Avatar billede tttb Nybegynder
10. november 2000 - 09:58 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Opsætning af bundkort/ram/processer (socketA)

Mit spørgsmål går på når nu jeg får mine nye ram pc133 jeg har pc100 nu, skal bundkortet så køre 133 Mhz så min multiplier skal sættes ned for at bibeholde mine 700 Mhz som processeren er på !!
hvis bundkortet køre 133MHz har det så indflydelse på mit AGP/PCI  ?????? kommer de til at køre hurtigere ??? og kan min kort klare det ??? Nu tænker jeg mest på mit grafikkort geeforce 256 64 Mb Ram (asus6600)!

Avatar billede x4all_dk Nybegynder
10. november 2000 - 10:52 #1
Well... det meste finder bundkortet selv ud af.
Men kig i BIOS om der er en 66/100/133 Mhz RAM-opsætning. (jeg har dog aldrig set det)

PC133 RAM betyder mest for CPU-clockning,
på over 100 Mhz på ekster-bus.

Så.. du behøver altså ikke foretage dig noget,
bundkortet/ram arbejder sammen så hurtigt som de kan. (gælder også GFX-kort)

Avatar billede elcoolio Nybegynder
10. november 2000 - 10:54 #2
Hvis du er bange for at dine ram ikke kan køre fordi du kører 100MHz istedet for 133 så kan jeg berolige dig med at hardware i dag er bagudkompatibel og derfor nemt kan køre på dit bundkort ved 100MHz... Hvis du mener om du er nødt til at sænke multiplieren for at hæve din bus hastighed så ja... Det hedder jo multiplier*bushastighed=MHz
Jeg har 2 forslag:
5*133=665 MHz el.
5,5*133=731,5 MHz
Du kan jo også vælge at fortsætte med 100MHz, men så er det lidt spild af penge og investere i 133 MHz ram... :-)
Med hensyn til AGP/PCI snakken så for det lidt indflydelse på hastigheden. Den stiger fra 66 MHz til 75 MHz på AGP\'en og 33 til ca. 37,5 MHz Hvilket dit GeForce nemt skulle kunne klare! Om ikke andet så tvivler jeg på at kortet kører hurtigere end det er bygget til medmindre du selv tuner det! Det kommer bare til at betyde at du slipper for evnt. flaskehalse - dvs. data der står i kø!

Håber det hjalp!

ElCoolio
Avatar billede tttb Nybegynder
10. november 2000 - 11:08 #3
kan ram´ne godt køre 133 MHz og bundkortet stadigvæk 100 Mhz???? For jeg kan godt sætte i min bios ramhastigheden. hmmmmm....Jeg tror sku ikke jeg har fanget samarbejdet mellem processer/ram/bundkort !!!

en anden ting er hvordan unlockker jeg min t-bird..  så den kan overcolckkes???
Avatar billede xtom2 Nybegynder
10. november 2000 - 12:39 #4
Allerførst med hensyn til unlocking/kølepasta:
http://www.3dgameman.com/vr/penciltrick_pastespreading.asf
(Det er en instruktionsvideo)

Ja, du kan godt køre med en FSB på 100MHz og samtidig lade dine RAM køre 133MHz, som du selv er inde på kan sættes op i din BIOS. Dog vil det ikke have betydning for din AGP/PCI slots om du kører RAM på 100 eller 133, derimod vil det have betydning hvis du ændrer FSB (hastigheden på bussen/bundkortet).

Hvis du sætter RAM til at køre 133MHz, og så går ind i BIOS og ændrer FSB til 105, så hæves hastigheden på alt andet i overenstemmelse dermed.
Avatar billede halifax Nybegynder
10. november 2000 - 22:38 #5
Her er også en beskrivelse/vejledning om Duron oc for interesserede:
http://hexus.net/duronsguide.shtml

Antager den også gælder for T-Bird - ellers ret mig.
Avatar billede xtom2 Nybegynder
13. november 2000 - 09:34 #6
Hm...