt.

Jeg har 2 computere (har IP til hver så det er ikke noget problem) der hver forbindes med almindeligt kabel til en 5-ports hub. Fra hub\'ens uplink port har jeg så et crossover kabel til kabelmodemet. Jeg bruger et crossover kabel da der i manualen til kabelmodemet explicit står, at det er hvad der skal bruges.

Problemet er simpelt: De 2 computere har fin forbindelse mellem hinanden, men ingen af dem har hul ud af huset.

På huben er der ikke lys fr uplink porten, hvilket jo altså også tyder på at der ikke er hul igennem - på kabelmodemet er der heller ingen lys.

Jeg har prøvet i en almindelig port (altså ikke uplink) i huben, men det resulterer bare i at kabelmodemet godt nok lyser for at der er hul igennem, men samtidig går \"trafik\"-lampen helt amok - den lyser næsten konstant, men blinker altså voldsomt hurtig. I huben lyses der heller ikke ved denne opsætning.

Jeg har snakket med Dansk Kabel TVs \"support\", men ham jeg snakkede med sagde bare at de ikke \"supporterede\" mere end een computer :(
(Men det skulle altså fungere jf. samme supporter :)
Avatar billede renny Nybegynder
10. november 2000 - 11:01 #1
Det ene netkort er sat til 100 mbit di skal stå til 10 mbit eller auto
Avatar billede mmp Nybegynder
10. november 2000 - 11:04 #2
Du skal lave den ene af dine PC\'ere om til server og den anden til client, så tror jeg, at det løser dit problem.
Avatar billede renny Nybegynder
10. november 2000 - 11:06 #3
jeg har selv kabelmodem gennem dansk kabel tv / fællesantennen og har prøvet det samme
Avatar billede amorion Nybegynder
10. november 2000 - 11:13 #4
<Renny> Hm..hvor ved du det fra?
Avatar billede amorion Nybegynder
10. november 2000 - 11:14 #5
Nårh...hehe.. :)
Avatar billede mukke Nybegynder
10. november 2000 - 11:24 #6
Jeg takker ydmygst for jeres hurtige svar.

Det lyder ikke helt usansynligt hvad du siger Renny - min HUB er nemlig udelukkende 100mbit :(

Det sjove ved det er at jeg faktisk selv har tænkt lidt på dette men, Den supporter fra DKTV som jeg snakkede mente helt sikkert at kabelmodemet sagtens skulle kunne køre 100mbit.

Hvis det er ok, venter jeg lige med at acceptere dit svar, Renny, til jeg har haft mulighed for at teste det, men jeg må indrømme jeg er ret overbevist om du har ret.

*sigh* SÅ meget for at betale i dyre domme for en god HUB :( Gad nok vide om jeg kan overtale forretningen til at tage den tilbage?
Avatar billede renny Nybegynder
10. november 2000 - 11:36 #7
jeg tror ikke at du kan gøre det med en 100mbit hub, har du milighed for at prøve med en 10mbit
Avatar billede renny Nybegynder
10. november 2000 - 11:38 #8
prøv om de vil bytte den til en 10/100
Avatar billede mukke Nybegynder
10. november 2000 - 11:43 #9
Yup, Jeg kan sansynligvis få det testet senere idag - og ja jeg vil så forsøge om de vil tage den tilbage hvis nu jeg køber en 10/100 af dem.

Grunden til jeg udelukkende købte 100mbit er at de ikk ehvade andre hubs hjemme, og som ny kabelmodem ejer havde jeg jo ikke tid til at vente en hel dag på at de fik noget nyt hjem :)

Af samme grund venter jeg llige med at ringe til dem til jeg har fået bekræftet (ved test med 10/100mbit hub) at det faktisk er her problemet er. Jeg ville nok føle mig lidt dum hvis jeg fik det byttet for bare at finde ud af det ikke gav nogen forskel :)
Avatar billede twister10 Nybegynder
10. november 2000 - 14:45 #10
Jeg er glad for at høre at der er endnu en nyborggenser ligesom jeg selv der har fælles antenne net ved DKT :-)

Dit kabelmodem kan KUN køre 10MBIT, hvis din hub kun kan køre 100MBIT, så er det der problemer er, MEN den allerførste fejl ved dit spøtgsmål som jeg opdagede, var at du kørete med et crossover kabel fra hubbens UPLINK til dit kabelmodem BÅÅT det er forkert, for den er allerede krydset på denne port, så du skal bruge et almindeligt kabel, eller flytter kablet fra  UPLINK på hubben til en af de normale porte, så kører det, med mindre din HUB KUN kan klare 100MBIT :-)

Tro mig, jeg ved det virker :-)
Avatar billede twister10 Nybegynder
10. november 2000 - 14:46 #11
UPS, jeg skrev vidst hurtigere end at fingrene kunne følge med sorry :-)
Avatar billede mukke Nybegynder
10. november 2000 - 15:33 #12
Jeg må nu nok skuffe dig - jeg er ikke nyborggenser - jeg er fra Nr. Lyndelse :)

Bortset fra det så, ja - det med at det ikke skal være crossover i uplink porten har jeg også overvejet.. jeg har prøvet alle kombinationer. Grunden til at jeg havde crossover/uplink som udgangspunkt er at det er det der står i manualen (crossover) og det supporteren sagde (uplink) :)

Jeg håber stadig at kunne teste det senere idag - skal nok vende tilbage når jeg har fået det afprøvet :)
Avatar billede twister10 Nybegynder
10. november 2000 - 15:38 #13
Okey :-)

Troede kun at DKTV testede herude :-)
Avatar billede mukke Nybegynder
10. november 2000 - 22:57 #14
OK - har nu lånt en 10/100 mbit hub og det kører bare som en drøm.

Jeg takker endnu engang for jeres hjælp :)